D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4498
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door tibby »

nice 'n clean! 8)
captain slow

Gebruikersavatar
Daan
Mega lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Het rook probleem lijkt gevonden:
Afbeelding

Olieseal van de turbo heeft het begeven. Wel apart dat het opeens gebeurd, maargoed. Tijd voor een upgrade dan maar.

Gelijk 2e vraag:

Wat is dit stuk motorblok en kan ik dit verwijderen of deels wegslijpen voor wat meer ruimte? Zowel z22se als b207 vraag
Afbeelding

Nu te twijfelen of ik er nu enkel een andere turbo op zet of gelijk maar alles vervang... b207+gt2560r turbo.
Opel Speedster 2.2 Turbo

Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7127
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Smiley »

Daan schreef:
21 jun 2020 7:52
Nu te twijfelen of ik er nu enkel een andere turbo op zet of gelijk maar alles vervang...
Wat je ook doet, laat het niet aankomen op 6 Sept, dat het toch net niet af is.
Dan liever in de winter.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.

Gebruikersavatar
Daan
Mega lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Nee, extra druk ga ik mijzelf niet geven anders loopt de emmer hier.
Opel Speedster 2.2 Turbo

Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2115
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

Die is ook niet een beetje lek... :shock:
Afijn, ff vernieuwen.

Die verstevigingsrib zal daar voor de stijfheid van het blok/bak zitten, maar geen idee of ie hol is. Slijpen/boren en je weet het. :mrgreen:
(M'n laatste oude Z22 blok is hier een paar weken terug naar de schroot gegaan)

Wil je ook dat thermostaathuis veranderen?

Gebruikersavatar
Daan
Mega lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Thermostaat weet ik nog niet. Dinsdag komt mn motorbloksteun dus dan kan ik mn b207 eens beter bekijken en nagaan waar ik ruimte kan vinden. Een grotere turbo gaat passen zoals bij Tim, maar de olieafvoer blijft dan hetzelfde. Ik wil de turbo nog iets hoger krijgen.
Opel Speedster 2.2 Turbo

Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1580
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door timmyboy55 »

Ik ben bang dat ik toch een stukje de kofferbak in ga Daan.... Anders word het wel heel erg krap...

besef wel dat de originele Speedster Turbo ook een kleinere kofferbak heeft!

Gebruikersavatar
Daan
Mega lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

De koe maar eens bij de horens gepakt en wat tijd vrijgemaakt om wat te klussen aan het blok.

Hallo werkplaats
Afbeelding

Eerste wat opviel is dat er BKR7ESC-11 boegies in het blok zaten.... dan toch een b207R ??
Afbeelding
Nope... is voor de BioPower jongens..

Nope... de nokken verraden dat het een 2007-2011 B207L is (715 intake/716 ex cams)
Afbeelding

Dus alles er uit om plaats te maken voor de Z22SE nokken en tandwielen
Afbeelding

Ik had uit UK ooit een setje gebruikt Z22SE cams gehaald voor de swap, maar deze waren aardig op dus heb ik de nokken uit mijn eigen 50k km blok bekeken en die glimden nog mooi. Die er dus in gezet.

Waarom Z22SE nokken?
B207L nokken hebben 9,7 en 9,9mm lift en 230 graden duratie (overlap onbekend, geen LSA kunnen vinden)
B207R hebben 9,7 en 9,9mm lift en 235/240 graden duratie (105,25 graden LSA = 27 graden overlap
Z22SE nokken hebben 10,08/10,08 mm lift en 244/244 graden duratie (112 graden LSA = 20 graden overlap). Maar dat is niet zeker omdat onduidelijk is wat het GM build book 108 gr ex.cam zegt en de latere GM memo zegt 103 gr ex.cam... wordt dan 109,5 LSA = 25 graden overlap).
Anyway, meer duratie, meer lift en iets minder overlap voor minder backpressure. Dit zou moeten resulteren in een powerband die iets hoger in de toeren verschuift.

Toen alles er weer ingebouwd. Alle kleurtjes weer op zn plek en timen gaat toch wat makkelijker met de Z22SE sprockets...
Afbeelding

To Do list:
- Kleppendeksel Z22SE passend maken
- Thermostaat aanpassen naar Z22SE
- Oliekoeler nader bestuderen wat ik hier mee wil
- GT2560R turbo bestellen
- C20LET (calibra 4x4 turbo) OEM vliegwiel en LUK koppeling instaleren
- Bougies gappen naar 0.8mm

We zijn weer lekker bezig...
Opel Speedster 2.2 Turbo

Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2105
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door gertje »

Top man

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.

Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1457
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Arno »

Markv heeft ooit de originele cams en Piper versies gemeten voor zijn auto:

https://www.verboom.net/projects/speeds ... index.html

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..

Gebruikersavatar
Daan
Mega lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Ja, dat was mijn eerste bron van informatie. In de GM 2007 re-issue staat echter een andere uitlaatnoktiming van 103 graden i.p.v. 108 voor de L61 waardoor de LSA veranderd.
Opel Speedster 2.2 Turbo

Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door the-duke »

Leuk om te volgen!
Hoe meer foto's en details hoe liever ;)

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops

Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2115
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

Daan schreef:
28 jul 2020 12:06
Ja, dat was mijn eerste bron van informatie. In de GM 2007 re-issue staat echter een andere uitlaatnoktiming van 103 graden i.p.v. 108 voor de L61 waardoor de LSA veranderd.
Als ik het goed onthouden heb dan heeft GM ergens in de bouwjaren de noktiming van de L61 engine (=Z22SE) iets veranderd.
Je kunt ook nog op LSJ cams overgaan met iets andere timing:

GM cam infosheet:
The 2006MY L61 cams (=Z22SE) can interchange with LSJ cams, both intake and exhaust. These cams are the exact same profile, only at different timings:
The L61/Z22SE timings => 116 intake, -103 exhaust.
The LSJ timings => 100 intake, -115 exhaust

Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door aboellaard »

Daan houdt in z'n eentje het forum levend!

LSJ vs Z22SE, als dat dezelfde profielen zijn met verschillende timing, kan je toch je Z22SE nokken gebruiken en er niet gekeyde B207 tandwielen opzetten. Kan je de timing helemaal zelf instellen. Beetje werk, maar best leuk om te doen. (Laatste keer dat ik dat gedaan heb wilde de motor niet meer starten. Bleek alles 180 graden verkeerd te staan)

Oliekoeler: een laminova ipv de Z22SE OEM koeler werkt prima. Vraag is of het nodig is.

Gebruikersavatar
Daan
Mega lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

aboellaard schreef:
29 jul 2020 6:13
Daan houdt in z'n eentje het forum levend!
:D

Ik ben niet zo'n facebook fan. Allemaal hapsnap terwijl een forum een prima medium/vraagbaak/bibliotheek is...

De oem olie/waterkoeler is in principe prima. Wellicht met een thermostaat combi met mocal koeler. The Duke heeft dat volgens mij ook op zn Dbilas kit zitten.
Opel Speedster 2.2 Turbo

Plaats reactie