Pagina 1 van 24

D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 10 dec 2014 19:36
door Daan
Geen idee of dit topic een goed einde gaat krijgen, maar we gaan eens kijken waar we uitkomen 8)

Vandaag begonnen met de clam er af te halen, het was tenslotte een mooie dag.
Afbeelding

Wat zit daar? Past nog ook.
Afbeelding

Na een uurtje of 6...
Afbeelding

Hopen dat 'ie blijft liggen
Afbeelding

Heb een Garrett T25G turbo gekocht,maar deze moet nog binnen komen. Ga nu eerst van het weekend de uitlaat verwijderen enz. om te kijken wat er aan ruimte beschikbaar is. Als de turbo binnen is kan ik gaan passen om zelf een uitlaatspruitstuk te lassen. Heb een TAT uprated intercooler gekocht en deze past perfect op de OEM locatie in het rechteroor. Denk alleen dat ik hem links ga steken ivm meer ruimte voor de IC-buizen links.

Idee van de setup:

Garrett T25G turbo (~230 whp/260 pk op 0,8 bar).
VXR 470cc injectoren
OBD-tuner
2.4 manifold
2,5" uitlaat maken
2,25" IC buizen
TAT uprated intercooler

Het is de bedoeling om het vermogen leuk te houden om geen andere koppeling te hoeven steken en het blok heel te houden. Ik wil rijplezier en geen powerbak ... denk ik.

Ik hou jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 10 dec 2014 22:55
door Exmantaa
Ben benieuwd nar je turbo-manifold ontwerp. :wink:

ps, waarom geen Saab intake manifold? dan heb je gelijk een werkende pcv klep.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 11 dec 2014 0:02
door tibby
kwijl 8)

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 11 dec 2014 14:10
door Daan
@Exmanta: De T25 turbo is en mid-range turbo welke zn vermogen tussen 2000 - 5500 toeren heeft. Met een 2.2 zal hij zeer snel opspoelen waardoor de powerband vroeger begint. Om te voorkomen dat de powerband na 5500 rpm behoorlijk aan koppel begint te verliezen, wil ik het 2.4 manifold plaatsen. Meer koppel van het midden naar hogere toeren plaatsen. Onderin vangt de turbo voldoende op.

Wat betreft de pcv. Ik heb hier al bergen over gelezen hoe dit zou werken (of niet) op de 2.2 ecotec. Net even naar buiten geweest om het te controleren en:

1. Blok => manifold (cilinder 2 en 3)
2. Klepdeksel => Intake voor TB

Nu was ik in de veronderstelling dat er een pcv-klep op het klepdeksel zou zitten. Ik dus slang er af en blazen maar.... en blazen... :? De lucht komt er uiteindelijk wel terug uit geblazen als je stopt met blazen (je bouwt dus wel druk op), maar volgens mij is een echte pcv-klep een one-way klep waar je dus niet terug je blok in zou kunnen blazen??
Zal mn klepdeksel er van het weekend eens afhalen om beter te controleren, maar lijkt er op dat dit geen one-way klep is.

Mocht dit zo zijn dan zal ik het gat tussen 2 en 3 dichtzetten en een echte one-way pcv plaatsen op het deksel:

Klepdeksel => one-way => catchcan => intake manifold.

Op het 2.4 manifold zitten 3 openingen. Nog niet bekeken waar deze voor zijn (AICV zal er 1 zijn zeker?) maar volgens mij kan ik hier wel op aansluiten dan.
Afbeelding

Wil zowieso een aansluiting op mn manifold maken met een vacuumblokje voor m'n brandstofdrukregelaar, bov en boostmetertje
Afbeelding

Meer info over de pcv is welkom!

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 11 dec 2014 14:44
door Arno
Standaard zit er alleen een restrictor in het spruitstuk tussen poort 2+3, geen terugslagklep. Da's ook niet nodig op een N/A :)

Als je positieve druk op het spruitstuk gaat zetten zal je deze idd. moeten afdichten. De opening op het kleppendeksel is dan de enige ontluchting.

SAAB en M62/SC inlaatspruitstukken brengen het poortje in de kop tussen inaat 2+3 via een apart kanaaltje/aansluiting naar de buitenkant van het spruitstuk waar je idd. met een losse terugslagklep werkt. Alleen zit die ontluchtings poort op de 2.2 kop op een iets andere plaats als op een M62/SC en B207 dus de spruitstukken sluiten niet direct goed er op aan.

Is oplosbaar met een dikkere kunstof pakking ertussen waarin een kanaal is gefreesd.

Bye, Arno.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 11 dec 2014 15:48
door tibby
PM hitman voor zo'n pakking :yes:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 11 dec 2014 15:58
door Exmantaa
Yep,de plastic NA inlaatspruitstukken hebben allemaal een (restrictor) opening als pcv van blok naar intake spruitstuk. Die moet dus dicht als je boostdruk gaat draaien.

Je kunt kanaal in Z22SE kleppendeksel aftakken en daar een klepje tussen plaatsen, maar de aluminium Saab turbo en SC-manifolds hebben daar inwendig dus al een terugslagklep zitten zodat je een goed werkend PCV systeem houdt.
(ps, ik denk dat de kortere Saab manifold kanalen nog best werken in de hogere toeren... :wink: )

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 11 dec 2014 17:18
door the-duke
:thumbup:

Gr,
The Duke

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 23 jan 2015 8:29
door Daan
Zo,weer even bezig geweest sinds ik een warm kacheltje in mn garage heb staan.

Besloten om een log-spruitstuk te gaan maken. Als deze past ik ga ik kijken of ik deze ga gebruiken of dat ik deze als mal gebruik om een tubular spruitstuk te maken.
Eerst nog maar even lassen en een flens aan plakken
Afbeelding

Ook nog een duur plugje uit de US van A binnen gekregen. Komt mn olie toevoer op.
Afbeelding

Dan vanavond de uitlaatkant port matchen met de flens:
Afbeelding

Nu alleen de vraag: Volgens mij staat hier mn EGR-kanaal open.... :wacko:
Afbeelding

Nu de vraag of dit kwaad kan (lijkt me wel als de EGR werkt...) of dat dit niet erg is als ik mn EGR verwijder (toch al van plan).
Wie het weet mag het zeggen.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 23 jan 2015 9:39
door Exmantaa
Ik kan het even niet zien op deze pc, maar dat EGR kanaal zou ik bij de uitlaatflens al dicht lassen.

ps, net gisteren doos binnen gehad uit de US met een complete turbo set-up van de 2.0 LNF motor. (fitment uittesten. een A20NHT heet dat hier geloof ik) Djeeezz wat weegt zo'n turbo gedoetje zeg! :wacko: Daar is een complete SC conversie niks bij.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 23 jan 2015 10:10
door Daan
Ben benieuwd hoe dat gaat passen!

Heb net nog even wat zitten lezen:
http://www.cobaltss.net/forums/2-2l-l61 ... 61s-38488/

Afbeelding

Blijkbaar zijn die gaten aan de zijkanten van de kanalen voor een Secondary Air Injection maar is dit nooit toegepast op de ecotec (Saab 9-3 wel).
Met een beetje mazzel kan het een blind gat zijn dat al dicht zit. De kleine gaatjes links en rechts van de kanalen worden iig al door de pakking afgedicht.

Straks dat gat eens nader bekijken.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 23 jan 2015 10:40
door Exmantaa
Die air injection holes komen dieper in je kop aan beide zijden in de uitlaatkanalen uit...

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 23 jan 2015 11:20
door Daan
Heb je het dan over de kleine gaten aan beide kanten van de poorten? Dat kan idd kloppen want op mn pakking zie je mooie zwarte vierkantjes (uitlaatgas tegen aan blazen).
Die kunnen (of zijn) dicht. Die grote aan de buitenkant heeft dan ook een verbinding?

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 23 jan 2015 14:53
door Arno
Daan schreef:Zo,weer even bezig geweest sinds ik een warm kacheltje in mn garage heb staan.
Nu de vraag of dit kwaad kan (lijkt me wel als de EGR werkt...) of dat dit niet erg is als ik mn EGR verwijder (toch al van plan).
Wie het weet mag het zeggen.
Is geen probleem. Je zal alleen de EGR aansluiting op je inlaatspruitstuk ook moeten afdoppen om tegen te gaan dat hij via dit kanaal lucht aanzuigt, maar dat is het ongeveer..

Aangezien je nieuwe flens geen ingebouwd kanaal heeft om de uitlaatgassen van de cylinder naar het EGR kanaal te transporteren (bekijk originele spruitstuk eens.. Die heeft dat in het gietsel ) is het hele EGR kanaal nu nutteloos geworden en totaal buiten gebruik. Eigenlijk zou je zelfs een haakse slijper kunnen pakken en het hele kanaal en plaats waar de EGR klep nu zit van de kop af kunnen hakken. Misschien weer mooi extra ruimte om straks pijpen voor de inlaatlucht langs te leggen oid..

Wel een SAAB uitlaatspruitstuk pakking gebruiken, want die is ook bij dit EGR deel dicht en heeft geen verbinding tussen cylinder poort en EGR aansluitng.

Bye, Arno.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 23 jan 2015 15:15
door Daan
Arno schreef:Wel een SAAB uitlaatspruitstuk pakking gebruiken, want die is ook bij dit EGR deel dicht en heeft geen verbinding tussen cylinder poort en EGR aansluitng.
:thumbsup:

Net even gekeken. EGR gat loopt idd recht naar de EGR toe. Die afdoppen en egr op de intake verwijderen en het probleem is opgelost.