D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Een cv boot breather...

Ik heb wat gemist denk ik?

Vertel vertel :yes:
Laatst gewijzigd door Daan op 22 aug 2020 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door gertje »

Als je op circuit rijd gaat de stofhoes van de cardan stuk aan de versnellingsbak kant. Als er een rietje in zit gaat dit minder snel stuk

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door S. Gonzales »

Precies :yes:
De aandrijfashoes aan de linker binnenzijde wordt erg warm en wanneer de hoes volledig afdicht, wat normaal het geval is, wordt de hoes als het ware opgepompt en scheurt dan.
Dus de simpele remedie is om de kleine klem even te lossen en tussen de as en de hoes een WD40 rietje, een stukje installatiedraad of een strookje aluminium o.i.d. te plaatsen. Klem weer aantrekken et voila, je hebt een CV-boot breather. :thumbsup:
Klusje van niets waar je straks blij mee bent. :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Super! Ga ik doen :thumbup:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door timmyboy55 »

Nee hè Daan!

Heb je nu dezelfde Turbo als ik??

Wordt wel leuk om het verschil straks te zien!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Nee, deze blinkt nog 8)
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door timmyboy55 »

Oeps.... Zal hem even polijsten
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

timmyboy55 schreef: 23 aug 2020 21:22 Nee hè Daan!

Heb je nu dezelfde Turbo als ik??

Wordt wel leuk om het verschil straks te zien!!
Betekend dit dat ik weer verder moet gaan werken aan mijn/jouw B207 turbo blokje??? :yawn:
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

:lol:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Ondertussen stukje aluminium laten freezen:
Afbeelding

Et voila de kunsstof klepdeksel past zonder de ontstekingsmodule aan te moeten passen.
Afbeelding

De pcv uit het manifold getikt en het gat dicht gelast. Alle carterontluchting gaat via het kleppendeksel lopen naar een catchcan -> intakepijp vacuum. Denk dat ik nog een 2e afvoer van 12mm ID ga maken omdat de oem nippel wat klein lijkt. Iets van 6-8mm na uitboren...


Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door timmyboy55 »

Exmantaa schreef: 25 aug 2020 16:19
timmyboy55 schreef: 23 aug 2020 21:22 Nee hè Daan!

Heb je nu dezelfde Turbo als ik??

Wordt wel leuk om het verschil straks te zien!!
Betekend dit dat ik weer verder moet gaan werken aan mijn/jouw B207 turbo blokje??? :yawn:
Nee absoluut niet! Dan moet ik ook weer aan de slag! :yawn:
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door timmyboy55 »

Waarom een PCV Delete? Dat was juist het mooie van dit blok toch? Een werkende PCV?
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Ik wil geen dampen/olie/smeer in mijn inlaatmanifold.
Deze worden straks geventileerd naar mijn inlaattraject via een catchcan om de smerigheid af te vangen. Was ook op mn oude systeem zo, alleen nu is ie echt dicht.

Nog een update: Uitlaatspruitstuk van een Mitsubishi EVO 5 zou ook moeten passen op de ecotec:

Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door aboellaard »

Paars is dan het EVO spruitstuk neem ik aan. Lijkt me geen goed idee als de doorsnede echt zoveel groter is dan die van de poorten. Snelheid van de uitlaatgassen wordt minder, en dat heeft invloed op je turbo, en de temperatuur van het gas gaat een stuk naar beneden.

Bij mij gaat de crankcase ventilatie ook alleen via het deksel, dan eerst door een Provent 200 olieafscheider en daarna terug het inlaattraject in. De afgescheiden olie gaat naar een catchtank. Dat werkt toch beter dan alleen een catchtank. Enige probleem is een geschikt plaatsje te vinden voor die Provent, want klein zijn ze bepaald niet.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

De "ringen" zijn beide uitlaatpoorten in de kop gemeten.
De ecotec heeft kleine uitlaatpoorten t.o.v. de SR20 en Evo.
Als je naar de ecotec pakking kijkt echter, zie je dat de runners van het ecotec spruitstuk aanzienlijk groter zijn. Evo zijn wel erg groot t.ov. de ecotec. SR20 matched aardig qua runner diameters.

Hoeveel/dik ventilatiepunten heb jij op je klepdeksel?
Op mijn plasticcover zit er 1 van ca. 8mm doorsnede. Wil er eigenlijk nog een 2e bij zetten in de middelste goot (welke normaal naar de pcv loopt), maar ben er nog niet over uit.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Plaats reactie