D.I.Y. 2.2 Turbo
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Mensen, bedankt voor de reacties
@Co'tje: Ik hou hem in mn achterhoofd. Ga eerst ff een wideband aanschaffen en kijken hoe en wat qua uitlaat-bouw.
Zat trouwens te denken: Kan je niet gewoon je temp.sensor in je intake manifold schroeven? Dan kan je je oem setup houden en heb je toch de gegevens vanuit de juiste plek...?? (zit dit nu binnen op de bank te bedenken, dus heb de sensor niet bij hand...).
Hoeveel boost kan de oem MAP aan/lezen?
@Co'tje: Ik hou hem in mn achterhoofd. Ga eerst ff een wideband aanschaffen en kijken hoe en wat qua uitlaat-bouw.
Zat trouwens te denken: Kan je niet gewoon je temp.sensor in je intake manifold schroeven? Dan kan je je oem setup houden en heb je toch de gegevens vanuit de juiste plek...?? (zit dit nu binnen op de bank te bedenken, dus heb de sensor niet bij hand...).
Hoeveel boost kan de oem MAP aan/lezen?
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Ok. Even gekeken. OEM MAP sensor zal er redelijk snel uitvliegen met boost op zn kop gok ik aangezien deze niet vast geschroefd is als bij de TMAP.
Dus toch maar een TMAP en deze in de intercooler schroeven (zit al een gat voor) zoals dat blijkbaar ook bij de 2.0 turbo gebeurd.
Dus toch maar een TMAP en deze in de intercooler schroeven (zit al een gat voor) zoals dat blijkbaar ook bij de 2.0 turbo gebeurd.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Niks geen fancy dure intake adapters die niet passen. Een uitlaatflens en 2" bocht werken veel beter:
Inlaattrace testfit. Wellicht nog een deel in de folie ivm warmte van de vbak.
Van de OEM turbo bocht een 2,5" bocht maken:
Achterzijde wat ruimte gemaakt voor de Saab intake
En nog wat bling voor onder de kap:
Nu nog een paar delen voor de uitlaat bestellen en van het weekend ofzo alles in elkaar steken en lassen.
Inlaattrace testfit. Wellicht nog een deel in de folie ivm warmte van de vbak.
Van de OEM turbo bocht een 2,5" bocht maken:
Achterzijde wat ruimte gemaakt voor de Saab intake
En nog wat bling voor onder de kap:
Nu nog een paar delen voor de uitlaat bestellen en van het weekend ofzo alles in elkaar steken en lassen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Mooi draadje zo! Keep them (de updates) coming!
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Geven al die korte bochten niet een enorme klap weerstand, dus vermindering?
Is zo maar een gedachte.
grt Speedokus.
Is zo maar een gedachte.
grt Speedokus.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Over welke bochten heb je het? Die van de intake?
Hoe minder bochten hoe beter idd, maar zal toch ergens mijn koude lucht vandaan moeten halen. Om de bochtenweerstand te compenseren is de buis 2,5" gemaakt t.o.v. de 2" intakediameter van de turbo.
De 90 bocht uit de foto is 2" net als de turbo om de luchtwerveling die ontstaat bij het verloop van 2,5" naar 2" weer terug (of meer) laminair te krijgen.
Hoe minder bochten hoe beter idd, maar zal toch ergens mijn koude lucht vandaan moeten halen. Om de bochtenweerstand te compenseren is de buis 2,5" gemaakt t.o.v. de 2" intakediameter van de turbo.
De 90 bocht uit de foto is 2" net als de turbo om de luchtwerveling die ontstaat bij het verloop van 2,5" naar 2" weer terug (of meer) laminair te krijgen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Soms moet je gewoon compromissen maken met de 'packaging' waarin je moet werken, dus weinig aan te doen ben ik bang...
En laten we eerlijk zijn.. Het uitlaatsysteem op dit soort autos' zou ook een heel stuk beter werken met een stuk of 2 minder 180 en 90-graden bochten er in, maar als je alles achterin dat hokkie kwijt wilt en niet meteen doof wilt zijn als je de motor start, dan zal je toch wat moeten
Bye, Arno.
En laten we eerlijk zijn.. Het uitlaatsysteem op dit soort autos' zou ook een heel stuk beter werken met een stuk of 2 minder 180 en 90-graden bochten er in, maar als je alles achterin dat hokkie kwijt wilt en niet meteen doof wilt zijn als je de motor start, dan zal je toch wat moeten
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Vanmiddag een pakketje van Exmanta gekregen: Saab intake manifold.
Vanavond even het e.e.a. bekeken:
- Carterontluchting vanuit het blok wordt door het spruitstuk afgesloten. PCV-klep van de saab zit veel hoger en blokt het gat dus af. Er kan dus geen uitwisseling plaatsvinden tussen blok en manifold. Daarin tegen moet je de pcv van het manifold wel afsluiten omdat er wel (ongemeten) lucht in kan bij vacuumsituatie. Morgen eens kijken of ik er een 10 cent muntje oid in vast kan zetten.
- Gat voor de gasklepopening is 60mm
- 2.2 gasklep en ECU passen perfect 1-op-1
- Geen aanpassingen benodigd bij een 120A dynamo
- Morgen kijken of ik het (map)-gat kan gebruiken voor mn brake-booster pijp
- gaten uitboren zoals op de Cobalt fora wordt vermeld is niet nodig. OEM M6 bouten passen keurig om het manifold vast te zetten.
Bovenstaande is wellicht allemaal bekend, maar ik meld het maar voor de volledigheid.
Vanavond even het e.e.a. bekeken:
- Carterontluchting vanuit het blok wordt door het spruitstuk afgesloten. PCV-klep van de saab zit veel hoger en blokt het gat dus af. Er kan dus geen uitwisseling plaatsvinden tussen blok en manifold. Daarin tegen moet je de pcv van het manifold wel afsluiten omdat er wel (ongemeten) lucht in kan bij vacuumsituatie. Morgen eens kijken of ik er een 10 cent muntje oid in vast kan zetten.
- Gat voor de gasklepopening is 60mm
- 2.2 gasklep en ECU passen perfect 1-op-1
- Geen aanpassingen benodigd bij een 120A dynamo
- Morgen kijken of ik het (map)-gat kan gebruiken voor mn brake-booster pijp
- gaten uitboren zoals op de Cobalt fora wordt vermeld is niet nodig. OEM M6 bouten passen keurig om het manifold vast te zetten.
Bovenstaande is wellicht allemaal bekend, maar ik meld het maar voor de volledigheid.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Het klopt dat idd. de carter ontluchting opening bij de cylinder poorten op de SAAB blokken hoger zit.
Ik dacht dat er ooit een aantal mensen een dikke(re) inlaat pakking hebben gemaakt (meestal gefreesd uit phenolic of een nylon soort) waarin ze een sleuf freesden om een kanaaltje te vormen waarmee de beide openingnen (in kop en in spruitstuk) alsnog aan elkaar konden worden geknoopt. Was toen dacht ik alleen in verband met een SC montage op een SAAB kop, maar idee is zelfde..
Is niet verplicht want de kleppendeksel aansluiting kan ook gassen er uit werken, maar er valt evt. dus nog wel een mouw te passen aan de situatie als je wel gebruk wilt maken van deze aansluting.
Bye, Arno.
Ik dacht dat er ooit een aantal mensen een dikke(re) inlaat pakking hebben gemaakt (meestal gefreesd uit phenolic of een nylon soort) waarin ze een sleuf freesden om een kanaaltje te vormen waarmee de beide openingnen (in kop en in spruitstuk) alsnog aan elkaar konden worden geknoopt. Was toen dacht ik alleen in verband met een SC montage op een SAAB kop, maar idee is zelfde..
Is niet verplicht want de kleppendeksel aansluiting kan ook gassen er uit werken, maar er valt evt. dus nog wel een mouw te passen aan de situatie als je wel gebruk wilt maken van deze aansluting.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
^^ dat dus.
Check even de SC inbouwtopics, want SC manifold heeft exact dezelfde PCV locatie (van een Saab/LSJ kop). Bij topic Hitman staat ergens een foto van z'n speciale dikkere pakking met dat extra kanaaltje.
Check even de SC inbouwtopics, want SC manifold heeft exact dezelfde PCV locatie (van een Saab/LSJ kop). Bij topic Hitman staat ergens een foto van z'n speciale dikkere pakking met dat extra kanaaltje.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Nee, turbo diy staat redelijk in de kinderschoenen.Daan schreef:Bovenstaande is wellicht allemaal bekend, maar ik meld het maar voor de volledigheid.
Ga dus vooral zo door met foto's plaatsen
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Dat kanaaltje heb ik gisteravond idd nog ergens terug gevonden! Als ik dat doe dan frees ik een kanaaltje in het spruitstuk denk ik. Aan de andere kant wil ik geen rotzooi in mn intake dus ik denk dat ie dicht gaat. Ontluchting via klepdeksel op een catchcan en klaar. Nog eens even naar kijken.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Gaat op het SAAB spruitstuk het ontluchtings-kanaal niet al naar 1 van de kleine slang-aansluitingen bovenop?
Ik kan me niet helemaal voorstellen dat ze deze poort direct aan het spruitstuk knopen (zoals op de N/A) ivm. de boost druk.
Er zal in de OEM SAAB setup neem ik aan nog iets van een 1-weg klep in het systeem horen die daarna evt. aan een andere poort op het spruitstuk wordt gekoppeld zodat hij pas wat doet als er (licht) vacuum is.
Bye, Arno.
Ik kan me niet helemaal voorstellen dat ze deze poort direct aan het spruitstuk knopen (zoals op de N/A) ivm. de boost druk.
Er zal in de OEM SAAB setup neem ik aan nog iets van een 1-weg klep in het systeem horen die daarna evt. aan een andere poort op het spruitstuk wordt gekoppeld zodat hij pas wat doet als er (licht) vacuum is.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
In het pcv gat van het spruitstuk zit een 1-way klep welke in directe verbinding staat met de binnezijde van het manifold. Gisteren getest: Kan wel lucht in het manifold maar niet andersom. Zal morgen nog wat detailfotos maken.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: D.I.Y. 2.2 Turbo
Aha! Dus dat hebben ze allemaal geintegreerd!
Weer wat geleerd!
Bye, Arno.
Weer wat geleerd!
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..