D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Mensen, bedankt voor de reacties :thumbup:

@Co'tje: Ik hou hem in mn achterhoofd. Ga eerst ff een wideband aanschaffen en kijken hoe en wat qua uitlaat-bouw.

Zat trouwens te denken: Kan je niet gewoon je temp.sensor in je intake manifold schroeven? Dan kan je je oem setup houden en heb je toch de gegevens vanuit de juiste plek...?? (zit dit nu binnen op de bank te bedenken, dus heb de sensor niet bij hand...).

Hoeveel boost kan de oem MAP aan/lezen?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Ok. Even gekeken. OEM MAP sensor zal er redelijk snel uitvliegen met boost op zn kop gok ik aangezien deze niet vast geschroefd is als bij de TMAP.

Dus toch maar een TMAP en deze in de intercooler schroeven (zit al een gat voor) zoals dat blijkbaar ook bij de 2.0 turbo gebeurd.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Niks geen fancy dure intake adapters die niet passen. Een uitlaatflens en 2" bocht werken veel beter:
Afbeelding
Afbeelding

Inlaattrace testfit. Wellicht nog een deel in de folie ivm warmte van de vbak.
Afbeelding

Van de OEM turbo bocht een 2,5" bocht maken:
Afbeelding

Achterzijde wat ruimte gemaakt voor de Saab intake
Afbeelding

En nog wat bling voor onder de kap:
Afbeelding

Nu nog een paar delen voor de uitlaat bestellen en van het weekend ofzo alles in elkaar steken en lassen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Maik »

Mooi draadje zo! Keep them (de updates) coming! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door speedokus »

Geven al die korte bochten niet een enorme klap weerstand, dus vermindering?
Is zo maar een gedachte.
grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Over welke bochten heb je het? Die van de intake?

Hoe minder bochten hoe beter idd, maar zal toch ergens mijn koude lucht vandaan moeten halen. Om de bochtenweerstand te compenseren is de buis 2,5" gemaakt t.o.v. de 2" intakediameter van de turbo.
De 90 bocht uit de foto is 2" net als de turbo om de luchtwerveling die ontstaat bij het verloop van 2,5" naar 2" weer terug (of meer) laminair te krijgen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Arno »

Soms moet je gewoon compromissen maken met de 'packaging' waarin je moet werken, dus weinig aan te doen ben ik bang... :wink:

En laten we eerlijk zijn.. Het uitlaatsysteem op dit soort autos' zou ook een heel stuk beter werken met een stuk of 2 minder 180 en 90-graden bochten er in, maar als je alles achterin dat hokkie kwijt wilt en niet meteen doof wilt zijn als je de motor start, dan zal je toch wat moeten :lol:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Vanmiddag een pakketje van Exmanta gekregen: Saab intake manifold.
Vanavond even het e.e.a. bekeken:

- Carterontluchting vanuit het blok wordt door het spruitstuk afgesloten. PCV-klep van de saab zit veel hoger en blokt het gat dus af. Er kan dus geen uitwisseling plaatsvinden tussen blok en manifold. Daarin tegen moet je de pcv van het manifold wel afsluiten omdat er wel (ongemeten) lucht in kan bij vacuumsituatie. Morgen eens kijken of ik er een 10 cent muntje oid in vast kan zetten.

- Gat voor de gasklepopening is 60mm

- 2.2 gasklep en ECU passen perfect 1-op-1

- Geen aanpassingen benodigd bij een 120A dynamo

- Morgen kijken of ik het (map)-gat kan gebruiken voor mn brake-booster pijp

- gaten uitboren zoals op de Cobalt fora wordt vermeld is niet nodig. OEM M6 bouten passen keurig om het manifold vast te zetten.

Afbeelding

Bovenstaande is wellicht allemaal bekend, maar ik meld het maar voor de volledigheid.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Arno »

Het klopt dat idd. de carter ontluchting opening bij de cylinder poorten op de SAAB blokken hoger zit.

Ik dacht dat er ooit een aantal mensen een dikke(re) inlaat pakking hebben gemaakt (meestal gefreesd uit phenolic of een nylon soort) waarin ze een sleuf freesden om een kanaaltje te vormen waarmee de beide openingnen (in kop en in spruitstuk) alsnog aan elkaar konden worden geknoopt. Was toen dacht ik alleen in verband met een SC montage op een SAAB kop, maar idee is zelfde..

Is niet verplicht want de kleppendeksel aansluiting kan ook gassen er uit werken, maar er valt evt. dus nog wel een mouw te passen aan de situatie als je wel gebruk wilt maken van deze aansluting.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

^^ dat dus.

Check even de SC inbouwtopics, want SC manifold heeft exact dezelfde PCV locatie (van een Saab/LSJ kop). Bij topic Hitman staat ergens een foto van z'n speciale dikkere pakking met dat extra kanaaltje.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Smiley »

Daan schreef:Bovenstaande is wellicht allemaal bekend, maar ik meld het maar voor de volledigheid.
Nee, turbo diy staat redelijk in de kinderschoenen.
Ga dus vooral zo door met foto's plaatsen :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Dat kanaaltje heb ik gisteravond idd nog ergens terug gevonden! Als ik dat doe dan frees ik een kanaaltje in het spruitstuk denk ik. Aan de andere kant wil ik geen rotzooi in mn intake dus ik denk dat ie dicht gaat. Ontluchting via klepdeksel op een catchcan en klaar. Nog eens even naar kijken.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Arno »

Gaat op het SAAB spruitstuk het ontluchtings-kanaal niet al naar 1 van de kleine slang-aansluitingen bovenop?

Ik kan me niet helemaal voorstellen dat ze deze poort direct aan het spruitstuk knopen (zoals op de N/A) ivm. de boost druk.

Er zal in de OEM SAAB setup neem ik aan nog iets van een 1-weg klep in het systeem horen die daarna evt. aan een andere poort op het spruitstuk wordt gekoppeld zodat hij pas wat doet als er (licht) vacuum is.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

In het pcv gat van het spruitstuk zit een 1-way klep welke in directe verbinding staat met de binnezijde van het manifold. Gisteren getest: Kan wel lucht in het manifold maar niet andersom. Zal morgen nog wat detailfotos maken.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Arno »

Aha! Dus dat hebben ze allemaal geintegreerd!

Weer wat geleerd! :yes:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie