Pagina 24 van 24

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 28 aug 2020 16:26
door tibby

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 28 aug 2020 21:01
door Daan
He Dre

Die had ik van de week idd nog doorgeakkerd :thumbup:
Toch besloten de Turbo manier toe te blijven passen.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 29 aug 2020 9:58
door aboellaard
Daan schreef: 28 aug 2020 15:50 Hoeveel/dik ventilatiepunten heb jij op je klepdeksel?
Op mijn plasticcover zit er 1 van ca. 8mm doorsnede. Wil er eigenlijk nog een 2e bij zetten in de middelste goot (welke normaal naar de pcv loopt), maar ben er nog niet over uit.
Eentje. Die heb ik uitgeboord, maar weet niet meer tot welke diameter. Weet nog wel dat de baffles geklonken zijn en dat ik het wat teveel werk vond om dat los te maken en schroefdraad te tappen om ze weer vast te zetten. Moet ik misschien toch nog eens naar kijken.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 20 jun 2021 19:53
door gertje
Daan wat denk je hiervanAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 21 jun 2021 4:35
door tibby
Dat is die zzp plaat voor van een sc een turbo invoer te maken. Dan heb je gelijk gekoelde lucht. Sterk van je Gertje. Wou ik in het verleden ook doen :thumbup:

https://zzperformance.com/collections/e ... pter-plate

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 21 jun 2021 5:37
door gertje
Idd ja, maar niet mijn werk. Je kan die plaat ook gebruiken om naar de keuring te gaan met een sc. Compressor eraf plaat erop, orginele inlaatbuis erop en je hebt terug een NA voor de keuring.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 21 jun 2021 13:29
door Exmantaa
gertje schreef: 21 jun 2021 5:37 Idd ja, maar niet mijn werk. Je kan die plaat ook gebruiken om naar de keuring te gaan met een sc. Compressor eraf plaat erop, orginele inlaatbuis erop en je hebt terug een NA voor de keuring.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Iets soortgelijks heb ik in het verleden ook aan een Belgische SC Speedsterrijder voorgesteld, mocht ie tegen keuringsellende oplopen. 😜

(In de US rijden blijkbaar aardig wat LSJ Turbocomversies met zo’n plaat rond, al dan niet met laminova’s erin en/of extra intercooler.)

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 23 jun 2021 5:47
door Daan
Die zag ik idd voorbij komen ja!
Erg interessant idee vind ik. Intercooler in het rechtse oor en een watercooler in het linkeroor in het inlaatspruitstuk verder te koelen.

Is dat nog steeds dezelfde inlaat die ook bij de +300pk boys wordt gebruikt? M.a.w. : flow?

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 23 jun 2021 5:54
door Daan
F.. it. Gaan we uitproberen..

Inlaatspruitstuk sc
Pomp
Waterrad
Overflowtank
Slangen
Adapterplaat (of zelf maken voor mn le5 65mm tb)

Moet lukken lijkt mij.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 10 jul 2021 20:12
door Daan
Even de mening de ervaringsdeskundigen:

Ik ga mn thermostaathuis er af hslen en een inline thermostaat maken om zo meer ruimte te creeren voor mn turbo.

Ik krijg dus wat vrijheid voor mn koelwaterslangen..

Nu de oliekoeler:

Houd ik de speedster cooler?
- zit er een thermostaat in de oliekoeler of ciculeert de olie gewoon langs de koude kvs kant? Wordt dus niet opgewarmt bij dichte thermostaat.

Of plaats ik een adapter op de saab om zo een mocal rad met thermostat te plaatsen?

Of beide...

Of de saab koeler? (Arno had hier een lap tekst voor beschreven wasruit blijkt dat deze koer niet zo heel efficient was c.q. een aanvulling voor caravantrekkers..).

Ik heb voor de speedster geen ervaring welke koel setup beter is, maar heb zometeen wel wat opties.

Ben een berg informatie in mn hoofd aan het verzamelen om straks in 1x de knoop door te hakken 8)

Ondertussen nog wat klusrommel gevonden:
2x z22se met vbak waarvan 1 een AQ 4.17 bak is.
Altijd handig om te hebben.... ooit.... als...
Afbeelding

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 11 jul 2021 13:09
door Daan
Pff.... ben te wazig afgelopen tijd. Beantwoord mn eigen vragen een paar topics terug...

Zucht..

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 21 sep 2022 19:14
door Daan
We zijn weer wat bezig.... en terug bij een vraag van een jaar terug..

Onderstaand zie je in het blok na de thermostaat een gaatje zitten. Ik vermoed dat dit gaatje er zit om de flow door het blok te behouden als de tstat en kachel dichtstaat.

Klopt dat en is dit gat (in deze opzet) nodig? Lijkt mij dat ik ook een andere aftakking/buisje kan maken van het blok naar de waterpijp richting pomp?

De saab heeft hier geen gat zitten, dus dat circuit is mogelijk anders... maar kan niet vinden hoe. Maakt ook niet heel erg uit als ik het gat kan re-routen.

Alvast dank :thumbup:

Afbeelding

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 22 nov 2022 16:09
door Daan
Hier ook maar weer eens reageren om de boel wakker te houden :lol:

Het hele waterleiding spul maar even laten zitten. Gewoon een uitsparing maken in mijn kofferbak gaat een hoop zaken helpen:
Meer ruimte voor een fatsoenlijk spruitstuk
Meer ruimte voor een fatsoenlijke olieafvoer
Geen geklooi met kleinere compressorhuizen laten frezen
Geen geklooi met waterleidingen naar de waterpomp toe.

Qua koppeling door de appel heen gebeten (dank Peter) en voor de Sachs sinter koppeling gegaan in plaats van de LUK C20LET OEM koppeling. Doe het 1x en doe het goed:
Afbeelding

Voor de brandstof idem de knoop doorgehakt. De VXR470cc's gaan er uit en er komen Bosch 630cc (613 feitelijk) er in. Een mooi gematched setje gevonden:
Afbeelding

Codenummers voor de archieven:
Afbeelding

En als het goed is zouden deze ca. 350pk tegen 78% DC moeten draaien. Genoeg voor mijn setup in ieder geval:
Afbeelding

Aanvullend voor de koppeling een C20LET vliegwiel gevonden en deze laten vlakken. Productnummer voor de archieven. Voor mn setup heb ik niet gekozen voor een lichter vliegwiel. De lichtere fabriekswielen waren aanzienlijk lichter en ik geloof niet dat dat voor mij perse nodig is.
Afbeelding
Afbeelding

Nog wat stekkertje gekocht om mijn kabel van het triggerwiel te verlengen naar mijn externe triggerwiel:
Afbeelding
Afbeelding

In principe kan ik nu mn blok wisselen en vanuit de auto verder gaan met mn spruitstuk te maken.
Maargoed, bovenstaande heeft al een jaar geduurd :bag:

Eerst maar even alle aanbouwdelen op het B207 blok bouwen en dan verder gaan. Doel is om in maart '23 het spul te kunnen starten :idea: