lamdasonde pulsdraad
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
lamdasonde pulsdraad
weet iemand toevallig welke de pulsdraad [draad die het signaal doorgeeft] is van de lambdasonde?
Als je hier een aftakking bijmaakt geeft deze dan problemen met de ecu?
wie het weet mag het zeggen.
grt Speedokus.
Als je hier een aftakking bijmaakt geeft deze dan problemen met de ecu?
wie het weet mag het zeggen.
grt Speedokus.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: lamdasonde pulsdraad
Er zijn feitelijk 2 signaal draden..
De aansluiting heeft 4 draden:
- 2 stuks voor het verwarming-element waar 12V en aarde op wordt gezet om die te laten werken (niet polariteit gevoelig)
- 2 stuks die waartussen de sensor zelf als een klein batterijtje een 0-1V spanning genereert (ene is de +, de andere de -)
Schema in de bibliotheek zou wel de kleuren moeten weergeven welke dit zijn.
1 van de sensor signaal-draden kan aan aarde van de auto cq. ECU liggen. Ik weet niet of de ECU's in de Speedsters dat doen.
Als dat het geval is kan je met een meter of sensor die aan de aarde hangt dan de andere ader aftappen en het voltage tov. de aarde meten.
Als de sensor input niet aan de aarde van de auto is gekoppeld maar is geisoleerd, dan zal je meter/sensor BEIDE aders moeten aftappen en zelf het potentiaal meten tussen beide draden en NIET deze input (deels) aan de aarde van de auto leggen.
Je moet wel een meter/sensor gebruiken die een hoge impendantie heeft, want anders ga je het voltage dat de sensor levert (met een heeeel klein stroompje) beinvloeden (verlagen veelal) en ga je het signaal en de feedback naar de ECU lopen scheef trekken.
Bye, Arno.
De aansluiting heeft 4 draden:
- 2 stuks voor het verwarming-element waar 12V en aarde op wordt gezet om die te laten werken (niet polariteit gevoelig)
- 2 stuks die waartussen de sensor zelf als een klein batterijtje een 0-1V spanning genereert (ene is de +, de andere de -)
Schema in de bibliotheek zou wel de kleuren moeten weergeven welke dit zijn.
1 van de sensor signaal-draden kan aan aarde van de auto cq. ECU liggen. Ik weet niet of de ECU's in de Speedsters dat doen.
Als dat het geval is kan je met een meter of sensor die aan de aarde hangt dan de andere ader aftappen en het voltage tov. de aarde meten.
Als de sensor input niet aan de aarde van de auto is gekoppeld maar is geisoleerd, dan zal je meter/sensor BEIDE aders moeten aftappen en zelf het potentiaal meten tussen beide draden en NIET deze input (deels) aan de aarde van de auto leggen.
Je moet wel een meter/sensor gebruiken die een hoge impendantie heeft, want anders ga je het voltage dat de sensor levert (met een heeeel klein stroompje) beinvloeden (verlagen veelal) en ga je het signaal en de feedback naar de ECU lopen scheef trekken.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: lamdasonde pulsdraad
speedokus schreef:weet iemand toevallig welke de pulsdraad [draad die het signaal doorgeeft] is van de lambdasonde?
Als je hier een aftakking bijmaakt geeft deze dan problemen met de ecu?
wie het weet mag het zeggen.
grt Speedokus.
Wat wil je precies gaan doen? De OEM lambda sensor aftakken voor een metertje?? Want dat kun je ook via het OBD signaal loggen..
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: lamdasonde pulsdraad
Ik wil een fuel air ratiometer gaan plaatsen Frank.
Ik hoef alleen maar de juiste kleur draad te weten
Grt speedokush
Ik hoef alleen maar de juiste kleur draad te weten
Grt speedokush
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: lamdasonde pulsdraad
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 0-%202.pdf
B117 en dan is de signaaldraad of pin A, of pin B...
(Ben alleen wat huiverig om een (best belangrijke) ecu sensor af te takken, met mogelijk effect op je mapping... )
B117 en dan is de signaaldraad of pin A, of pin B...
(Ben alleen wat huiverig om een (best belangrijke) ecu sensor af te takken, met mogelijk effect op je mapping... )
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: lamdasonde pulsdraad
ik ga vanmiddag even met de multimeter aan de gang.
mijn bevindingen zal ik dan hier weer plaatsen voor eventuele anderen.
grt speedokus.
mijn bevindingen zal ik dan hier weer plaatsen voor eventuele anderen.
grt speedokus.
Re: lamdasonde pulsdraad
Waarom niet een extra sensor plaatsen en alle mogelijke risico's uitsluiten?
De gevolgschade is altijd vele malen groter dan de kosten van een extra sensor lijkt me?
Succes iig!
De gevolgschade is altijd vele malen groter dan de kosten van een extra sensor lijkt me?
Succes iig!
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: lamdasonde pulsdraad
Ah.. Je wilt neem ik aan een ge-simuleerde narrowband output van een wideband controller/meter aansluiten op de ECU zodat je de wideband sensor kunt gebruiken voor zowel de meter als de ECU sturing?speedokus schreef:Ik wil een fuel air ratiometer gaan plaatsen Frank.
Ik hoef alleen maar de juiste kleur draad te weten
Andersom (een AF meter op een narrwoband sensor aansluiten) is niet zo zinvol namelijk.. De standaard sensor kan je weinig meer vertellen als 'rijk' - stochiometrisch - 'arm' en that's about it...
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Re: lamdasonde pulsdraad
Signaal van standaard Lambda sensor meten heeft inderdaad weinig zin, omdat het alleen verspringt en de ECU regelt meestal om Lambda 1 en dan springt het standaard (narrow-band Lambda sensor) signaal van arm naar rijk en dat hoog frequent, dus niet af te lezen.
Er zijn wel wide band sensors die ook een gesimuleerd narrow band signaal uitgeven naast een meetbaar Lambda signaal. Dat gesimuleerde signaal kan je dan aan de ECU hangen. Zoals Arno al zei.
Er zijn wel wide band sensors die ook een gesimuleerd narrow band signaal uitgeven naast een meetbaar Lambda signaal. Dat gesimuleerde signaal kan je dan aan de ECU hangen. Zoals Arno al zei.
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: lamdasonde pulsdraad
Hetgene wat jullie vertellen klopt inderdaad, ik heb de zwarte draad van de lambdasensor gebruikt.
Deze geeft een heel groffe indicatie, waar je eigenlijk niet zo heel veel mee kan.
Ik ga het rustig bekijken wat ik er mee ga doen.
Bedankt in ieder geval voor jullie snelle reakties.
Grt Speedokus.
Deze geeft een heel groffe indicatie, waar je eigenlijk niet zo heel veel mee kan.
Ik ga het rustig bekijken wat ik er mee ga doen.
Bedankt in ieder geval voor jullie snelle reakties.
Grt Speedokus.