Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Is er een manier om de balansassen te verwijderen zonder de distributieketting weg te halen? Ben al heel enthousiast begonnen met het slopen van m'n gloednieuwe B207 blok, maar om de haakse slijper in die balansassen te zetten moeten ze er eerst uit. Liefst met de distibutieketting er nog in. Dat lukt wel voor de linker as, maar de rechter zit een zwart plastic geleider voor. En dat is best een lang ding zo te zien. Een uiteinde kan los, maar heb je dan genoeg ruimte om die balansas weg te trekken? Dus met ruimte in de distributieketting zonder 'm bij de nokkenassen los te halen. Ben op zoek naar maximaal resultaat met minimale inspanning
Alles wat ik kan vinden her en der is met verwijderde distributieketting. Als dat moet, dan moet het, maar dacht toch eerst even de geleerden vragen. Hoe meer ik los haal, hoe groter de kans dat het nooit meer goed komt
Alles wat ik kan vinden her en der is met verwijderde distributieketting. Als dat moet, dan moet het, maar dacht toch eerst even de geleerden vragen. Hoe meer ik los haal, hoe groter de kans dat het nooit meer goed komt
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Nee.
En je kunt ze ook prima laten zitten. Draait rustig 7500rpm hoor.
En je kunt ze ook prima laten zitten. Draait rustig 7500rpm hoor.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Meer werk dan verwacht dus. Maar goed dat kerst in aantocht is. En ik wil niet eens naar de 7.500 toeren. 7.000 Moet genoeg zijn
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Zeker icm met poly inserts staat de boel best wel te shaken bij idle.
Voor mij een mod waar ik een beetje spijt van heb.
Voor mij een mod waar ik een beetje spijt van heb.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
... net 29 pagina's TIS geprint en had mezelf al overtuigd dat ze eruit moeten. En ik dacht dat die balansassen juist bij hogere toerentallen een belangrijke rol gaan spelen. Dus toch geen no-brainer.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Als je die B207 op een 2.0L houdt met de standaard 86x86 boring/slag, dan kan hij toch zonder al teveel problemen (met wat betere klepveren en misschien iets andere nokjes) rond de 8000+rpm lopen? Als je dat wilt doen, dan zou ik die balans-assen er wel uit gooien. Scheelt ook weer rotatie-massa. Levert je geen continue PK's op, maar wel betere/snellere motor-response (net als cq. in combinatie met een lichter vliegwiel)
Tja.. Trillingen bij stationair, vind ik persoonlijk bij dit soort 'hardcore' auto's een beetje horen en helemaal geen punt. Maar goed, da's een persoonlijk ding.. Meestal is tijdens het rijden dat wel weer helemaal weg.
De 2.2 is natuurlijk wel een lange slag en dus wat blijer als je die onder de 7500rpm houdt (zuigersnelheid gaat wel extreem worden) en gaat wel in de richting qua formaat van een 4-cylinder dat ook bij andere toerengebieden en belastingen er meer vibraties zijn waar balansassen wel nuttig kunnen zijn. Hoewel ook daar het massatraagheid verhaal wel speelt.
Bye, Arno.
Tja.. Trillingen bij stationair, vind ik persoonlijk bij dit soort 'hardcore' auto's een beetje horen en helemaal geen punt. Maar goed, da's een persoonlijk ding.. Meestal is tijdens het rijden dat wel weer helemaal weg.
De 2.2 is natuurlijk wel een lange slag en dus wat blijer als je die onder de 7500rpm houdt (zuigersnelheid gaat wel extreem worden) en gaat wel in de richting qua formaat van een 4-cylinder dat ook bij andere toerengebieden en belastingen er meer vibraties zijn waar balansassen wel nuttig kunnen zijn. Hoewel ook daar het massatraagheid verhaal wel speelt.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Na het plaatsen van die poly inserts met een gewoon Z22SE blok merkte ik ook al wat meer trilling. Niet bij stationair, maar net een stukje erboven. Maakt heel rustig wegrijden, zoals in een file, soms wat lastiger. Maar dat is meer omdat de hele auto dan in resonantie komt.
Maak mij even gek met 8.000+ rpm. Begin er nu wel achter te komen waarom veel van dit soort projecten een financieel zwart gat worden. Specification creep heet dat. Bij mij blijft een van de belangrijke uitgangspunten toch betrouwbaarheid, vandaar de 7K max. Maar dan klinkt opeens 7.5 of zelfs 8K wel weer aantrekkelijk
Maak mij even gek met 8.000+ rpm. Begin er nu wel achter te komen waarom veel van dit soort projecten een financieel zwart gat worden. Specification creep heet dat. Bij mij blijft een van de belangrijke uitgangspunten toch betrouwbaarheid, vandaar de 7K max. Maar dan klinkt opeens 7.5 of zelfs 8K wel weer aantrekkelijk
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
MAx rpm hangt ook even af of je NA blijft of met boost gaat werken. En dan heeft een Turbo weer een heel andere karakteristiek dan een SC.
NA met throttlebodies => >8K rpm zodat je nog wat vermogen maakt.
Turbo hangt van type af, maar vaak veel midden koppel en zakt op hogere toeren dan flink in. Dus > 7K heeft dan weinig zin.
SC M62 kun je koppelgebied tunen met de poelie, maar boven 7-7,5K houdt die ook wel op. Harrop SC vindt het dan net leuk worden, dus onze Harrop 2.0's hebben wij op 7,7-7,8K rpm staan. met andere cams erin en geflowde kppen. Rob zonder balansassen en die van mij dus gewoon nog met. En mijne loopt dus net wat meer trillingsvrij en ik merk zelf erg weinig van eventueel minder snel oppakken van het blok.
NA met throttlebodies => >8K rpm zodat je nog wat vermogen maakt.
Turbo hangt van type af, maar vaak veel midden koppel en zakt op hogere toeren dan flink in. Dus > 7K heeft dan weinig zin.
SC M62 kun je koppelgebied tunen met de poelie, maar boven 7-7,5K houdt die ook wel op. Harrop SC vindt het dan net leuk worden, dus onze Harrop 2.0's hebben wij op 7,7-7,8K rpm staan. met andere cams erin en geflowde kppen. Rob zonder balansassen en die van mij dus gewoon nog met. En mijne loopt dus net wat meer trillingsvrij en ik merk zelf erg weinig van eventueel minder snel oppakken van het blok.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Gezond verstand zegt: laten zitten die dingen. Die 10PK winst (alleen bij versnellen dan) die pak ik dan wel terug met een juiste (!????) keuze voor de drukvulling. En omdat er loch een ander vliegwiel in moet, gelijk ook een lichtere. Komt sowieso sneller op toeren dus. Maar het blijft heel verleidelijk om die balansassen eruit te gooien. Gewicht, rotererende massa etc. Heel zinvol in mijn geval, waarschijnlijk niet. Ga toch maar even kijken of ik het zie zitten of niet. Uit elkaar halen lukt in ieder geval wel
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Die "10 pk winst" heb ik nog niet opgemerkt.
Voor een raceblok wat constant naar 7-8K draait ok, maar voor straatgebruik plus af en toe een trackday... Lekker laten zitten.Zeker met opgevulde motorrubber is een smooth revving blokje best lekker in een Speedster.
Voor een raceblok wat constant naar 7-8K draait ok, maar voor straatgebruik plus af en toe een trackday... Lekker laten zitten.Zeker met opgevulde motorrubber is een smooth revving blokje best lekker in een Speedster.
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Dat is bij mij ook een overweging geweest. er uit halen of laten zitten.....
Als ik de auto voor het grootste deel als hardcore circuitbak gebruikte had ik ze er waarschijnlijk uit gehaald.
Maar ik maak meer kms op de openbare weg, en dan is een fijn draaiend blokje, vooral wanneer je langere stukken aflegd, prettiger en minder vermoeiend.
Als ik de auto voor het grootste deel als hardcore circuitbak gebruikte had ik ze er waarschijnlijk uit gehaald.
Maar ik maak meer kms op de openbare weg, en dan is een fijn draaiend blokje, vooral wanneer je langere stukken aflegd, prettiger en minder vermoeiend.
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
En dat is een hele klus weet ik uit ervaring.Herman schreef: Zou het liefst een motorfiets-achtige response op het gas willen hebben, maar dan zou ook o.a. de waterpomp eruit moeten.
Deze de winter de aansturing van de pomp aanpassen zodat de pomp door blijft draaien met contact aan. Ook als de motor zelf niet meer draait.
Dan blijft hij netjes koelen na een paar snelle ronden op het circuit. Ben ik ook gelijk af van de hitte van het stilstaande koelwater in het blok.
De assen verwijderen in combinatie met scherpe nokken en een erg licht vliegwiel zorgt er wel voor dat hij minder goed oppakt bij lage toeren.
Dat is wel wennen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
Gisteren de zaag erin gezet. Natuurlijk zonder eerst nog even dit draadje te lezen Nou ja, alles zit er weer in en het scheelt toch weer 2kg. Gaat trouwens net zonder de distributieketting weg te halen. Wel de zwarte geleider van de distributieketting eruit en geleider van de spanner loshalen. Met wat geschuif kan je dan net bij de bout van de balansketting geleider die er achter zit. Dus het werk viel wel mee.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Balansassen verwijderen / distributieketting in de weg
En wat heb je met de achterste lagers gedaan?? De lagerschalen 7,5mm verschoven??