LiFePo4 batterij

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

LiFePo4 batterij

Bericht door Pipo »

Mijn batterij begint zo langzamerhand tekenen van ouderdom te vertonen, en ik denk er aan om ze voor een LiFePo4 (Lithium Ijzer Fosfaat) batterij te vervangen. (niet te verwarren met een LiPo (Lithium Polymeer) batterij). Tegelijkertijd zou ik me ook een nieuwe druppellader van Ctek aanschaffen.
Voordelen zijn legio: véél lichter, geen explosiegevaar, geen lekzuren die je aluminium kunnen aanvreten. Maar bij Ctek vermelden ze dat je voor LiFePO4 batterijen niet een lader voor loodzuur-accu's kunt gebruiken, maar een specifieke lader moet aanschaffen. Dus vraag ik me af of je je autobatterij zomaar kunt vervangen door een LiFePo4 accu, gezien het laadsysteem van je auto op loodzuur-accu's is afgestemd?
Voor zover ik kan vinden, moet er een batterij management systeem, bestaande uit een onder- en boven spanningsregeling, een batterij temperatuur controle, en een cel-balanceersysteem, voorzien worden. Of er aan de auto zelf nog verdere aanpassingen moeten gebeuren is me niet duidelijk.

Zijn er hier die deze switch al hebben uitgevoerd? En hebben jullie het laadsysteem van je auto hiervoor aangepast?
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: LiFePo4 batterij

Bericht door Arno »

Op zich hebben Li-ion accu's hun specifieke eisen, vooral rond de maximale en minimale (laad-)voltages waar ze aan mogen worden blootgesteld.

Gelukkig ligt het maximum bij de meeste '12V' accu's boven de 14.4V die een gewone dynamo levert dus die is al veilig. Ook is het spanningscircuit van een auto zo opgebouw ddat de dynamo zelf al minder stroom gaat leveren naarmate de boordspanning dichter tegen de 14.4V aan loopt en deze dus eigenlijk nooit de accu kan over-laden.

Een acculader, en dan vooral 'slimme' types, kunnen echter programma's hebben waarin ze kortstondig hoge voltages op een accu zetten (tot 16V) om sulfatering van loodaccu's te stoppen cq. terug te draaien. Dat is iets waar een Li-ion accu zeer stern niet tegen kan.

De duurdere accu's van dit type (o.a. Voltphreaks) hebben vaak al ingebouwde electronica in de accubehuizing waarmee ze de output onderbreken als de accu stroom te groot wordt, voltage ter hoog of te laag, temperatuur in cellen te hoog, etc. Dit kan zelfs in de individuele cellen van de accu zijn ingebouwd. In dat geval zit de hele (ont-)laad controle al ingebouwd in je accu (behuizing).

Als je met 'kale' Li-ion cellen een accu bouwt, dan wil je wel een separate controller er op.. Branden doet een 'runaway' Li-ion namelijk als de beste!

In dit geval zal je dus vooral naar de aanwijzingen van de leverancier van de accu moeten kijken over wat deze wel en niet toestaat/aanraadt qua gebruik/laders/etc. In de auto zelf zou er meestal geen wijziging (behalve de accumontage ;) ) nodig moeten zijn.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: LiFePo4 batterij

Bericht door Pipo »

Ok, bedankt Arno. Dat komt overeen met wat ik al aan info verzameld had. Een LiFePO4 accu is echter veel brandveiliger dan een Lithium ion accu. Daarom dat ik naar dat type zou overstappen. Je kan ze al verkrijgen met een ingebouwd Batterij-management systeem. Nadeel is dan wel dat je de BMS met de accu moet vervangen als één van beide kapot gaat. Nu nog op zoek gaan naar een betaalbare leverancier want dit type accu is nog vrij duur.
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie