Pagina 1 van 1

Welke Hoofdremcilinder zonder ABS unit

Geplaatst: 03 feb 2015 20:52
door Ringelberg83
Zoals jullie weten ben ik druk bezig een race auto te bouwen...

Nu zit ik met het probleem Hoofdremcilinder...
Ik heb de ABS unit verwijderd en de vraag is of de originele Hoofdremcilinder met een druk knijper voldoende is.
Of moet ik meteen 2 losse Hoofdremcilinders nemen met een veredeler.

Wie heeft er ervaring met remmerij..

Thnx
Jim

Re: Welke Hoofdremcilinder zonder ABS unit

Geplaatst: 04 feb 2015 7:20
door Co'tje
Heb geen antwoord op je vraag.

Wel zag ik deze set te koop staan voor de voorkant....
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/13 ... ew-in-box/

Re: Welke Hoofdremcilinder zonder ABS unit

Geplaatst: 04 feb 2015 9:01
door Exmantaa
Ik heb wel gelezen dat de Speedster remcilinder zonder bekrachtigingsunit HEEL VEEL kracht kost om enigzins normaal te remmen...
Volgens mij heeft de Elise S1 (standaard zonder bekrachtiging) ook een andere remcilinder. (Arno?)

Re: Welke Hoofdremcilinder zonder ABS unit

Geplaatst: 04 feb 2015 11:21
door sooike
Ik heb hier geen ervaring mee.

Wel dacht ik dat Herman z'n Spexige ook zonder ABS-unit rond reed, misschien eens bij hem informeren :D

Re: Welke Hoofdremcilinder zonder ABS unit

Geplaatst: 04 feb 2015 15:56
door Herman
Deleted

Re: Welke Hoofdremcilinder zonder ABS unit

Geplaatst: 04 feb 2015 18:42
door Arno
Exmantaa schreef:Volgens mij heeft de Elise S1 (standaard zonder bekrachtiging) ook een andere remcilinder. (Arno?)
Yup.. Is een andere hoofdremcylinder. Ook is voor zover ik weet het scharnierpunt/overbrenging van pedaal ook iets ander, hoewel dat waarschijnlijk al een stuk minder gaat uitmaken als de diameter. Remklauwen en zuiger maten in de klauwen en zo zijn allemaal 100% identiek tussen de Elise en de Speedster.

On-bekrachtigde hoofdremcylinder op de S1 en Rover-S2 elises is als het goed is een 19mm cq. 3/4" boring. Verder een heel normale 'niet-spannende' tandem cylinder met 2 circuits (1 voor, 1 achter) in 1 behuizing.

Ik dacht, maar weet niet zeker, dat de bekrachtigde hoofdremcylinder in de Speedster een 25mm / 1" is. Da's beetje teveel van het goede om on-bekrachtigd te gebruiken. Zelfs met grotere klauwen gaat de onbrekrachtigde 'motorsport' remcylinder op de Elise tot 7/8" of zo. (en die is met de standaard remklauwen al te groot..)

Voor een circuit auto zou ik wel kijken om evt. een balance-bar setup te monteren zodat je afhankelijk van de baan de statische bias kunt aanpassen qua meer 'voor' of meer 'achter' druk/kracht. Is misschien meer werk, maar IMHO een stuk netter en flexibeler als een simpele instelbare remdruk begrenzer in het achter circuit..

Bye, Arno.

Re: Welke Hoofdremcilinder zonder ABS unit

Geplaatst: 10 feb 2015 10:57
door Ringelberg83
Thnx voor alle info.
Ik heb besloten om eerst voor de easy set up te gaan.

Wordt gewoon een standaard hoofdremcilinder met bekrachtiger. Voor het achter komt er een knijper op die verwerkt zit in het dashboard.

Ik ga daarna verder opzoek voor de optie die Arno geeft.. (Ik heb nog geen goeie kant en klare oplossing gevonden.)