18 inch velgen

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
valley
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 sep 2012 20:10

18 inch velgen

Bericht door valley »

Heren experts.

Ik zit met het volgende. Ik zou graag mijn oude 18 inch velgen van mijn vectra opc op mijn speedster willen leggen.

Het gaat om 18 inch velgen 8j breedte et 39 .
Naafgat is hetzelfde als het origineel en ook de steek is hetzelfde.

Ik zit met een paar vragen, mocht het gaan welke breedte spoorverbreders zouden er dan op moeten aan een passende et waarde te komen.
En welke breedte bandenmaten zou ik het beste kunnen monteren.

Bijgevoegd een link voor het idee https://dl.dropboxusercontent.com/u/561 ... C_0097.JPG
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: 18 inch velgen

Bericht door timmyboy55 »

Vet! Ik heb geen idee maar ik wil eigenlijk ook 18 inch DTC's op me speedster met 235/40/R18.... Ik had 235/45/R17... Dat moet toch passen?
In jou geval denk ik dat je met een 40 hoogte het wel kunt redden...
valley
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 sep 2012 20:10

Re: 18 inch velgen

Bericht door valley »

Ik had het wiel er even voor de looks ervoor gezet om een beeld te krijgen :D .
En ik vindt ze ook idd erg vet staan nu nog kijken of het haalbaar is.

ik had zelf berekend om voor de voorwielen 225/35/18 te nemen aangezien dit het meest in de buurt komt van het origineel mbt omrolmaat.
De vraag is dus een beetje gaat het passen in de wielkuip voor.

Ik had zelf berekend dat ik met een spacer voor van 15mm dat het net zou moeten gaan.
En voor de achterkant een spacer van 10 mm zodat het wiel achter ook wat meer naar buiten zou komen en meer in lijn zou zijn met de voorkant.

voor de achterwielen had ik dan 235/40/18 in gedachten dit komt overeen met het origineel mbt omrolmaat.

De breedte van 235 had je die rondom liggen op je speedster zowel voorbanden als achterbanden of enkel achter?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: 18 inch velgen

Bericht door Arno »

Als je uit gaat van voor banden die 205/40R18 of 215/40R18 zijn (binnen +/- 1% van de originele diamater van de 175/5R17) en 225/40R18 of 245/35R18 achter (ook binnen 1%) dan zou het op zich qua rol-omtrek, ABS en snelheidsmeter allemaal OK moeten gaan.

Offset compensatie met spacers zal even testen worden.

Kijk evt. naar de binnenkant van de originele velgen voor de ET die daar in staat afgedrukt, maar je zal voor ergens rond de ET26 moeten uit komen, dus op je ET39 velgen zal je ergens een 10-15-20mm spacer nodig hebben. Beetje afhankelijk of, en zo ja, waar hij evt. aanloopt.

Binnenkant is een dikker spacer nodig, buitenkant/clam is een dunnere spacer. Veelal zijn ze in stapjes van 5mm. Ook even kijken of de velg/band niet de wielkuip gaat raken bij insturen.

Achter komt standaard al dicht in de buurt. misschien dat daar geen of net nog een 5 of 10mm spacer nodig is om 'm helemaal nergens te laten aanlopen. Zal vooral ook afhangen van de breedte van de band die je monteert.

Lijken me alleen niet echt lichte velgen als ik het ontwerp zo bekijk.. :wacko:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
valley
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 sep 2012 20:10

Re: 18 inch velgen

Bericht door valley »

Dank voor je reactie Arno

Ik ga met deze info aan de slag en kijken waar ik op uitkom.

Wat betreft de velgen dit zijn idd niet de meest lichte velgen. Ze zitten kwa gewicht rond de originele speedster velgen. Alleen zijn ze in mijn ogen vele malen mooier. En aangezien ik ze toch over heb liggen waarom niet op de speedster monteren :D
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: 18 inch velgen

Bericht door timmyboy55 »

Ik heb momenteel 205/40/R17 voor en 235/40/R17 achter Valley.
Maar op het oog vind ik dat mijn voorbanden zo ontzettend veel ruimte hebben tussen band en wielkast.. ik vind het niet mooi staan!
Is het mogelijk om ATS DTC's te vinden in 18 inch die passen (welke bandenmaat) op de Speedster?
Dan word de ruimte tussen band en wielkast een stuk kleiner, achter heb ik dit trouwens niet.. mooie klein spleetje tussen band en wielkast :)
(En van 40 naar 45 gaan voor? Ik heb nog potenza's liggen op zolder)
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: 18 inch velgen

Bericht door Arno »

Als je de totale rol-omtrek van band+wiel gelijk houdt aan het origineel, wat wel zo handig is om je ABS blij te houden, dan verandert er niks als je naar een grotere velg gaat. Je band wordt alleen steeds 'platter' omdat er bij een grotere velg steeds minder ruimte in de omtrek van band+wiel overblijft voor het rubber :)

Maar waarom rij je nu al met veel te platte/lage voorbanden trouwens?

Een 205/45R17 zou veel dichter in de buurt komen qua buitenmaat van de originele 175/55R17 (-1.3% kleiner) als je huidige 205/40R17 (-4.6% kleiner als origineel!)

Trouwens.. Ook achter zijn je banden eigenlijk 'te laag'. Vergeleken met de originele 225/45R17. Een 235/45R17 (1.7% groter) en 245/40R17 (1% kleiner) zouden dichter in de buurt van de originele omtrek komen als jouw huidige 235/40R17 (-2.3% kleiner) hoewel het minder extreem is als de voorkant.

Je kunt dus prima naar 205/45 aan de voorkant!

Maar om het gat echt kleiner te krijgen kun je eigenlijk alleen 'm verlagen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: 18 inch velgen

Bericht door timmyboy55 »

hahahaha, ik kan mijn vuist nu al niet eens meer onder de voorkant krijgen!!
Plaats reactie