Auto uitwegen
Auto uitwegen
Wie van het Forum heeft er hier weegschalen om de Speedster uit te wegen?
Herman had er maar die heeft hij verkocht geloof ik ?
Herman had er maar die heeft hij verkocht geloof ik ?
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Auto uitwegen
Ene MarkV schijnt die nu te hebben. Maar pas op, hij kan tegenwoordig hele professionele facturen schrijven! (Niet lullig bedoeld ).
Re: Auto uitwegen
had jij indertijd geen oplossing gevonden met 4 analoge weegschaaltjes tot 250 kg?
Of was dat maar een idee die je toen had ?
Of was dat maar een idee die je toen had ?
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Auto uitwegen
Ik heb een caravan/camper weegschaal die niet supernauwkeurig is, maar wel redelijk werkt lijkt het.
Uitlezing is per 5kg, en daar komt de weegnauwkeurigheid nog bovenop.
Ik heb toevallig vorige week mijn speedster nog gewogen en kwam tot de volgende gewichten:
LV: 165kg
RV: 165kg
LA: 245kg
RA: 250kg
totaal 825kg dus, en er zat 43 liter naft in de tank.
250 kg kan dus wel genoeg zijn Herman, maar waarschijnlijk niet voor de turbo van Alain
Uitlezing is per 5kg, en daar komt de weegnauwkeurigheid nog bovenop.
Ik heb toevallig vorige week mijn speedster nog gewogen en kwam tot de volgende gewichten:
LV: 165kg
RV: 165kg
LA: 245kg
RA: 250kg
totaal 825kg dus, en er zat 43 liter naft in de tank.
250 kg kan dus wel genoeg zijn Herman, maar waarschijnlijk niet voor de turbo van Alain
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Auto uitwegen
Hier zie je toevallig hoe die weegschaal van mij werkt, iets naar beneden totdat je onderstaande foto met de gele weegschaal ziet:
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... F7003F48F9
Hij is van Reich en zou een onnauwkeurigheid van maximaal 3% moeten hebben. Die 825kg van hierboven zou dus ook 850kg kunnen zijn. Maar voor uitwegen zou dat geen probleem hoeven zijn, want daar gaat het om verschillen en niet absolute waardes. De repeteerbaarheid van de metingen is namelijk heel goed heb ik gemerkt. Verschil tussen meerdere metingen (op 1 wiel) is er eigenlijk nooit.
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... F7003F48F9
Hij is van Reich en zou een onnauwkeurigheid van maximaal 3% moeten hebben. Die 825kg van hierboven zou dus ook 850kg kunnen zijn. Maar voor uitwegen zou dat geen probleem hoeven zijn, want daar gaat het om verschillen en niet absolute waardes. De repeteerbaarheid van de metingen is namelijk heel goed heb ik gemerkt. Verschil tussen meerdere metingen (op 1 wiel) is er eigenlijk nooit.
Re: Auto uitwegen
Ik heb een relatief goedkope oplossing gevonden ( 65 euro).
En in princiepe met een nauwkeurigheid van 500 gram!
Eerst zelf eens uittesten of het lukt nadien stuur ik wel wat foto's door.
En in princiepe met een nauwkeurigheid van 500 gram!
Eerst zelf eens uittesten of het lukt nadien stuur ik wel wat foto's door.
Re: Auto uitwegen
Meet je gewoon per wiel? En niet allemaal tegelijk?
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Auto uitwegen
Je kunt per wiel uitwegen, maar dan moet je wel zorgen dat de overige 3 op dezelfde hoogte staan als je weegschaal. En je bent wat langer bezig.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Auto uitwegen
Kom op Alain, niet zo geheimzinnig doen, foto's en linkjes plaatsen, nu!
Of moet ik het Ventouxincident hier openbaar maken?
Of moet ik het Ventouxincident hier openbaar maken?
Re: Auto uitwegen
Maik schreef:Kom op Alain, niet zo geheimzinnig doen, foto's en linkjes plaatsen, nu!
Of moet ik het Ventouxincident hier openbaar maken?
Montventoux incident?
Maik , Ik heb geheugenverlies denk ik ? Vertel me!
Of dat je langer bezig bent met 1 weegschaal weet ik toch niet zo zeker.
Je moet toch elke keer je wiel eraf halen om aan je veren te kunnen.
Of je nu 1 of 4 weegschalen hebt maakt dan toch weinig uit.
2 weegschalen is dan misschien wel ietsje beter ja!
Ik denk dat ik het eerst proefondervindelijk moet gaan uit testen.
Re: Auto uitwegen
Heeft er iemand een idee hoe je tewerk gaat ?
Wat moet ik doen om linksvoor minder gewicht te hebben zonder al te veel links en rechts achter te veranderen?
Of wat is het effect als je een veer aanspant of een veer ontspant op je gewicht aan die kant?
Achteraan heb ik links en rechts ongeveervdezelfde waarde op 5 kg na maar linksvoor 20 kg meer dan rechtsvoor.
Heb liggen draaien aan de veren maar ik zie alle waarden dan veranderen maar niet in de juiste richting.
Toch moeilijker dan ik had gedacht
Wat moet ik doen om linksvoor minder gewicht te hebben zonder al te veel links en rechts achter te veranderen?
Of wat is het effect als je een veer aanspant of een veer ontspant op je gewicht aan die kant?
Achteraan heb ik links en rechts ongeveervdezelfde waarde op 5 kg na maar linksvoor 20 kg meer dan rechtsvoor.
Heb liggen draaien aan de veren maar ik zie alle waarden dan veranderen maar niet in de juiste richting.
Toch moeilijker dan ik had gedacht
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2358
- Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
- Locatie: kasterlee
Re: Auto uitwegen
Ik veronderstel da het zo moet zoals je bezig bent. Is zoals een tafel als die kwijt een bierkaartje opvullen tot hij recht staat. Ik ga het binnenkort ook proberen.
Wel je gewicht op de bestuurders zetel plaatsen he.
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Wel je gewicht op de bestuurders zetel plaatsen he.
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: Auto uitwegen
ze zijn er in een garage ook vaak uren zoet mee, dus het zal wel niet mee vallen om dit alleen te doen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Auto uitwegen
Ik heb het nog nooit zelf gedaan, dus zuiver boekkennis. Ten eerste:
- auto moet ingesteld zijn op gewenste rijhoogte
- banden op juiste spanning
- weinig wrijving in de ophanging (beetje moeilijk te bepalen, maar je kan je voorstellen dat met veel wrijving je een enorme hysterese hebt)
- perfect vlakke ondergrond absoluut noodzakelijk
Uitgangspunt is dat je alleen diagonaal kan veranderen. L/R en V/A wordt bepaald door de gewichtsverdeling van de auto, dus dat kan je alleen veranderen door spullen te verschuiven. Of bijvoorbeeld vanaf de bijrijderstoel te sturen
In jouw geval heb je iets van LA: 300kg, RA:300kg, LV: 210kg, RV:190kg. Diagonaal dus LA+RV: 490 en RA+LV:510. Dan draai je, theoretisch, LA en RV elk 5 kg op (meer veerspanning) en wordt de verdeling LA: 305kg, RA:295kg, LV: 205kg, RV:195kg. Dan heb je de diagonalen gelijk gemaakt, maar je ziet ook dat je niets aan de L/R en V/A gewichtsverdeling doet.
Hoe weeg je nu eigenlijk? En als je klaar bent, kan je dan twee blokken van een cm of 10 onder een kant leggen (links of rechts) en de gewichtsverdeling meten? Kan ik de hoogte van het zwaartepunt berekenen
- auto moet ingesteld zijn op gewenste rijhoogte
- banden op juiste spanning
- weinig wrijving in de ophanging (beetje moeilijk te bepalen, maar je kan je voorstellen dat met veel wrijving je een enorme hysterese hebt)
- perfect vlakke ondergrond absoluut noodzakelijk
Uitgangspunt is dat je alleen diagonaal kan veranderen. L/R en V/A wordt bepaald door de gewichtsverdeling van de auto, dus dat kan je alleen veranderen door spullen te verschuiven. Of bijvoorbeeld vanaf de bijrijderstoel te sturen
In jouw geval heb je iets van LA: 300kg, RA:300kg, LV: 210kg, RV:190kg. Diagonaal dus LA+RV: 490 en RA+LV:510. Dan draai je, theoretisch, LA en RV elk 5 kg op (meer veerspanning) en wordt de verdeling LA: 305kg, RA:295kg, LV: 205kg, RV:195kg. Dan heb je de diagonalen gelijk gemaakt, maar je ziet ook dat je niets aan de L/R en V/A gewichtsverdeling doet.
Hoe weeg je nu eigenlijk? En als je klaar bent, kan je dan twee blokken van een cm of 10 onder een kant leggen (links of rechts) en de gewichtsverdeling meten? Kan ik de hoogte van het zwaartepunt berekenen