Als je begininstelling strak genoeg is, dan wordt het slijten van de schijven toch makkelijk opgevangen door de handremhendel wat hoger op te trekken?Arno schreef:Ben heel benieuwd wat je ervaring gaat zijn met de APK qua voldoende rem-werking van die handrem en in hoeverre ze regelmatig bijgesteld moeten worden als de schijven slijten.
Ik ken dit soort constructies wel, maar vaak is de werking nog wel eens 'beperkt' en zijn ze niet zelf-stellend,
Bye, Arno.
Lotus Europa S/SE
Re: Lotus Europa S/SE
Jägertee
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Lotus Europa S/SE
Niet echt.. Om voldoende klem-kracht op te bouwen met zo'n hendel-systeem in de remklauw moet je al snel een vrij grote hefboom maken. Echter een grote hefboom werking betekent dat de remblokjes maar een heel klein stukje kunnen bewegen in de hele slag van de handrem-hendel en zelfs 1mm slijtage op de schijf ervoor kan zorgen dat ze helemaal niet meer aanklemmen.
Het kan allemaal prima werken, maar ik heb dit soort klauwtjes (o.a. van HiSpec en WilWood) al eerder gezien op andere auto's en daar was nog wel eens het kritiekpunt dat de remkracht marginaal was voor de APK test-bank en dat mensen ze regelmatig moesten na-stellen om ervoor te zorgen dat de auto niet ging weg-rollen als hij op de handrem stond. Nou was dat wel op 'grotere' bakken, dus dat kan een rol spelen.
Wellicht is deze verbeterd qua design, vandaar dat ik wel geinteresseerd ben hoe het in de praktijk uitpakt allemaal.
Zelf zit ik te kijken om iets dergelijks ooit te doen, maar dan met een paar mechanische Brembo handrem-klauwen van een Audi R8, F430, AM DB9 oid. er op. Nadeel is dat het wat prijziger klauwen zijn en dat ik dan iemand zo gek moet zien te vinden om een andere upright te maken (of een GT upright ontwerp aan te passen) waar die op zou passen. Iets meer moeite zeg maar
Bye, Arno.
Het kan allemaal prima werken, maar ik heb dit soort klauwtjes (o.a. van HiSpec en WilWood) al eerder gezien op andere auto's en daar was nog wel eens het kritiekpunt dat de remkracht marginaal was voor de APK test-bank en dat mensen ze regelmatig moesten na-stellen om ervoor te zorgen dat de auto niet ging weg-rollen als hij op de handrem stond. Nou was dat wel op 'grotere' bakken, dus dat kan een rol spelen.
Wellicht is deze verbeterd qua design, vandaar dat ik wel geinteresseerd ben hoe het in de praktijk uitpakt allemaal.
Zelf zit ik te kijken om iets dergelijks ooit te doen, maar dan met een paar mechanische Brembo handrem-klauwen van een Audi R8, F430, AM DB9 oid. er op. Nadeel is dat het wat prijziger klauwen zijn en dat ik dan iemand zo gek moet zien te vinden om een andere upright te maken (of een GT upright ontwerp aan te passen) waar die op zou passen. Iets meer moeite zeg maar
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: Lotus Europa S/SE
De mijne was de laatste APK keuring helemaal kapotgerot, de kabel zat muurvast... heb een nieuwe moeten kopen uiteindelijk
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Lotus Europa S/SE
Topic maar weer eens oppakken (en niet teveel andermans topics vervuilen ...). Over het algemeen zeer tevreden over de Europa.
Laatst gewijzigd door Herman op 13 aug 2017 6:52, 2 keer totaal gewijzigd.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Lotus Europa S/SE
De Lotus Europa SE is in groot onderhoud bij Vmax. Er was een probleempje met de airconditioning, in zoverre dat die na de ECU verandering 2 jaar geleden nog nooit gewerkt had. Drie draadjes konden niet aangesloten worden op deze Astra ECU versie ( die dan weer wel te tunen was en met support voor cruise-control). De Astra heeft externe relais voor airco en die komen er nu bij ( uit sloopauto ). Enorm gepuzzel maar het schijnt nu te werken. Ik dacht voorheen dat airco gewoon Aan/Uit schakelaar was, maar heeft blijkbaar nogal wat signalen nodig voor druk en temp en stuurt bij stationair zelfs motortoerental omhoog.
En als we er toch zijn...., de plug-and-play K16 zit er in. De vorige setup had dipje in de power- curve bij 4000-4500 en in plaats van dat te onderzoeken en op te lossen zal deze upgrade dat dipje meteen ook wel wegwerken. Heb nog geen curve gezien, zal plaatsen als ik m heb.
Als we het blok toch los hadden, dan meteen lagerschaaltjes en keerringetjes nazien en vervangen. Paar tientjes onderdelen. Er was minimale lekkage aan de versnellingsbak kant en dat gaat nooit vanzelf over.
Blok en koppeling waren al sterk genoeg voor max 450pk maar uitlaat en nokken zijn niet optimaal voor de K16. Uitlaatspruitstuk blijft originele opzet. Er zat al wel een EDS intake, grote gasklep en Hoffman charge-cooler in. Daar komen grote LMM en injectoren bij. Dus de verwachting is een soepele openbare-weg-hanteerbare "350+" vermogenskromme. Met TC maar zonder LSD past het goed bij de rest van de auto.
Een optie, maar wil ik nog even aanzien, is een A45 AMG warmtewisselaartje. Schijnt het perfect te doen in de Mercedes A met 380 pk. Heb er een van Ebay geplukt voor weinig. Als met de huidige wisselaar AirIntakeTemp teveel oploopt dan plaats ik de Mercedes versie.
Optimalisatie van uitlaat en nokken laat ik voorlopig nog achterwege. Eerst zo maar eens uitproberen. Dat eerste zullen de buren ook kunnen waarderen.
En als we er toch zijn...., de plug-and-play K16 zit er in. De vorige setup had dipje in de power- curve bij 4000-4500 en in plaats van dat te onderzoeken en op te lossen zal deze upgrade dat dipje meteen ook wel wegwerken. Heb nog geen curve gezien, zal plaatsen als ik m heb.
Als we het blok toch los hadden, dan meteen lagerschaaltjes en keerringetjes nazien en vervangen. Paar tientjes onderdelen. Er was minimale lekkage aan de versnellingsbak kant en dat gaat nooit vanzelf over.
Blok en koppeling waren al sterk genoeg voor max 450pk maar uitlaat en nokken zijn niet optimaal voor de K16. Uitlaatspruitstuk blijft originele opzet. Er zat al wel een EDS intake, grote gasklep en Hoffman charge-cooler in. Daar komen grote LMM en injectoren bij. Dus de verwachting is een soepele openbare-weg-hanteerbare "350+" vermogenskromme. Met TC maar zonder LSD past het goed bij de rest van de auto.
Een optie, maar wil ik nog even aanzien, is een A45 AMG warmtewisselaartje. Schijnt het perfect te doen in de Mercedes A met 380 pk. Heb er een van Ebay geplukt voor weinig. Als met de huidige wisselaar AirIntakeTemp teveel oploopt dan plaats ik de Mercedes versie.
Optimalisatie van uitlaat en nokken laat ik voorlopig nog achterwege. Eerst zo maar eens uitproberen. Dat eerste zullen de buren ook kunnen waarderen.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Lotus Europa S/SE
Ik denk dikwijls met heimwee terug aan de tijd dat ik hoofdzakelijk aan classic cars werkte. Véél gemakkelijker zonder al die elektronica!Herman schreef:De Lotus Europa SE is in groot onderhoud bij Vmax. Er was een probleempje met de airconditioning, in zoverre dat die na de ECU verandering 2 jaar geleden nog nooit gewerkt had. Drie draadjes konden niet aangesloten worden op deze Astra ECU versie ( die dan weer wel te tunen was en met support voor cruise-control). De Astra heeft externe relais voor airco en die komen er nu bij ( uit sloopauto ). Enorm gepuzzel maar het schijnt nu te werken. Ik dacht voorheen dat airco gewoon Aan/Uit schakelaar was, maar heeft blijkbaar nogal wat signalen nodig voor druk en temp en stuurt bij stationair zelfs motortoerental omhoog.
Je kent het spreekwoord: "Een goede buur is beter dan een verre vriend"Herman schreef:Optimalisatie van uitlaat en nokken laat ik voorlopig nog achterwege. Eerst zo maar eens uitproberen. Dat eerste zullen de buren ook kunnen waarderen.
A thing of beauty is a joy forever!
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Lotus Europa S/SE
K16, nieuwe boutjes:
EDS intake en throttle-body:
A/C lijkt weer te werken (voor zover ik het begrijp hieronder):
EDS intake en throttle-body:
A/C lijkt weer te werken (voor zover ik het begrijp hieronder):
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Re: Lotus Europa S/SE
Een K16 met ingebouwde recirculation valve????????
Nu ben ik wel heel curieus
Boven de 400 gaat hij niet gaan met een oem GM manifold
Is dit geen K04 turbo met K06 internals? Geloof dat deze een 335/350 halen ergens....
http://www.courtenaysport.co.uk/buy-onl ... d_974.html
Vlug, die bank op ermee
Nu ben ik wel heel curieus
Boven de 400 gaat hij niet gaan met een oem GM manifold
Is dit geen K04 turbo met K06 internals? Geloof dat deze een 335/350 halen ergens....
http://www.courtenaysport.co.uk/buy-onl ... d_974.html
Vlug, die bank op ermee
captain slow
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Lotus Europa S/SE
Opgebouwd uit diverse onderdelen. Wolfje in schaapskleren. Schoepjes zijn goed voor 400+ in Audi blok, met deze setup/spruitstuk wat minder. Hoeft ook niet naar maximum haalbare. Volgens Markus wordt t 370. Ik denk tussen 350 en 370. Je hoort ervan.tibby schreef:Een K16 met ingebouwde recirculation valve????????
Nu ben ik wel heel curieus
Boven de 400 gaat hij niet gaan met een oem GM manifold
Is dit geen K04 turbo met K06 internals? Geloof dat deze een 335/350 halen ergens....
http://www.courtenaysport.co.uk/buy-onl ... d_974.html
Vlug, die bank op ermee
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Lotus Europa S/SE
http://www.dbilas-shop.com/Products/Tur ... a3dpgbfqg7tibby schreef:Een K16 met ingebouwde recirculation valve????????
Nu ben ik wel heel curieus
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Re: Lotus Europa S/SE
Hoi Herman. Dat is een Dbilas K16 manifold voor onze wagens. Wou dat ik die manifold had op m'n turbo, gegarandeerd dat hij 420 pk had (zoals erop staat)Herman schreef:http://www.dbilas-shop.com/Products/Tur ... a3dpgbfqg7tibby schreef:Een K16 met ingebouwde recirculation valve????????
Nu ben ik wel heel curieus
Heeft wel niets te maken met een recirc valve (staat op de turbo)
grtz
captain slow
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Lotus Europa S/SE
Maandag gaat de Europa op de rollenbank. De airco doet het inmiddels weer.
Denk niet dat ik volgende week tijd heb om m op te halen, maar heb inmiddels wel heel veel zin in een ritje.
Denk niet dat ik volgende week tijd heb om m op te halen, maar heb inmiddels wel heel veel zin in een ritje.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Lotus Europa S/SE
Tsja, de huidige intercooler opgeblazen bij 2 bar.... Nu eerst de A45 versie overzetten en opnieuw proberen....Herman schreef:Maandag gaat de Europa op de rollenbank. De airco doet het inmiddels weer.
Denk niet dat ik volgende week tijd heb om m op te halen, maar heb inmiddels wel heel veel zin in een ritje.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Re: Lotus Europa S/SE
2 Bar
Hoeveel vermogen gaat daar uitkomen???
Ook benieuwd naar die AMG intercooler.
PS: leuk dat je er terug mee bezig bent. Dan komen weer wat nieuwe dingen aan het licht
Hoeveel vermogen gaat daar uitkomen???
Ook benieuwd naar die AMG intercooler.
PS: leuk dat je er terug mee bezig bent. Dan komen weer wat nieuwe dingen aan het licht
captain slow