Pagina 5 van 6

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 05 sep 2017 18:27
door Herman
tibby schreef:Aja, Je kan de siliconen buis van je dumpvalve naar de intake vervangen door een alu buis. Loopt over de kleppendeksel. Heb ik ook moeten doen destijds... Dan raakt de alu buis de kleppendeksel niet.
Wel interssant dat je meer in de hoogte kan werken tov een speedster. Veel meer mogenlijkheden :yes:
grtz
Das wel een goeie tip. Die valve zal ik navragen. Ik kan zelf pas vrijdag naar Duitsland, voor proefrit en de auto meenemen naar huis op de trailer.
En idd, hoogte genoeg onder de motorkap bij de Europa. :-) Ik moet ook nog het tankje een plek geven. zwaartepunt wordt er niet beter op maar gelukkig maar een paar kilootjes. En wat te doen met de lege plek aan de rechterkant?...

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 06 sep 2017 18:44
door Herman
Europa staat op de dyno. Terugslagklepje tussen klepdeksel en inlaat was kapot. Daardoor stroomde de lucht 2 kanten op en dat is niet de bedoeling.... Onderdeeltje van niks, maar beinvloed wel de afstelling een beetje, zoals de drukregeling brandstof. Morgen verder.

One Way (Non Return) Crankcase Breather Valve used on Z20LET and C20LET engines.
Fitted inline in the breather hose from the rocker cover to the inlet manifold to prevent the rocker cover from becoming pressurised when on boost.
Failure can lead to a small loss of boost pressure as the pressure escapes into the rocker cover causing a slight drop off in power and the rocker cover becoming pressurised when the engine is on boost can cause premature rocket cover gasket failure and oil leaks.
Ensure arrow points in the correct direction to wards the inlet manifold (away from the rocker cover) to prevent boost pressure entering the rocker cover, but still allowing the rocker cover to breathe into the inlet manifold on overrun.

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 08 sep 2017 15:33
door Herman
Back-pressure echt veel te hoog. Cat is "kuis verrot". Eerst maar eens oplossen....
Uit voorzorg ook de klepveren iets sterkere versie, dat zou volgende probleem wel eens kunnen worden.

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 08 sep 2017 15:47
door tibby
Denk met al je verdere aanpassingen hij wel boven de 350 pk zal uitkomen.... 8) (als je andere klepveren steekt kun je ineens de nokken ook doen) :mrgreen:

Gaat een snelle Europa worden 8)

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 08 sep 2017 17:21
door Herman
tibby schreef:Denk met al je verdere aanpassingen hij wel boven de 350 pk zal uitkomen.... 8) (als je andere klepveren steekt kun je ineens de nokken ook doen) :mrgreen:

Gaat een snelle Europa worden 8)
Doel is ongeveer 370, dat zal vast wel lukken... :-)

Afbeelding

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 27 sep 2017 17:29
door Herman
Paar kleine dingetjes nog... Gecontroleerd of koppakking tussen cylinder 2 en 3 niet lekte (en dat was prima gelukkig) uitlaat met nieuwe cat van voor tot achter naar 70mm en de andere klepveertjes erin....
Nokkenassen blijven nog even origineel, daar zijn de meningen een beetje over verdeeld, dus eerst maar eens naar de dyno.

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 27 sep 2017 18:11
door tibby
Mss een setje cheapo xev nokken erin (wel correct timen) ?
70mm uitlaatlijn????? Is deze custom gemaakt door Vmax?

grtz


Std Z20LEH profile:
Duration: 239 Degrees
Valve Lift: 8.46mm
Note: Inlet and Exhaust Profiles are the same.
Std X20XEV profile:
Duration: 240 Degrees In / 224 Degrees Ex
Valve Lift: 9.96mm In / 9.17 Ex

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 27 sep 2017 18:33
door Exmantaa
"Vroeger" monteerden we ook al een cherpere C20XE nokkenas in de C20LET turbo motoren. :wink:

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 27 sep 2017 18:38
door Herman
Afbeelding

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 27 sep 2017 18:41
door tibby
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/76 ... for-a-vxt/

winst van een xev nok.

Europa op de dyno !!!!!! 8)

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 27 sep 2017 19:42
door Herman
tibby schreef:Mss een setje cheapo xev nokken erin (wel correct timen) ?
70mm uitlaatlijn????? Is deze custom gemaakt door Vmax?
Tsja, voor atmospherisch- of lage druk turbo blok zie ik het voordeel meteen. Maar met deze TTRS turbo ben ik bang dat er mengsel onverbrand doorheen geblazen zal gaan worden. Had het stukje ook gelezen op het Engels forum maar die pagina's houden vrij abrupt op zonder eindresultaat.
Ik ga eerst maar eens voor wat extra rpm, met de sterkere klepveren.
De 2,75inch/70mm uitlaat is inderdaad passen en meten van Vmax. Die kunnen dat prima.
Hopelijk eind van deze week wat meer foto's en resultaten van de dyno.

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 04 okt 2017 16:35
door tibby
Updates please!!!!!!!!!

:yes: :yes: :yes:

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 04 okt 2017 16:58
door Herman
tibby schreef:Updates please!!!!!!!!!

:yes: :yes: :yes:
Ben zelf ook wel benieuwd.
Dinsdag haal ik 'm op.

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 10 okt 2017 7:44
door Herman
Straks ophalen. :D

Er waren nog een paar kleine dingetjes, zoals de spanning naar ontsteking (ignition coil) niet altijd goed.

Probleem van andere orde is, dat deze custom-build turbo gewoonweg niet de gewenste luchtopbrengst geeft :thumbdown: . Van alles geprobeerd de afgelopen weken, van luchtfilter tot einddemper. Linksom of rechtsom doet ie echt niet meer dan 330pk. :wacko:
V-max gaat eens praten :bangin: met de leverancier van dit maatwerk want het TT-RS-maatvoering binnenwerk was ontworpen voor 370+ en komt dus ruim 10% tekort.

Maar eerst eens wat rijden de komende dagen en zien hoe deze setting bevalt :yes: en anders volgende week nieuwe plannen maken :thumbup: . Gelukkig droog wegdek komend weekeinde... :lol:

Re: Lotus Europa S/SE

Geplaatst: 10 okt 2017 10:07
door timmyboy55
Hoe is je inlaat traject?
Diameter zo groot mogelijk?
Luchtfilter laat genoeg lucht door?
Krappe bochten?

Zelfde voor je IC traject.
Chargecooler genoeg flow
Traject genoeg flow
Kan het inlaat spruitstuk zoveel lucht goed kwijt?