Olie koeler vervangen
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Olie koeler vervangen
Ze zeggen dat hij het beste in serie geplaatst kan worden, extra koeling en ook sneller opwarmen... Althans, dat adviseerde Regelin mij toen destijds
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Olie koeler vervangen
Kan prima!
Voor de bak zal je alleen nog een extern (electrisch) oliepompje moeten plaatsen die met een thermostaat oid. aan geschakeld wordt als de bak-olie dun genoeg is om goed rond te kunnen pompen. Wel de piek-temperaturen in de gaten houden want de meeste van deze pompen vinden 120-150C langdurig niet echt lekker. Vaak gebruiken mensen voor de aansluiting van de slangen de vul- en aftap-pluggen op de versnellingsbak in plaats van extra gaten te maken in de bak. Da's wel vrij makkelijk allemaal.
Een lucht-olie koeler voorin voor de motorolie kan ook prima. Daar zijn verschillende oplossingen voor met verschillende Elises. De S1 Sport160 en Exiges gebruikten vaak een koeler onder de crashbox met een paar gaten in de bodem van de crashbox en louvres in de voorste undertray. Latere 111R/Exiges monteren 2 koelers achter de twee luchtinlaatjes naast de hoofd radiator inlaat.
Daar wil je vaak wel een oliethermostaat in het circuit monteren omdat het risico van over-koelen van de olie anders bestaat.
Wel een kleine nuance.. De water-olie warmtewisselaar in de Speedster zit gemonteerd in de retour-leiding van de radiator, dus bij normaal gebruik zal daar behoorlijk koude koelvloeistof doorheen stromen en weinig doen qua helpen van opwarmen van de olie.
Bye, Arno.
Voor de bak zal je alleen nog een extern (electrisch) oliepompje moeten plaatsen die met een thermostaat oid. aan geschakeld wordt als de bak-olie dun genoeg is om goed rond te kunnen pompen. Wel de piek-temperaturen in de gaten houden want de meeste van deze pompen vinden 120-150C langdurig niet echt lekker. Vaak gebruiken mensen voor de aansluiting van de slangen de vul- en aftap-pluggen op de versnellingsbak in plaats van extra gaten te maken in de bak. Da's wel vrij makkelijk allemaal.
Een lucht-olie koeler voorin voor de motorolie kan ook prima. Daar zijn verschillende oplossingen voor met verschillende Elises. De S1 Sport160 en Exiges gebruikten vaak een koeler onder de crashbox met een paar gaten in de bodem van de crashbox en louvres in de voorste undertray. Latere 111R/Exiges monteren 2 koelers achter de twee luchtinlaatjes naast de hoofd radiator inlaat.
Daar wil je vaak wel een oliethermostaat in het circuit monteren omdat het risico van over-koelen van de olie anders bestaat.
Wel een kleine nuance.. De water-olie warmtewisselaar in de Speedster zit gemonteerd in de retour-leiding van de radiator, dus bij normaal gebruik zal daar behoorlijk koude koelvloeistof doorheen stromen en weinig doen qua helpen van opwarmen van de olie.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: Olie koeler vervangen
Vraagje:
Kan je de oliedruk verhogen ?
En heeft dit effect op de flow die door de lucht olie koeler gaat ?
Groter debiet zal meer koeling opleveren. Of is dat niet zo ??
Ik heb een in serie lucht oliekoeler erop zitten en olietemperatuur stijgt toch nog tot 150° op circuit!
Nu heb ik een alluminium bakje gemaakt rond de oliekoeler waardoor de lucht er door MOET.
Zal al wel iets helpen.
Dat moet ik nog op circuit gaan uittesten.
Kan je de oliedruk verhogen ?
En heeft dit effect op de flow die door de lucht olie koeler gaat ?
Groter debiet zal meer koeling opleveren. Of is dat niet zo ??
Ik heb een in serie lucht oliekoeler erop zitten en olietemperatuur stijgt toch nog tot 150° op circuit!
Nu heb ik een alluminium bakje gemaakt rond de oliekoeler waardoor de lucht er door MOET.
Zal al wel iets helpen.
Dat moet ik nog op circuit gaan uittesten.
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Olie koeler vervangen
Als je een turbo hebt wel goed nadenken voordat je de oliedruk verhoogt
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Olie koeler vervangen
Toevallig vandaag onder de Speedster gelegen, vanuit de oliefilterbehuizing gaat er één leiding naar of van de oliekoeler, en dan een 'standaard' leiding van/naar de warmtewisselaar.