Pagina 1 van 1

dumpvalve monteren

Geplaatst: 07 mei 2015 14:47
door marcovogie
Hallo,

Ik ben van plan om mijn 2.0 turbo te voorzien van een dumpvalve.
Biesheuvel, M-tech en van Beek konden mij niet helpen aan een dumpvalve voor een speedster.
Waarom weet ik eigenlijk niet, maar na wat research gaat het in ieder geval een Collins worden die geschikt is voor alle opel-turbo's.
Voor dat ik hem bestel, heb ik nog een aantal vragen:

- op hoeveel bar draait een z20let orgineel en/of gechipte? (Collins kan tot 2 bar aan).
- is een dumpvalve eigenlijk niet universeel..en dat de bovengenoemde bedrijven er alleen geen sets voor hebben incl. de slang?
- op welke plek sluiten jullie de dumpvalve aan op de foto?
- waar is dat korte afgedopte zwarte stuk slang voor op de foto?
- waar zit de originele recirculatie klep?


Afbeelding


Groeten, Marco

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 07 mei 2015 15:07
door tibby
Als je nog even wacht kan je mijn forge dumpvalve kopen. Zijn een 4 tal veertjes bij voor af te stellen. Ik stel deze valve voor jou af en reinig/smeer ze. Kan je krijgen voor 40 euro inc de veertjes.

foto vd forge in m'n speedster

Afbeelding

foto veertjes met waardes
Green - 5-15 PSI


Yellow - 15-23 PSI


Blue - 23-30 PSI


Red - 30 + PSI




Afbeelding


waardes in verschillende stage's....
Standard VXT - 0.85
Stage 1/2 - 1.0-1.15
Stage 3 - 1.2
Hybrid turbo - 1.3
info is van Thorney motorsport. Mijn eerste hybrid draaide 1.5 en nu 1.9

De z20let dumpvalves die je nodig hebt dienen een twin piston type te zijn ivm je LMM.



oem recirc valve zit hier.... nr 1
oem membraam kan scheuren als de wagen opgevoerd is. Wordt meestal vervangen door een forge recirc valve...



Afbeelding

info aansluiting dumpvalve

http://www.courtenaysport.co.uk/downloa ... ngInfo.pdf



Ikzelf ga voor terug een gesloten systeem ivm rijdbaarheid.

grtz

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 07 mei 2015 15:47
door marcovogie
Hee Tibby,

Ik neem hem graag van je over.
Wat bedoel jij met rijbaarheid? bedoel je dat je het geluid niet prettig vind? of rijd de auto minder lekker?
En de oem klep.. hoe merk je dat deze kapot is? En heeft de klep nog nut als de forge erop zit?


Ik stuur je ook een pm over de koop je van de forge.

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 07 mei 2015 16:19
door tibby
De Forge kan de druk (1.9 bar) van mijn k16 charger niet snel genoeg kwijt. Hierdoor heb ik geflutter wat niet goed is voor m'n turbo. In mijn geval heb ik een big piston valve nodig.

Deze testen uitgevoerd door een Duits lid (CS) met ong. dezelfde set up zoals ik.

In mijn geval moet ik de blauwe/rood veer steken in de Forge. Vol vermogen maar geflutter.
Nu heb ik dus de gele veer steken, welke mijn druk niet aan kan en dus vermogenverlies heb, maar het geflutter is voorbij...

Dit is de reden dat ik naar een gesloten systeem ga.

Aan de ombouw ga ik over een week beginnen.

Verdiep je even in de pro's en cons van open dumpvalves zou ik zeggen bij een z20let motor.

grtz

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 07 mei 2015 16:23
door Arno
marcovogie schreef: - waar is dat korte afgedopte zwarte stuk slang voor op de foto?

Waarschijnlijk heeft er al daar een dumpvalve aangesloten gezeten maar heeft de vorige eigenaar de zaak weer terug naar origineel gebracht :?:

Bye, Arno.

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 07 mei 2015 16:28
door tibby
Nog vergeten te zeggen.........
Laat je recirc valve zitten en plaats eens een open droge filter (cone type). Kan zijn dat je je oem recirc valve ook hoort afblazen. Bij Evo's is dit het geval....
Mss dat een ander lid hier meer info over heeft omtrent????

grtz

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 07 mei 2015 17:20
door Daan
Het verschil tussen een open dv en een recirculerende is dat de eerste zijn (door de lmm) gemeten lucht afblaast in de buitenlucht en de tweede afblaast terug het systeem in. In beide gevallen zou dit met een correct afgestelde dv geen verschil op moeten leveren qua rijdbaarheid. Bij een open dv zal je bij het schakelen heel even rijk lopen (minder lucht ivm afblazen maar wel brandstof inspuiting ivm meting van de lmm) wat kan resulteren in knallen of vlammen. Hoe erg dit is hangt af van je mengselverhouding. Ik rij zelf al jaren met een open Forge dv. Dit is universeel en niet blok afhankelijk.

Als je dv sputtert is de veer te strak. De Greddy-style dv's zijn voorzien van een stelschroef en daardoor makkelijker en fijner af te stellen dan veren wisselen op de gok.
Mijn dv zit tussen de intercooler en gasklep.

Succes!

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 08 mei 2015 11:05
door tibby
Een universele Forge geeft een foutmelding bij de z20let en de motor slaat af. Dienen twin piston te zijn. Klein pistonnetje (plastiek) houd op stationair de dumpvalve dicht. Daarom dat er ook verschilllende veertjes voor vacuum verkrijgbaar zijn... Een universele (enkele piston) staat open stationair (hoog vacuum) en de motor slaat af....

Dacht zelfs dat ze bij Forge de fmvd004 speciaal ontwikkeld hadden voor de GM/Saab motoren. Schiet mij niet af als het niet waar is.. :)


Oem vacuum bij z20let dient - 0.7/ -0.8 te zijn....

grtz

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 08 mei 2015 19:35
door Daan
Welke fout geeft hij dan? En slaat hij af vanwege deze fout?

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 09 mei 2015 1:13
door tibby
The dump valve for these engines must be a twin piston unit as the car has air mass metering. The twin piston unit stops the valve breathing un-metered air on vacuum, confusing the engine ECU (info Courtenay Sport )
Alles staat terug te vinden in bovengaande link van de dumpvalve aansluiting....
grtz

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 09 mei 2015 10:36
door aKra
Een externe dumpvalve staat ook garant voor vlammen van twee meter. In verband met het rijke mengsel bij afblazen.

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 09 mei 2015 11:37
door Daan
tibby schreef:The dump valve for these engines must be a twin piston unit as the car has air mass metering. The twin piston unit stops the valve breathing un-metered air on vacuum, confusing the engine ECU (info Courtenay Sport )
Alles staat terug te vinden in bovengaande link van de dumpvalve aansluiting....
grtz
Dan plaats je de MAF na de dv.

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 14 mei 2015 22:03
door marcovogie
Vandaag contact gehad met Ed (vorige eigenaar).
Het slangetje op het spruitstukje was idd van een dumpvalve die er opgezeten heeft.
Het spruitstukje is orgineel, hij heeft er een nippel ingedraaid.

Reden dat er nu geen dumpvalve opzit komt omdat klasen (de bekende tuner) het afraad om een open dumpvalve te monteren.

Dit door het lmm verhaal waardoor je een te rijk mengsel krijg.

Door deze reden neem ik niet het risico om problemen te krijgen.

Mochten er mensen zijn die hier anders overdenken, of gewoon graag een dumpvalve willen: Tibby heeft nog een forge zgan liggen.

Re: dumpvalve monteren

Geplaatst: 14 mei 2015 22:27
door tibby
:yes: