Het Wideband Inbouw Topic

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Het Wideband Inbouw Topic

Bericht door Daan »

Op de een of andere manier kan ik niet helemaal helder krijgen hoe men zijn wideband sensor inbouwd in de Speedsterof VX220. Er zijn her en der losse flodders terug te vinden op de fora, maar een duidelijke werkwijze is er volgens mij niet.

Ik heb zelf een Innovate LC2 aangeschaft en de eerste vraag is dan: Waar haal ik de switch +12V vandaan en waar aard ik hem?

De "-" Aarde:
De aarde kan in principe overal waar je aarde maakt, maar er wordt hier ook duidelijk aanbevolen om deze op de - van de ECU aan te sluiten. Dit is op zich niet moeilijk omdat er een apart aardedraadje met oog loopt uit je kabelboom. Kan bijna niet missen.

Zoiets:
Afbeelding

De "+12V" voeding:
In de handleiding van Innovate staat dat een contact gesturde 12V bron niet van de ECU-RADIO-FUELPUMP-INJ. etc. gepakt mag worden (waarschijnlijk zeggen ze dit om in te dekken?).Niet echt leuk omdat dit wel makkelijke bronnen zijn. Zeker de brandstofpomp (thanx Smiley), paars/witte draad #8:

Afbeelding

Ik heb Arno horen zeggen dat de 12V ook van de ECU gepakt kan/moet worden. Wat is waarheid en waarom?
Radio als bron is in de UK al en keer getest en is niet bevallen, niet doen dus.

Daarnaast nog een 2e dingetje...
Er zit ca. 2 meter kabel aan de wideband. Nu wil ik de controller in het motorruim inbouwen i.v.m. de 12V en aarde draden (controller onder het KV reservoir) en de draden IN de subframe balk (met die gaten) leggen. Geen idee waar ik anders 2 meter kabel fatsoenlij weg kan werken (inkorten wil ik liever niet).

Afbeelding

Graag jullie ideen en ervaringen aub!
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Het Wideband Inbouw Topic

Bericht door Daan »

In de kofferbak liggen 3 relay's en twee 20A zekeringen. 1 van de zekeringen is voor de sigarettenaansteker. Helaas zijn de draad en zekeringen allemaal hetzelfde gekleurd. Op zich zou de sigaretten 12V een goede bron zijn omdat daar eigenlijk niks van wordt gebruikt, maar ik had (nog) geen zin om mijn kabelboom te strippen en daarnaast is het een 20A zekering waar de Innovate LC2 een 5A zekering voorschrijft.
Hetzelfde geld voor de brandstofpomp. Deze is makkelijk af te takken van pin#8 in de blauwe connector maar zin idem op een 20A zekering. Daarbij is het zo dat ik geen stroom wil pakken van mijn brandstofpomp omdat dit de werking van de brandstofpomp kan beinvloeden. Dat is ook de reden dat de brandstofpomp vaak een directe 12V van de accu krijgt met schakelaar er tussen.

Na wat uitzoekwerk voor een geschikte 12V ben ik de volgende verklaring voor de blauwe stekker tegen gekomen (blauwe stekker uit de bovenstaande foto aan het kv reservoir):

X2 Blue connector
pin 1 = bn/pk (pin 87 of relay K18, +12v for fuel injectors)
pin 2 = wh/bk (instrument - rev counter) + (start relay K24 pin 9)
pin 3 = ?
pin 4 = ?
pin 5 = gn (+12v FuseBox 7)
pin 6 = ?
pin 7 = ?
pin 8 = wh/vt (+12v for relay coil, pin 85 - fuel pump relay K16)
pin 9 = gn/bu (instrument - coolant temp gauge [pulsed signal from ecu])
pin 10 = n/c
pin 11 = n/c
pin 12 = gn/pk (0v for relay coil, pin 85 - ECU relay K18)
pin 13 = bu/gy (0v for relay coil, pin 85 - radiator fan relay)

In combinatie met dit schema:
Afbeelding

.. komt het er op neer dat ik de 12V van pin#5 (groene draad) af ga takken. Zekering #7 in de zekeringskast (voorkant) is voor de ontsteking en schijnbaar ook verbonden met de zijverlichting en gezekerd met een 10A zekering. Nog steeds geen 5A maar beter dan 20A.
Daarbij kan je altijd een 5A zekering in de 12V draad van de wideband zetten.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Het Wideband Inbouw Topic

Bericht door Daan »

Ondertussen al diverse malen besproken, maar om het verhaal even compleet te maken:

Geel signaal draad van de wideband op de 4e pin (bruin/blauwe draad) van de EGR stekker gezet
Zwart aarde draad met een tweede ring aan de ECU-aarde gezet.
Rode geschakelde 12V draad op pin#5 (groen) van de blauwe stekker gezet (zekering#7) met een 5A zekering er tussen.

Afbeelding

Daarna alle testen doorlopen en de wideband lijkt naar behoren te werken.
De sensor is op de uitlaat gemonteerd met een 25mm socket btw.

Volgens mij is het verhaal nu compleet en in 1 topic samengevat.

Grtz,
Daan
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Het Wideband Inbouw Topic

Bericht door tibby »

:thumbsup:
captain slow
Plaats reactie