Remvloeistof vervangen

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Dreamster
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 okt 2010 18:05
Locatie: Omgeving Eindhoven

Remvloeistof vervangen

Bericht door Dreamster »

Net Zandvoort geboekt, die was al een hele tijd uitverkocht, maar er waren plots weer 2 plekjes vrij (dus de snelle beslisser.....) :toot:

Maar nu wordt het echt tijd om iets aan mijn remmen te doen. Bij al mijn eerdere circuit-ervaringen telkens tegen het bekende fading-probleem aangelopen, zo ook afgelopen zondag op de GP-baan van de Nurburgring: lekker aan het sturen, en dan na een minuut of 10 een slap pedaal. Geen paniek: gewoon nog een keer trappen en het pedaal voelt weer redelijk normaal en vertraging is dan prima, maar ik zou weleens langere stints dan 10 minuten willen rijden.
Na wat lezen hier lijkt het te komen door kokende olie, en zou goede olie de oplossing zijn. Het zaakje wordt inderdaad erg heet: zelfs de velg is nog te warm om aan te raken op zo'n moment. Ik ga dus maar eens de olie vervangen voor een type met hoog kookpunt. Zat te denken aan Motul RFB660.

Is er ergens een goede beschrijving hoe dit het best te doen? Ik lees op het engelse forum iets over wel/geen bleeder, wel/niet undertray verwijderen, en iets over het activeren van het ABS-systeem om die ook te flushen. Dus wat is waar? Misschien een beetje een newbie vraag, maar een handleidinkje hier of daar zou helpen :oops: Vorige maand de blokken vervangen voor Pagid RS14 met een youtube-filmpje van sector111 https://www.youtube.com/watch?v=d2jVE1I6aBs. Zoiets zou helemaal super zijn, maar gewoon een stappenplan in tekst (evt foto's) zou al mooi zijn...

En oh ja, is 2 liter inderdaad de juiste hoeveelheid?
Speedster 2.2 | British Racing Green | #1022
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door Daan »

Ik gebruik een easy-bleeder (zoiets: http://www.ebay.co.uk/itm/GUNSONS-EEZIB ... 337fe27837 ) In 15 minuten ben je aardig klaar.

Met 1l zou je toe kunnen komen om alles te flushen, maar 2 l voor de zekerheid.

Met een andere dot vloeistof wil je zeker zijn dat je ABS ook goed geflushed wordt. Volgens mij staat er op het UK forum een how to om dit goed te doen.

Succes!
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door Smiley »

Als je met z'n 2en bent, kun je ook gewoon de pedaal indrukken terwijl de bleedschroef openstaat.
Als je alleen bent is een easybleed handig.
https://www.youtube.com/watch?v=Dif0207qL-M

De undertray hoeft er niet af.
Afhankelijk van je velgtype kun je gewoon bij de bleedschroef. Ander moet je velg eraf.

Bij het trackrijden raakt de boel eerder aan de kook door de hitte van je remschijf, die door de remblokken en caliper bij je remolie komt.
Daarom moet je bij trackrijden vaker ontluchten dan bij normaal gebruik.
Als je ook nog eens een voorzichtige "slepende" remmer bent, maak je het nog erger. (ik heb daar ook last van)

Met motul 660 zit je goed. ( dry ERBP 325°C wet ERBP 204°C )

Ik heb het pas zoals ik het prettig vindt met motul 660 en RC6 blokken, maar dat kan voor iedereen anders zijn.
(hiervoor met RS14's en "gewone" remolie jaren problemen met kokende remolie gehad. En het bijbehorende spons pedaal)
Laatst gewijzigd door Smiley op 17 jul 2015 8:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door Smiley »

Daan schreef:Met een andere dot vloeistof wil je zeker zijn dat je ABS ook goed geflushed wordt. Volgens mij staat er op het UK forum een how to om dit goed te doen.
Volgens mij kan dit alleen met de opel techII, en zit je voor de abs bleed vast aan de dealer.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door speedokus »

Hoi ferry ik heb hier zo,n bleeder liggen en wil je eventueel wel helpen om het met 2 en te doen.
maar je mag hem ook gewoon lenen en het zelf doen, geen probleem.
laat maar weten
Grt Speedokus. 8) 8) 8) 8)
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Remvloeistof vervangen

Bericht door gertje »

Ik doe het na hetzelfde probleem elk jaar, doe er wel de oem remvloeistof op gaf geen problemen vorige keer op zolder. Pedaal bleef hard zelfs na 20min rijden (en zolder is zwaar voor de remmen).
Ook je remstijl kan er wat aan toevoegen, vooral hard en kort remmen. Ook het tegen overgestelde doen dan op straat, eerst hard remmen en nadien wa lossen om de juiste snelheid te hebben voor de bocht.



Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Dreamster
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 okt 2010 18:05
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door Dreamster »

Het enige dat ik van vx220 forum haal, is dat je moet voorkomen dat er lucht in de ABS komt. Dus gewoon bijvullen in het reservoir en eruit laten lopen met zo'n eezibleed bij de klauw is afdoende? Of blijft er dan alsnog oude vloeistof in de ABS-unit achter?

Vloeistof is onderweg uit Duitsland. Zodra die binnen is ga ik jou een berichtje sturen Francois. Het is vast geen rocket-science, maar lijkt me fijn om dat een keer samen gedaan te hebben met iemand met ervaring :thumbup:
Speedster 2.2 | British Racing Green | #1022
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Remvloeistof vervangen

Bericht door gertje »

ABS staat dicht dus hier blijft oude remvloeistof is zitten als je echt alles eruit wil moet je hem op de computer aansluiten en open zetten, of vullen stukje rijden met hevig remmen. En terug nieuwe opdoen.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door aKra »

Net voordat ik de remvloeistof ga vervangen schakel ik de ABS in en doe ik een aantal korte snelle stopjes om de ABS te activeren.

Dan vervang ik de vloeistof, en na het oppompen van de remmen weer het zelfde verhaal om er nieuwe vloeistof in te laten vloeien.

Mijn ABS staat verder altijd uit.
Gebruikersavatar
Dreamster
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 okt 2010 18:05
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door Dreamster »

Remvloeistof is inmiddels vervangen met een Eezibleed. Stelde inderdaad geen fluit voor. ABS heb ik gelaten voor wat ie was, daar zit dus nog wat oude vloeistof in. Kon zonder problemen meer dan een kwartier rond rijden op CPZ afgelopen vrijdag, dus dat lijkt een hele verbetering. Ben benieuwd of dat op Zolder ook zo zal zijn, want dat is toch meer belastend voor de remmen, met veel lange rechte stukken en korte bochten, waar er in Zandvoort meer snelle en lange doordraaiers liggen. Misschien toch maar inschrijven voor volgende maand... En eens kijken of ik dan mijn ABS een keertje uit kan zetten om te proberen. Dat is volgens velen ook aan te raden, hoewel ik weinig te klagen heb over de ABS.
Speedster 2.2 | British Racing Green | #1022
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door speedokus »

Dreamster schreef:Het enige dat ik van vx220 forum haal, is dat je moet voorkomen dat er lucht in de ABS komt. Dus gewoon bijvullen in het reservoir en eruit laten lopen met zo'n eezibleed bij de klauw is afdoende? Of blijft er dan alsnog oude vloeistof in de ABS-unit achter?

Vloeistof is onderweg uit Duitsland. Zodra die binnen is ga ik jou een berichtje sturen Francois. Het is vast geen rocket-science, maar lijkt me fijn om dat een keer samen gedaan te hebben met iemand met ervaring :thumbup:

je bent altijd welkom.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door tibby »

Vraagje,

Heeft er iemand een 1 richting valve gebruikt voor je remmen/koppeling te ontluchten/olie verversen? (wordt veelal op motorfietsen gebruikt)

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... qWLbNsK41A

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... n_Uv5J6CoA

grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door Daan »

Nope. Bleeder setje op ebay kopen. Binnen 15 min alles gedaan (als het mee zit).
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door tibby »

Daan schreef:Nope. Bleeder setje op ebay kopen. Binnen 15 min alles gedaan (als het mee zit).
Thanks voor de info!
Die link boven van jou in dit topic is de juiste om te bestellen? Dan bestel ik hem gelijk :yes:
captain slow
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door S. Gonzales »

Of bij Ivo tibby, zie linkje hieronder.

http://www.elise-shop.com/eezi-bleed-re ... p-140.html
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie