Blow pop off ventil

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Blow pop off ventil

Bericht door Marcel »

Okee iedere keer als ik op EBAY-DE kijk kom ik dus die blow pop off ventil tegen.

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van zo'n ding precies is :?:

Ik heb gehoord dat ze meer geluid maken bij bv schakelen (sissen) maar is dat het enigste of heeft het nog meer voordelen :?:
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Dump Valves of ook wel blow-off valves genoemd worden gemonteerd op autos met Turbo-benzine-motoren, zoals de C20LET en Z20LET van Opel.
Deze dump valves zorgen ervoor dat de turbolader op gang blijft bij het schakelen. Bij het sluiten van de gasklep (bijvoorbeeld wanneer men overschakeld naar een volgende versneling) moet de overdruk uit het inlaatsysteem "gedumpt" worden. Dit is noodzakelijk omdat anders de Turbolader geremt wordt door de overdruk die in het systeem ontstaat. Het is namelijk heel belangrijk dat de Turbolader zo snel mogelijk en zom lang mogelijk zonder enige weerstand blijft doordraaien. Een draaiende Turbo wil namelijk zeggen: lucht. Een stilstaande turbo geeft geen lucht. :idea:
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

speedster schreef:Dump Valves of ook wel blow-off valves genoemd worden gemonteerd op autos met Turbo-benzine-motoren, zoals de C20LET en Z20LET van Opel.
Deze dump valves zorgen ervoor dat de turbolader op gang blijft bij het schakelen. Bij het sluiten van de gasklep (bijvoorbeeld wanneer men overschakeld naar een volgende versneling) moet de overdruk uit het inlaatsysteem "gedumpt" worden. Dit is noodzakelijk omdat anders de Turbolader geremt wordt door de overdruk die in het systeem ontstaat. Het is namelijk heel belangrijk dat de Turbolader zo snel mogelijk en zom lang mogelijk zonder enige weerstand blijft doordraaien. Een draaiende Turbo wil namelijk zeggen: lucht. Een stilstaande turbo geeft geen lucht. :idea:
Okeee bedankt, dus er zit er al één op, waarom worden ze dan nog aangeboden, zijn die beter of alleen ter vervanging.
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Degene die erop zit zal een recirculerende zijn, Die gooit z'n lucht dus weer het inlaat traject in langs de LMM. Een open type dumpt de overdruk in de open lucht. Bijkomend effect daarvan is dat de auto heel even rijk loopt (de lucht wordt immers niet meer langs de LMM geleid) en zal bij een open uitlaatsysteem voor de nodige knallen vlammen zorgen.....
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Meestal zijn de BOV (blow off valve) of DV (diverter valve) van de fabriek een beetje cheapo. Er zijn dus aftermarket BOV's en DV's te koop die iets beter werken dan de standaard dingetjes. Je wint er geen vermogen mee (tenzij er echt iets mis zou zijn met je originele en dat hij dan lekt), maar hij zal iets sneller werken en meer gelijkmatig. Maar vaak worden aftermarket BOV's of DV's alleen gemonteerd omdat ze meestal ook meer afblaasgeluid laten horen 8)

En om even op Speedster z'n verhaal terug te komen, het is om de overdruk van het INLAATkanaal weg te laten stromen, niet het uitlaatsysteem, daar is de waste-gate voor :wink:

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

@ stef

De circulerende standaar klep laat de lucht na de lmm weer in het inlaat traject, zodat de lucht welke is gemeten ook werkelijk door de motor gaat.
Zoals jij het zegt wordt de lucht 2 keer gemeten en krijg je dus alsnog een te rijk mengsel.


Overigens hoef je het voor de response verbetering niet te doen (eigen ervaring) zeker niet met een standaard turbo (erg klein) op de 2.0T.
Dus alleen voor het geluid tijdens gas los (wat je meestal doet tijdens schakelen) heeft het effect.

Maar hou er wel rekening mee dat je catalysator door het kort veel te rijke mengsel wel sneller de geest geeft, dus als je hiervoor gaat, kan je die er beter ook maar meteen tussen uit halen, want dat scheelt wel veel in de response bij een turbo.
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

@Maarten, Bij een Sub wordt ie toch juist wel weer langs de maf geleid? Of zit ik er helemaal naast? :oops:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Okee bedankt allemaal, denk het nu wel te snappen 8)
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Ook bij de impreza komt de lucht terug na de MAF, maar er wel erg dicht bij en geeft daardoor soms wel een slechter signaal op de MAF.


Er zijn ook turbo's waarbij die klep in het compressorhuis zit verwerkt, maar dat is niet zo'n goede oplossing.
Plaats reactie