Project Speedster 1490R Supercharged

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Co'tje »

De hele verwarming is eruit. En heb een elektrische waterpomp om de boel los van het motortoerental te koelen.

Wat denken jullie: een goed idee om zonder thermostaat te gaan rijden?
In mijn geval een externe thermostaat en wil het allemaal zo simpel mogelijk te houden...
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Exmantaa »

Ik zou zeker wel een thermostaat plaatsen voor een bypass bij koude motor, want je kunt daarvoor niet zomaar je el. pomp bijna stil zetten, anders hou je geen waterflow meer door je blok over. (hotspots!)

ps; ik kan nog wel een originele kachel gebruiken! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Co'tje »

Exmantaa schreef:Ik zou zeker wel een thermostaat plaatsen voor een bypass bij koude motor.
ps; ik kan nog wel een originele kachel gebruiken! :mrgreen:

Ook bij koude motor heb ik redelijk wat flow. Je denk dat hij dan niet goed warm wordt zonder bypass?
Dan moet ik er zelf een maken :(

De kachel was er helaas al uit.
Anders had ik hem langs gebracht samen met de hoes die ik nog heb liggen :D
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door S. Gonzales »

Exmantaa schreef:Ik zou zeker wel een thermostaat plaatsen
+1 :yes:
Het is sowieso belangrijk dat je blok (snel) op temperatuur komt en vervolgens het liefst zo constant mogelijk!

Als ik het goed zie sleutel je nu op een ander adres?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Exmantaa »

Co'tje schreef:
Exmantaa schreef:Ik zou zeker wel een thermostaat plaatsen voor een bypass bij koude motor.
ps; ik kan nog wel een originele kachel gebruiken! :mrgreen:

Ook bij koude motor heb ik redelijk wat flow. Je denk dat hij dan niet goed warm wordt zonder bypass?
Dan moet ik er zelf een maken :(
Hoe zit het nu in die oranje dan? Dat kun je toch 1:1 overzetten, alleen dan zonder de kachelslangen naar voren? Van thermostaat rechtstreeks weer terug naar je blok, zodat ie snel en gelijkmatig opwarmt.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Co'tje »

S. Gonzales schreef: Als ik het goed zie sleutel je nu op een ander adres?
Yep, een loods in Wormer.
Kunnen ze mooi naast elkaar staan.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Co'tje »

Exmantaa schreef: Hoe zit het nu in die oranje dan? Dat kun je toch 1:1 overzetten, alleen dan zonder de kachelslangen naar voren? Van thermostaat rechtstreeks weer terug naar je blok, zodat ie snel en gelijkmatig opwarmt.
Ga er toch nog even dieper induiken. Vocky heeft een auto opgebouwd met een electrische waterpomp zonder thermostaat, van MaxR.
Die zijn er goed over te spreken.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Arno »

Co'tje schreef: Ga er toch nog even dieper induiken. Vocky heeft een auto opgebouwd met een electrische waterpomp zonder thermostaat, van MaxR.
Die zijn er goed over te spreken.
Het kan, maar de controller van de waterpomp moet 'slim' genoeg zijn en de noodzakelijke temperatuur sensor(s) moeten op de juiste plaatsen gemonteerd worden.

In dat geval zal de controller de waterpomp ook bij koude toestand steeds pulserend kort draaien om idd. hotspot ontwikkeling tegen te gaan. Wanneer hij merkt dat de uitstromende vloeistof warmer wordt gaat hij 'm steeds vaker en sneller laten lopen.

Het is dus uiterst belangrijk dat een goede controller wordt gebruikt en dat de aanwijzingen cq. installatie voorschriften van deze en zijn sensors exact worden opgevolgd voor een goede werking, vooral in dit soort extremen van 'te koud' en 'te warm'.

Persoonlijk zou ik echter niet zo'n electrische Craig Davies pomp op een straat-auto monteren. Niet zozeer wegens de flow, maar wegens de verwachte levensduur van vooral de electrische motor.

Voor een straat-auto zou ik eerder voor de waterpomp eens gaan shoppen op de sloop bij een moderne (o.a.) BMW die nu electrisch aangedreven pompen als 'fabrieks' oplossing gebruiken in een aantal modellen en waterpompen (en electrische motoren) monteren die jaren lang mee moeten kunnen onder erbarmelijke condities en niet een 15-tal races.. (en ja.. dat soort BMW pompen en motoren zijn wat lomper en zwaarder als een Craig Davies...)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Co'tje »

Arno schreef:
Co'tje schreef: Het is dus uiterst belangrijk dat een goede controller wordt gebruikt en dat de aanwijzingen cq. installatie voorschriften van deze en zijn sensors exact worden opgevolgd voor een goede werking, vooral in dit soort extremen van 'te koud' en 'te warm'.
Rij al drie jaar met deze pomp met een thermostaat. Op straat en op het circuit.
http://www.stewartcomponents.com/index. ... duct_id=70

Ga eens uitzoeken wat de besturingsunit precies doet.
Vast niet genoeg voor een straatauto, wellicht goed genoeg voor de circuitwagen.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Co'tje »

De pomp heeft helaas geen regeling voor het opwarmen van de motor.
Dat wordt een zo simpel mogelijk bypass maken.

En alvast begonnen met het demonteren van de bezinetank.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Co'tje »

Deze bokken zijn iets minder sierlijk dan die van Maik.
Zonder motor kom ik er wel prima bij op deze manier.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Co'tje »

Benzinetank zit eronder. Was een pittig klusje....

Oranje verkocht, hoogste tijd om mijn verdriet weg te shoppen :oops:
Heb een setje ramen besteld, een luchtfilter en een paar mooie stoelen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Daan »

Shoppen om je verdriet weg te werken.... altijd goed :lol:
Mooie stoelen! Zit er nog wat gewicht reductie aan vast?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Co'tje »

Daan schreef: Mooie stoelen! Zit er nog wat gewicht reductie aan vast?
Ze zijn 2.1 kg zonder stoelrails en gordels.
Weet eigenlijk niet wat de standaard stoelen wegen zonder rails.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Bericht door Co'tje »

Electrische waterpomp er weer in.
Afbeelding

Morgen solderen en de wideband erin.
Plaats reactie