Hoogteverschil links en rechts

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Hoogteverschil links en rechts

Bericht door Hendrik-Jan »

Klopt het dat de afstand tussen velg en wielkast linksvoor en rechtvoor verschillend is?
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Als ik achter mijn auto sta dan is de linker kant lager dan de rechter kant. Kan in de banden spanning of de veren zitten.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hoogteverschil links en rechts

Bericht door Maik »

Hendrik-Jan schreef:Klopt het dat de afstand tussen velg en wielkast linksvoor en rechtvoor verschillend is?
Over wat voor verschil (in cm) praat je?
Er zou wel iets verschil in kunnen zitten, maar dan alleen maar doordat de front clam iets uit model zou zijn, die is natuurlijk nooit helemaal symetrisch.
Stond je auto wel op een volledig vlakke ondergrond?

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Re: Hoogteverschil links en rechts

Bericht door Hendrik-Jan »

Maik schreef:
Hendrik-Jan schreef:Klopt het dat de afstand tussen velg en wielkast linksvoor en rechtvoor verschillend is?
Over wat voor verschil (in cm) praat je?
Er zou wel iets verschil in kunnen zitten, maar dan alleen maar doordat de front clam iets uit model zou zijn, die is natuurlijk nooit helemaal symetrisch.
Stond je auto wel op een volledig vlakke ondergrond?

M.
We hebben het staan meten bij 2 Speedsters en die hadden beide hetzelfde verschil. Volgens mij een halve cm. Mijn auto stond in de garage en die is volledig vlak.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Als het een halve cm is zou ik mij nergens druk om maken (ivm de afwijkingen van de body). Probeer eens je bodemvrijheid te meten, links en rechts, daar zou minder afwijking in moeten zitten lijkt mij. Ik weet niet hoeveel het zwaartepunt van de speedster uit het midden zal zitten, want dat zal altijd een paar millimeter verschil uitmaken.

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

We gingen meten omdat de andere Speedster een stoeprand had geraakt. Dit betekende nieuwe velg en band en uitlijnen. Ja, dan ga je kritischer kijken vandaar dat hij bij mij langskwam om te meten. Inderdaad even de onderkant meten (Maik, af en toe heb je toch nuttige tips).
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ja, en af en toe kan ik ook behoorlijk agressief zijn, dus pas op met je opmerkingen he :?: :!: :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Maik schreef:Ja, en af en toe kan ik ook behoorlijk agressief zijn, dus pas op met je opmerkingen he :?: :!: :wink:
Voordat je hier bent ben je al afgekoeld. :yawn:
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Als je echt wilt weten of je een probleem hebt of niet moet je beginnen met de afstand te meten tussen de voorste dwarse chassis balk en de grond. Dan weet je de rijhoogte aan de voorkant. Deze hoort links en recht gelijk te zijn. Als die verschillend is, is er wat aan de hand. De vraag is dan nog wat. In mijn geval waren het verboven wishbones, maar het kan ook met schokempers of andere dingen te maken hebben.

Makkelijkste manier die ik heb gevonden om de afstand nauwkeurig te meten was om de uitschuifbare antenne te gebruiken van een klein autootje wat ik nog had liggen en deze zo recht mogelijk onder te auto te zetten en daar op te meten. Dat werkt vrij redelijk.
Bij een paar mm zou ik me geen zorgen maken, bij mij was het ruim 5mm en dan is er echt wel wat aan de hand.

Succes,

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie