Versnellingsbak perikelen
Geplaatst: 18 dec 2015 17:49
Had al een tijdje last van een wat hakerig schakelende bak en uiteindelijk toch maar eens naar de kabelverstelling gekeken en een en ander bijgesteld. Dat scheelde al een stuk. Nu nog even de puntje op de i dacht ik, ik doe d'r wat Haarlemmer wonderolie bij. Deze dus:
"Liqui Moly Gear Protect. Additief voor gebruik in versnellingsbakken, tussenbakken en differentielen. Deze met de modernste technologie ontwikkelde toevoeging zorgt voor bescherming tegen slijtage en laat door een aanzienlijk verminderde wrijving de versnellingsbak lichter lopen en duidelijk soepeler schakelen."
Vol verwachting een boterzacht schakelende bak te krijgen het spul erin gemieterd en gelijk gaan rijden. Dat was dus een lelijke vergissing. Vooral terug van 4 naar 3 maakte het eigenlijk niet meer uit of je ontkoppelde of niet. En met snel schakelen sowieso gekraak. Nog wat mee gereden om te kijken of het vanzelf overging (de fameuze zelf helende eigenschappen als je iets maar blijft negeren), maar helaas. Kon natuurlijk nooit aan dat goedje liggen. Dus ik alvast naar revisie of tweedehands F23's kijken. Toch maar 2 liter standaard GM transmissie olie besteld (even vergelijkje, GM olie was 9 euro per liter, de Liqui Moly 30 euro per 80 ml oftwel 375 euro per liter) en de bak leeg laten lopen en opnieuw gevuld. Met angstig hart gaan rijden ... geen enkel probleem meer. Bak heeft nog nooit zo soepel geschakeld. Maar ik weet nu wel hoe een synchromesh werkt en waarom die olie zo kritisch is. Voor sommige bakken dan en blijkbaar deze ook.
Wel weer jammer dat ik nu naar een ander projectje uit moet kijken voor de kerst
"Liqui Moly Gear Protect. Additief voor gebruik in versnellingsbakken, tussenbakken en differentielen. Deze met de modernste technologie ontwikkelde toevoeging zorgt voor bescherming tegen slijtage en laat door een aanzienlijk verminderde wrijving de versnellingsbak lichter lopen en duidelijk soepeler schakelen."
Vol verwachting een boterzacht schakelende bak te krijgen het spul erin gemieterd en gelijk gaan rijden. Dat was dus een lelijke vergissing. Vooral terug van 4 naar 3 maakte het eigenlijk niet meer uit of je ontkoppelde of niet. En met snel schakelen sowieso gekraak. Nog wat mee gereden om te kijken of het vanzelf overging (de fameuze zelf helende eigenschappen als je iets maar blijft negeren), maar helaas. Kon natuurlijk nooit aan dat goedje liggen. Dus ik alvast naar revisie of tweedehands F23's kijken. Toch maar 2 liter standaard GM transmissie olie besteld (even vergelijkje, GM olie was 9 euro per liter, de Liqui Moly 30 euro per 80 ml oftwel 375 euro per liter) en de bak leeg laten lopen en opnieuw gevuld. Met angstig hart gaan rijden ... geen enkel probleem meer. Bak heeft nog nooit zo soepel geschakeld. Maar ik weet nu wel hoe een synchromesh werkt en waarom die olie zo kritisch is. Voor sommige bakken dan en blijkbaar deze ook.
Wel weer jammer dat ik nu naar een ander projectje uit moet kijken voor de kerst