Pagina 1 van 1

camber

Geplaatst: 08 feb 2016 7:46
door philip1966
Mijn 1 wiel achter heeft iets meer negatieve camber dan het ander.
ik ga alle wielen dus laten uitlijnen.
Welk is de ideale instelling voor gewoon straatgebruik?
Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

bedankt.

philip

Re: camber

Geplaatst: 08 feb 2016 10:09
door Daan
Onderstaand zijn de standaard geo instellingen.

OPEL/VAUXHALL FACTORY SPECS
SPEEDSTER/VX220 ALIGNMENT
(Valid for cars with 2 passenger (70kg each) on-board and ¾ tank full)

FRONT WHEELS
CAMBER: -0.06 (+0.06/-0.12)
CASTER: +3.48 (+/- 0.12)
TOE: -0.20 (+0.20/-0)

REAR WHEELS
CAMBER: -1.48 (+/- 0.12)
TOE: +0.12 (+0.20/-0)

Note: for TOE, a positive value will mean wheels pointing inward (converging), while negative the opposite.

OPEL/VAUXHALL TIS SPECS
SPEEDSTER/VX220 ALIGNMENT

FRONT WHEELS
CAMBER: -0.1 (+0.1/-0.2)
CASTER: +3.8 (+/- 0.2)
TOE: -0.03 (-0/+0.03)

REAR WHEELS
CAMBER: -1.8 (+/- 0.2)
TOE: +1.2 (+0.20/-0)

Note: for TOE, a positive value will mean wheels pointing inward (converging), while negative the opposite.

Afbeelding

Std. S1 en S2 zijn bijna nagenoeg dezelfde specs als de Speedster volgens de gegevens.
Meer camber is meer grip in bochten.
Meer caster is beter recht-uit.
Toe out is scherper bochtenwerk
Toe in is beter rechtuit stabiliteit.

In het kort zeg maar..

Re: camber

Geplaatst: 08 feb 2016 10:49
door philip1966
Daan,

bedankt voor de info.

Daar ik niet zo technisch ben, denk ik met deze info naar een bandencentrale te gaan.
Zij weten er waarschijnlijk wel raad mee?
Denk dat ik ze dan standaard ga laten zetten.

Re: camber

Geplaatst: 08 feb 2016 13:45
door philip1966
nog meegeven dat er momenteel ATC DTC's op staan (205 voor en 235 achter).

kunnen deze ook best op standaardinstellingen gezet worden?

Re: camber

Geplaatst: 08 feb 2016 15:26
door aboellaard
Wielen maakt in principe niets uit, als de omtrek maar ongeveer hetzelfde is als origineel. Aangezien de meeste bandencentrales wat moeite hebben om graden in millimeters om te rekenen en in die tabellen hierboven zowel graden als millimeters worden gebruikt: 1 graad op 17 inch is ongeveer 4 millimeter gerekend van middelpunt velg naar velgrand. En aangezien sin x = x en cos x = 1 bij kleine hoeken en in radialen (da's de hoek in rad, niet de radiaalband :D) en dus alles lineair is bij de hoeken waar je mee te maken hebt, is 1 mm ongeveer 0,25 graden decimaal of 15 minuten in graden en 0,1 mm 0,025 graden of 1 minuut en 30 seconden etc. Nauwkeuriger dan iets van 0,25 mm krijg je het toch niet. Op het moment dat de auto op de brug staat natuurlijk wel, maar als je een stukje gaat rijden en weer gaat meten zal de meetfout in die orde van grootte liggen.

Ga wel naar een goede bandencentrale met een monteur die weet wat ie doet. De afstemming gaat toch wat fijngevoeliger dan met de meer gangbare auto's. Castor kan je vergeten of je moet een paar uurtjes de tijd hebben; nogal lastig bij te stellen. Camber gaat dmv plaatjes (shims) en dus in stapjes. Sporing (toe) gewoon met schroefdraad. Een klein beetje verdraaien is al heel veel resultaat: uit het hoofd wordt voor fijn metrisch draad gebruikt, waarbij een volledige omwenteling 1 mm is en stuurarm naar velg is ongeveer 1:4, dus een draai is gelijk 4 mm verschil in toe. En vastzetten van de bouten geeft ook al verschil in toe. Dat wordt dus vloeken (monteur) en lachen (niet betalend publiek).

Voor normaal op de weg gebruik zou ik voor de standaard OEM instelling gaan, zowel camber als toe.

Re: camber

Geplaatst: 08 feb 2016 15:32
door Exmantaa
Ehhh, de standaard Opel uitlijning is heel erg op safety (=onderstuur) gericht en de meeste mensen kiezen een iets levendigere setting. Zoek maar eens op het forum hier (uitlijning/geo/camber etc.)
Zeker je camber vooraan mag gerust wel 0,5° tot 1° negatief hebben. Op track/circuit zet men nog meer camber voor het betere bochtenwerk. :mrgreen:

Re: camber

Geplaatst: 08 feb 2016 17:38
door aboellaard
OK, jij je zin. Meer camber voor dan. Maar wat ik nog vergeten was, hoe komt dat, een wiel meer camber dan de andere? Staat ie wel op ongeveer gelijke hoogte? L/R bedoel ik.

Re: camber

Geplaatst: 08 feb 2016 18:43
door Maik
Hoeveel camberverschil hebben we het over? Zoals Alex al opmerkt is het niet traploos te verstellen en is je camberverschil misschien niet heel schokkend?
Met je ATS velgen zou je misschien achter wat meer negatief camber willen zetten om je banden wat meer vrij te houden van je spatborden, maar als je nu geen problemen hebt met aanlopen is dat eigenlijk geen issue. De ATS velgen achter hebben een ET van 28 of 30mm en vooral de 28mm versies komen soms wat enthousiast naar buiten, dus dan kan een half graadje meer camber geen kwaad. Dan op de vooras ook gelijk maar een half graadje meer om de balans weer wat meer neutraal te krijgen :wink: