Bezoekje aan KTM X-Bow fabriek
Geplaatst: 25 feb 2016 15:19
Zat begin van de week in Graz voor een industry alliance meeting georganiseerd door NXP. Die hadden het brilliante idee om als fabriek bezoekje, hoort nou eenmaal bij dat soort dingen, naar de KTM X-Bow fabriek te gaan. Fabriekje eigenlijk, want meer dan een wat grotere hal is het niet. Daar zetten ze met in totaal 25 man, waarvan 4 in de assemblage, per jaar zo'n 80-100 X-Bows in elkaar. Zijn er dus heel wat minder dan in het begin verwacht werd. Maar wat een gaaf spul zeg. En mooi om te zien dat ze eigenlijk heel dicht bij de Lotus Elise/ Opel Speedster staan. Mochten alles bekijken, overal aanzitten, alleen niet rijden
Stonden in totaal iets van 20 X-Bows in allerlei uitvoering. De eerste, de laatste GT4 etc.
Wat mij opviel:
- ik had ze lichter verwacht. Standaard rond de 800 kg. Ze doen ook heel weinig om gewicht te verminderen. Loodzware velgen, Michelin Pilot Sport banden, vrij standaard Brembo rotors etc. Geen weight weenies. Ook op de GT4's niet. Maar om competitie te rijden hebben die ook nog eens een 135kg handicap, dus dan hoef je ook niet op gewicht te letten
- nu ook met full canopy beschikbaar. Zoiets als op een straaljager. Maar helemaal niets is toch mooier
- WP (White Power, ooit nederlands, nu van dezelfde eigenaar als KTM) dempers en veren
- tot in de details afgewerkt. Echt mooi om te zien. Op een ding na, de electronica zit in twee nogal ouderwets ogende behuizingen. Ziet er niet uit en is eigenlijk niet moeilijk te vervangen voor iets mooiers. Voordeel echter dat het nooit kapot gaat
- de sequentiele bak in de GT4's alleen heeft een meerprijs van 30K euro
Maar wat zijn die dingen klein
- 100 kg downforce bij een snelheid van rond de 170-180. In Wikipedia staat bij 200, misschien ondertussen wat dingetjes verandert. Met slicks in de bochten meer dan 2G
- volgens de zeer onderhoudende PR man is de auto het meest gevoelig voor veranderen van de rijhoogte. Heeft veel meer invloed dan bv. sporing. Zal ook wel met die ingebouwde downforce. Ze zijn ook heel trots op de geheel vlakke bodem
Voor de trackday liefhebber, ze zijn beschikbaar voor trackdays. Een weekend Red Bull ring inclusief monteur, alle vloeistoffen en een set slicks per dag kost 3.999 euro, zonder verzekering. Met verzekering 5.999 euro. Opstellen in rijen van 3 zou ik zeggen

Wat mij opviel:
- ik had ze lichter verwacht. Standaard rond de 800 kg. Ze doen ook heel weinig om gewicht te verminderen. Loodzware velgen, Michelin Pilot Sport banden, vrij standaard Brembo rotors etc. Geen weight weenies. Ook op de GT4's niet. Maar om competitie te rijden hebben die ook nog eens een 135kg handicap, dus dan hoef je ook niet op gewicht te letten
- nu ook met full canopy beschikbaar. Zoiets als op een straaljager. Maar helemaal niets is toch mooier
- WP (White Power, ooit nederlands, nu van dezelfde eigenaar als KTM) dempers en veren
- tot in de details afgewerkt. Echt mooi om te zien. Op een ding na, de electronica zit in twee nogal ouderwets ogende behuizingen. Ziet er niet uit en is eigenlijk niet moeilijk te vervangen voor iets mooiers. Voordeel echter dat het nooit kapot gaat
- de sequentiele bak in de GT4's alleen heeft een meerprijs van 30K euro

- 100 kg downforce bij een snelheid van rond de 170-180. In Wikipedia staat bij 200, misschien ondertussen wat dingetjes verandert. Met slicks in de bochten meer dan 2G
- volgens de zeer onderhoudende PR man is de auto het meest gevoelig voor veranderen van de rijhoogte. Heeft veel meer invloed dan bv. sporing. Zal ook wel met die ingebouwde downforce. Ze zijn ook heel trots op de geheel vlakke bodem
Voor de trackday liefhebber, ze zijn beschikbaar voor trackdays. Een weekend Red Bull ring inclusief monteur, alle vloeistoffen en een set slicks per dag kost 3.999 euro, zonder verzekering. Met verzekering 5.999 euro. Opstellen in rijen van 3 zou ik zeggen