Pagina 1 van 2

Verenvraagje

Geplaatst: 29 feb 2016 10:41
door aboellaard
Even een vraag aan mensen die al met wat stevigere veren rondrijden: wat voor een lengte moet je voor/achter nemen? Aangezien die stevigere veren toch wat minder inveren. Ik ga uit van rond de 450 lbs/inch voor en 650 achter. Standaard is de lengte 7" voor en 8" achter. Kan je dat blijven gebruiken of wordt het iets van 6" voor en 7" achter? Gedachtegang is dat de veren minder inveren en dat de rijhoogte dus toeneemt als je de veerschotels niet naar boven draait. Maar die ruimte naar boven moet er wel zijn. Als je de veren een inch korter neemt zal je in rijhoogte wel naar beneden gaan gok ik en moet je dus ruimte naar beneden hebben. Afijn, praktische ervaring gevraagd.

En kan je net zo goed metrisch gaan, dus 60 mm binnendiameter ipv 2,25".

Zal wel een helper worden achter, gezien de lengte van tenders. Nog even naar tenders gekeken en iets van 400 + 700 achter lijkt me ook wel wat, maar dan wel graag zo dat de 400 al helemaal ingezakt is bij statische belading, dus alleen bij uitveren gaat werken. Iemand daar ervaring mee??

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 29 feb 2016 11:02
door Smiley
Over de lengte nooit zo nagedacht.
Als je nieuwe koopt, of je setje laat reviseren geef je meestal alleen de sterkte aan.

In mijn geval specifiek voor hulpveren gegaan, ivm eventuele problemen bij de apk als de veren los komen bij opkrikken.

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 29 feb 2016 11:08
door Arno
Rij-hoogte is feitelijk niet beinvloed door de (extended) veer-lengte die je op je demper zet als de veerschotels instelbaar zijn. Zolang je maar voldoende de veerschotel kan op- of neer draaien kan je exact hetzelfde qua rijhoogte draaien met bijvoorbeeld 7 of 8" veren.

Zoals je zelf al aangeeft zal de auto bij sterkere veren veel minder in-veren in statische toestand, maar je uit-veer weg verandert niet, of wordt zelfs meer als je 'm lager zet. Wat dan een punt wordt met sterkere veren is dat je op een bepaald moment gebruik moet maken van hulpveren cq. tender-springs om de zaak op z'n plek te houden bij volledig uit-veren van de ophanging. Anders komen de veren los te liggen op de demper.

In dat geval zal je de ruimte in/op je demper body moeten hebben om hoofdveer+hulpveer te kunnen monteren en dan kan best een 8" veer onvoldoende vrije ruimte op de demper schroefdraad overhouden om dat voor elkaar te krijgen.

In de praktijk zal je dus inderdaad vaak een tandje korter kunnen met sterkere veren en dan de vrije ruimte gebruiken om evt. een hulpveer te monteren.

Metrische veren kan op zich, maar 60mm hebben wel wat speling op de veerschotels tov. de 2.25", dus het is aan te raden om dan iets van een vul-ring /bus te gebruiken om dit op te vangen. Wel zal je op de Speedster vooral aan de achterzijde de speling tussen de veer en het subframe in het oog moeten houden. Daar zit met 2.25" veren al niet echt veel ruimte meer tussen.

Tegenwoordig kan je de 'imperial' Eibach veren en zo wel gewoon ook kopen hier in europa (o.a. ISA Racing in duitsland), dus voor de beschikbaarheid hoef je het niet te doen.

Bye, Arno.

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 29 feb 2016 17:01
door Exmantaa
Bij dat soort veersterktes zit je al snel aan hulpveren vast, mits je tenminste nog wat uitverende demperlengte wilt hebben en 'm niet op tractorhoogte zet. En deruimte daarvan moet je weer aftrekken van je hoofdveren
Achter heb je meestal wel wat speellengte over, maar vooraan wordt het toch al snel krap.

Heb hier laatst met Eelco over gezeten om de juiste veren voor z'n 700-550 combo + helpers te bepalen, dus laat 'm even checken welke veerlengtes hij er nu op heeft.

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 29 feb 2016 18:20
door Co'tje
Exmantaa schreef: Heb hier laatst met Eelco over gezeten om de juiste veren voor z'n 700-550 combo + helpers te bepalen, dus laat 'm even checken welke veerlengtes hij er nu op heeft.
Als ik het goed heb is het 6 inch lengte achter en 5 inch voor.

Met helpers:
FLK2H250X2.25 "2 HELPER SPRING X 250LBS X 2.25"" ID"""
FLK2H300X2.25 2" HELPER SPRING X 300LBS X 2.25" ID

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 01 mar 2016 7:23
door aboellaard
Gisteren nog even gekeken en inderdaad, achter ruimte zat maar voor niet. Veerschotel kan achter nog rond de 50 mm omhoog en voor iets van 15 mm. Achter zakt de auto 60 mm bij de wielen van volledige uitvering naar rijhoogte en voor is dat 40 mm. Dat klopt ook ongeveer met de huidige veersterkte en veren die iets op voorspanning staan. Achter is die 60 mm bij de veer iets van 45 mm (factor 1.3) en voor 27 mm. Bij dubbele veersterkte achter (nu rond de 350 en wordt 600-650) zak je iets van 20 mm minder, dus moet de schotel diezelfde afstand omhoog. Dus geen probleem. Voor zou het wellicht nog net gaan, maar geeft 6" wat meer ruimte.

Die combo's van Co'tje zijn voor 7" en achter 8". Voor 2" 250 + 5" 550, gecombineerd 7" 170. Kan van Faulkner geen gegevens vinden, maar een Eibach helper van 250 heeft een travel van 1.75" en dus heb je rond de 200 kg nodig om 'm helemaal in te drukken. Dat gaat je aan de voorkant net lukken denk ik door de factor 1.5 (arm). Maar die Eibach is veel te lang (3.05") en die Faulkner komt net goed uit en heeft waarschijnlijk ook niet zoveel travel. Oftewel die helper is helemaal ingeveerd bij statische belading en dat lijkt me een goed uitgangspunt. Dus die combo is zo gek nog niet.

@Co'tje, klopt dat, dat zowel voor als achter de helpers helemaal ingeveerd (geblokkeerd) zijn? En wat was de overweging om voor ook helper te gebruiken? Achter moet je wel iets doen, maar voor lukt het nog met een veer omdat die factor 1.5 in je voordeel werkt. Of geeft die 550 hetzelfde probleem als sterke veren achter?

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 01 mar 2016 9:22
door Exmantaa
Met 550 veren heb je met dat gewicht vooraan natuurlijk een inveerweg van niks, dus wil je niet met los rammelende veren rondrijden heb je net als achter een setje helper veren nodig.
Mij ervaring is dat je vooraan met de gebruikelijke NTR's tot zo'n 400-425lbs nog weg komt zonder helpers. Daarboven komen je veren echt serieus te los te zitten, maar dit is ook afhankelijk van de ingestelde rijhoogte en je uitgeveerde demperlengte

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 01 mar 2016 10:07
door aboellaard
Met dank voor de praktijkervaring. Ik zat net een beetje te rekenen. Voor rond de 150 kg afgeveerd. Auto gaat 40 mm naar beneden van volledig uitgeveerd naar 115 mm rijhoogte. Die 40 mm bij het wiel is 26 mm bij de veren en die zien ipv 150 kg 225 kg. Een veer met sterkte 225x9.8/26 = 85N/mm zou dus net moeten gaan met die rijhoogte. En 85N/mm is rond de 485 lbs/inch. En het is allemaal een beetje gokwerk, dus die 400-425 is zo gek nog niet.

Conclusie: duur grapje die veren. En de achterbanden zijn weer eens kaal :(

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 01 mar 2016 10:25
door Smiley
aboellaard schreef:En de achterbanden zijn weer eens kaal :(
Al die calculaties begrijp ik niet helemaal, maar dit is heldere taal :mrgreen:

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 01 mar 2016 11:22
door Co'tje
aboellaard schreef: @Co'tje, klopt dat, dat zowel voor als achter de helpers helemaal ingeveerd (geblokkeerd) zijn? En wat was de overweging om voor ook helper te gebruiken? Achter moet je wel iets doen, maar voor lukt het nog met een veer omdat die factor 1.5 in je voordeel werkt. Of geeft die 550 hetzelfde probleem als sterke veren achter?
De auto bestaat helaas nog uit heel veel losse onderelen.
Over een maandje weet ik meer :o) Zal ik ook ervaring met de dempers, veersterkte, uitlijning en extra downforce hulpmiddelen met jullie delen.

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 11 mar 2016 15:49
door aboellaard
Uiteindelijk toch voor Faulkner gegaan. 425, 6" Voor, 600, 6" + 200, 2" achter. Zit prima en voor geen hulpveer oid nodig.

Net even laten uitwegen en uitlijnen. Geen grote verrassingen. Camber staat nu op -1.7 graad voor en -2.5 achter. Denk dat ik voor er nog een shim tussen stop om voor rond de -1.5 uit te komen. Spoor is zo'n beetje als vanouds 0.5 mm per kant uit voor en 2.5 mm in per kant achter. Caster is links 3.5 en rechts 4.0 graden. Daar moet dus nog even aan gesleuteld worden. En de ARB loopt tegen de draagarm, dus die moet iets ingekort worden. Of eigenlijk liever er gelijk een 1" tegenaan gooien. Nu op zoek naar wat trackdays :D

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 11 mar 2016 15:53
door Smiley
aboellaard schreef:Nu op zoek naar wat trackdays :D
16.03.16 Zandvoort, DF
21.03.16 SPA LOT
24.03.16 Zandvoort, DF
27.03.16 Assen, ADS
28.03.16 Assen, ADS
12.04.16 Zandvoort, DF
19.04.16 Zandvoort, DF
21.04.16 Assen, ADS
27.04.16 Assen, ADS
29.04.16 Spa Francorchamps, DF
17.05.16 Assen, ADS
19.05.16 Spa Francorchamps, DSK
20.05.16 SPA LOT
08.06.16 Assen, ADS
14.06.16 Zandvoort, DF
16.06.16 SPA LOT
30.06.16 Zandvoort, DF
04.07.16 Zandvoort, DSK
07.07.15 Assen, ADS
21.07.16 Zandvoort, DF
01.08.16 Spa Francorchamps, DF
03.08.16 Zandvoort, DF
12.08.16 CPZ LOT
18.08.16 Assen, ADS
31.08.16 Zandvoort, DF
09.09.16 Assen, DSK
13.09.16 Zandvoort, DF
14.09.16 Assen, ADS
28.09.16 Spa Francorchamps, DF
29.09.16 Zandvoort, DF
29.09.16 Spa Francorchamps, DSK
03.10.16 Zandvoort, DF
05.10.16 Assen, ADS
11.10.16 Zandvoort, DF
20.10.16 Spa Francorchamps, DF
20.10.16 Assen, ADS
24.10.16 Zandvoort, DF
04.11.16 SPA LOT
05.11.16 Spa Francorchamps, DSK
06.11.16 Assen, ADS
07.11.16 Zandvoort, DF
13.11.16 Spa Francorchamps, DF
14.11.16 Spa Francorchamps, DF
21.11.16 Zandvoort, DF


DSK = http://www.dskev.de
ADS = http://www.ttraceworld.nl

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 16 mar 2016 14:12
door aboellaard
Nummer 1 zit erop. CPZ met DF. Alleen de ochtend helaas. Auto voelt heel goed. Uurtje les gehad van Dennis van DF. Daar heb je wat aan. Lekkere bandjes ook. Ik denk dat ik nu wel ruim onder de 10 minuten per rondje zit :bag:

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 16 mar 2016 14:34
door Smiley
Ik zat er ook nog aan te denken vandaag te gaan, maar met 67 man op de lijst, waarvan een berg DNRT rijders was ik snel genezen.
18 april is hun eerste avondsessie. Die houd ik even in de agenda.

Re: Verenvraagje

Geplaatst: 16 mar 2016 15:26
door aboellaard
Was inderdaad nogal druk, maar eigenlijk nog heel goed te doen. Wel heel veel Porsche 944's en heel weinig auto's op kenteken. Maar links en rechts inhalen toegelaten. En uitremmen voor bochten. Alles wel netjes natuurlijk, maar er werd wel degelijk gebattled. Wel heel goed om te zien hoe die rijders hun bochtjes nemen.