Vreemd geluid uit motorruimte.

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door Pipo »

Vandaag heb ik mijn achterlicht los gehad, en nadat ik het terug gemonteerd had schakelde ik even het contact aan om de lichten te testen. Na ca 5 seconden hoorde ik nieuw hard zoemend/gierend geluid uit de motorruimte komen (aan de cabinezijde). Het lijkt alsof er een klein motortje toeren staat te maken. Ik heb het nog nooit gehoord bij een Speedster. :o
De motor start en draait normaal; of het geluid er dan nog is weet ik niet daar de uitlaat alles overstemd. Schakel ik de motor uit, en daarna het contact terug aan, begint na 5 seconden het geluid opnieuw.
Ik verdenk de benzinepomp daar er anders niet veel is dat zonder draaiende motor lawaai kan maken. Maar normaal hoor je zo'n pomp enkel maar een paar seconden tot ze voldoende druk heeft opgebouwd. En mijn benzinetank is nog 3/4 vol.

Vragen;
Heeft er iemand een idee waarom dit zich voordoet? En waarom het iedere keer een aantal seconden duurt voor het geluid begint?
Of een andere oorzaak dan de benzinepomp?
Krijg je die pomp er langs onder uit zonder de achterclam te demonteren?

Alvast bedankt voor de hulp
Laatst gewijzigd door Pipo op 14 mei 2016 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4549
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door tibby »

(gewist)

Ik had blijkbaar de GROTE titelletters niet gelezen dat het uit de motorruimte kwam :bag: (dacht de klep voorclam)

grtz :P
captain slow
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door aKra »

Het is niet de waterpomp? Die gaat altijd nog even door als je het contact uitzet, en aanzet.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door Neetmans »

Hey Ivo,

volgens mij begint de pomp na contact vrijwel meteen te draaien. Minimale vertraging door schakeling van een relais.

Na ca 5sec zou het kunnen zijn dat het systeem op druk staat en dat je daar iets van hoort?

Geen benzinelucht te ruiken?

Succes!
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door Pipo »

aKra schreef:Het is niet de waterpomp? Die gaat altijd nog even door als je het contact uitzet, en aanzet.
Waterpomp? Die is bij de Speedster toch niet elektrisch? En ik hoorde het geluid voor 't eerst 5 seconden na het aanzetten v/h contact, maar de motor had sinds de YLD-toer niet meer gedraaid dus die had er niets met te maken.
Neetmans schreef:Hey Ivo,
volgens mij begint de pomp na contact vrijwel meteen te draaien. Minimale vertraging door schakeling van een relais.
Na ca 5sec zou het kunnen zijn dat het systeem op druk staat en dat je daar iets van hoort?
Geen benzinelucht te ruiken?
Succes!
Normaal hoorde ik direct na het contact 'aan', de benzinepomp druk maken. Een zacht gezoem, dat na ca 1 sec. verdween wanneer voldoende benzinedruk opgebouwd was.
Dat hoor ik nu niet meer, maar dan na 5 seconden dat luide gegier. Er is geen benzine te ruiken, nog een lek te bespeuren :?
Laatst gewijzigd door Pipo op 14 mei 2016 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door aKra »

De Turbo heeft een extra elektrische waterpomp die nog even aan blijft zodat de turbo langer gekoeld wordt.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door Pipo »

aKra schreef:De Turbo heeft een extra elektrische waterpomp die nog even aan blijft zodat de turbo langer gekoeld wordt.
Ha, een mens leert iedere dag wel iets :mrgreen: Werkt die elektrische pomp ook tijdens dat de motor draait icm de mechanische pomp? Hoe wordt die pomp aangestuurd? Via een temperatuursensor, of een tijdrelais?
A thing of beauty is a joy forever!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4549
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door tibby »

aKra schreef:De Turbo heeft een extra elektrische waterpomp die nog even aan blijft zodat de turbo langer gekoeld wordt.

:shock: Nice one!! wist ik zelf niet :shock:


https://www.google.com/url?q=http://www ... dY371azGPA
captain slow
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door aKra »

Pipo schreef:
aKra schreef:De Turbo heeft een extra elektrische waterpomp die nog even aan blijft zodat de turbo langer gekoeld wordt.
Ha, een mens leert iedere dag wel iets :mrgreen: Werkt die elektrische pomp ook tijdens dat de motor draait icm de mechanische pomp? Hoe wordt die pomp aangestuurd? Via een temperatuursensor, of een tijdrelais?
Zo ver ik heb begrepen functioneert deze temperatuur gestuurd. Maar altijd bij het uitschakelen van het contact blijft deze even lopen gestuurd door een tijdrelais.
tibby schreef:
aKra schreef:De Turbo heeft een extra elektrische waterpomp die nog even aan blijft zodat de turbo langer gekoeld wordt.

:shock: Nice one!! wist ik zelf niet :shock:


https://www.google.com/url?q=http://www ... dY371azGPA
Haha, tja... Ben natuurlijk al sinds 2010 bezig met de Speedster Turbo dus ondertussen al genoeg meegemaakt :bag:
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door Pipo »

In het elektronisch schema vind ik wel het relais (K82) van de 'additional waterpump' terug, maar geen watertemp. sensor er voor. Enkel één voor de bediening van de radiator fan, en één voor de engine-timing. Die extra waterpomp zou zorgen voor een hogere waterdruk om de lange afstand radiator<>motor te overbruggen. Of zij ook nog even blijft napompen na het uitschakelen van de motor vind ik nergens vermelding van.

@ aKra
Weet jij toevallig ook waar die elektrische waterpomp is verstopt? :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door aKra »

Pipo schreef: @ aKra
Weet jij toevallig ook waar die elektrische waterpomp is verstopt? :wink:
Even zo recht uit het koppie, linksachter staan, turen richting het bulkhead, dan zie je als het goed is je brandstoffilter; beetje rond die hoogte en dan iets richting het motorblok... :bag:

Ik ben (te) moe van de TTT (toerrit vandaag) om je een plaatje toe te sturen haha :bangin:
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door Pipo »

Het is inderdaad die elektrische hulppomp voor het koelwater die het geluid maakt. Als ik mijn hand er tegen houdt voel ik het duidelijk draaien. Het ding bevindt zich tussen de versnellingsbak en het bulkhead thv de koelwatertank, en ziet er uit als een verticaal gemonteerd zwart cilindrisch blokje van 10cm hoog en diameter 5cm met 2 wateraansluitingen; één aan de zijkant en één bovenaan.
Bij mij slaat die waterpomp aan ca 5 sec. na het aanzetten van het contact, en stopt onmiddellijk na het afzetten er van.
Vraag is nu: is voorgaande normaal, en maakt ze nu enkel meer lawaai dan vroeger? (Normaal start je de motor direct en valt die draaiende pomp misschien niet op). In dit geval is het misschien een mechanisch probleem.
Of wordt die pomp nu buiten de normale cyclus in gang gezet, waardoor het geluid nu opvalt? In dat geval moet ik een elektrisch probleem zoeken. (kapotte temp. sensor of relais. Of foutieve aansturing vanuit het motormanagement).

Kunnen eigenaars van een Turbo hun contact zonder te starten eens aanzetten (dashboardlampjes branden), en luisteren of ze binnen de ca 10 sec. die waterpomp horen aanslaan. En of dit een zacht of een hard geluid is. Waarschijnlijk zal ze bij jullie ook niet draaien na het afzetten van het contact; Ik heb ze dan nooit horen draaien dus veronderstel dat dit normaal is.
Mijn dank bij voorbaat :woship:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door aKra »

Kan ik je slecht mee helpen gezien mijn chargecooler pompje (exact dezelfde schijnt) wel direct start en resoneert door de body heen ;)
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4549
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door tibby »

Idem, Chargecooler pomp maakt teveel lawaai....

Afbeelding
captain slow
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vreemd geluid uit motorruimte.

Bericht door Pipo »

aKra schreef:Kan ik je slecht mee helpen gezien mijn chargecooler pompje (exact dezelfde schijnt) wel direct start en resoneert door de body heen ;)
Dan is het blijkbaar normaal dat dit pompje zoveel lawaai maakt :? .
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie