Audi koppeling vraag

Voor alles wat niet met de Speedster te maken heeft.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Audi koppeling vraag

Bericht door aboellaard »

Ik probeer het hier maar eens, want op het Audi forum krijg ik geen sjoege. Auto is een Audi 1.8t, quattro, B6. Koppelingspedaal gaat tot aan de vloer en er gebeurd niets. Volgens WW hulpcilinder. Die heb ik dus maar besteld en zodra die binnen is maar eens verwisselen. Ik heb ondertussen de hulpcilinder er uit gehaald, maar kan er eigenlijk niets aan zien. Je kan de pal makkelijk indrukken en die veert dan ook weer soepel terug. Mag dat indrukken zo makkelijk? Ik had verwacht dat het net zoiets zou zijn als een remklauw, dus vrij moeilijk.

In de richting van de hulpcilinder zag ik ook nog een gat waar volgens mij toch echt iets hoort. Iemand een idee wat in het omcirkelde deel op de foto hoort?? Lijkt mij dat je de vertanding van het vliegwiel ziet. Maar dan zou je zeggen dat de krukas sensor daar hoort te zitten, maar die zit bij deze motor ergens anders. En er zweeft ook nergens een losse connector. Motor loopt overigens prima, dus heel essentieel lijkt het niet. Heb er overigens uren naar gezocht, maar niet kunnen vinden.
mini-Ontbrekende Sensor.jpg
mini-Ontbrekende Sensor.jpg (82.92 KiB) 4310 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door Arno »

Lekt de hulp-cylinder remvloeistof? Zo nee, dan vermoed ik niet dat deze defect is, maar eerder de hoofd-cylinder.

De laatste kan, als de zuiger-dichting stuk gaat, 'intern' lekken maar dat vloeit dan terug het reservoir in, dus dat zie je nooit. De hulp-cylinder begint vaak als hij defect is 'gewoon' vloeistof naar buiten te lekken onder de rubberen afdekking als je het pedaal intrapt.

Natuurlijk sowieso even de leidingkjes langs lopen om te kijken of er nergens wat lekt of gescheurd/kapot is. Anders kan het nog lucht zijn in het systeem wat er in gezogen is :yes:

Gat lijkt me 'gewoon' 1 van de 'extra' dingen die op veel auto's zitten voor verschillende modellen/types/motoren maar waarbij ze dan maar 1 giet-mal maken en delen ongebruikt houden. Hier is het dan nog open gemaakt, maar op andere auto's zie ook regelmatig 'blinde' lokaties waar bouten/draadeinden of gaten kunnen zitten. Als dezelfde behuizing wordt toegepast voor een automaat zou het nog te maken kunnen hebben met zoiets..

Extra stekkers op kabelbomen is helemaal een leuke puzzel want daar kan zoveel al op en aan zitten, maar wat toevallig niet op jouw auto zit :lol:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door aboellaard »

Met dank Arno! Klinkt logisch. Natuurlijk heb ik alleen de hulp- en niet de hoofdcilinder besteld. Maar aan die hulpcilinder is niets te zien. Uiteraard besteld voordat ik gekeken had, maar dat kijken was ook wat moeilijk vanuit het buitenland. Zal nu dus wel zowel de hulp- als de hoofdcilinder worden. En voor dat gat maakt ik wel even een afdichting, want zo ziet het er toch wel slordig uit.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door aboellaard »

Even wat frustratie kwijt. Ondertussen hoofd- en hulpcilinder vervangen. En 2031x onlucht. Kan op geen enkele manier druk opbouwen op het pedaal. Ontluchten schijnt bij dit model nogal gevoelig te zijn voor helling van de auto, dus van achter wat hoger gezet. Met de Eezi bleed geprobeerd, met de ouderwetse pomp methode en elke mogelijke combinatie. Geen druk. Hulpcilinder eruit en daar voel je wel degelijk druk (als je 'm met je hand indrukt en ingedrukt probeert te houden als ieamd het pedaal indrukt). Maar als je het pedaal indrukt, gaat de pal iets naar voren en als het pedaal omhoog komt, over diezelfde afstand weer terug. Het lijkt net alsof die afstand niet voldoende is. Iemand nog een idee voordat ik 'Ik wil van m'n auto af', bel?
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door stefan »

heb je er al meerdere liters olie doorgetrokken met de vacuumzuiger ...of hoe jullie dat noemen??
grasmaaiers..enz
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door tibby »

stefan schreef:heb je er al meerdere liters olie doorgetrokken met de vacuumzuiger ...of hoe jullie dat noemen??
Een vacuumzuiger? vrouw?
:P
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door Smiley »

Er zijn van die dagen dat het maar goed is dat je vrouw hier niet meeleest Tibby :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door aboellaard »

Hele oprit ligt vol ondertussen. De Eezi bleed werkt met druk op het reservoir. Ik heb ondertussen begrepen dat je ook met vacuum aan de andere kant (ontluchtingsnippel) kan werken en ook met druk door de nippel. Ik kan me alleen niet meer voorstellen dat er lucht in zit. Op een of andere manier raakt de pal van de hulpcilinder de vork net niet lijkt het wel en wil die ook niet verder, terwijl er wel ruimte voor is. Overigens weet ik na gisteren ook wat er gebeurd met een hulpcilinder als je druk blijft uitoefenen als ie zijn eindpositie bereikt heeft :bag: Gelukkig was dat de oude en stak ie niet in de bak. Voor de nieuwsgierigen: dan druk je dus de zuiger door de kraag die hem normaal gesproken tegenhoudt. Komt dus aardig wat kracht op zo'n dingetje.

En degene die plastic onluchtingsnippels heeft uitgevonden mogen ze van mij aan de hoogste boom ophangen :evil:
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door tibby »

:jump: :jump:
captain slow
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door Arno »

Tja.. Er kan natuurlijk iets met je koppelings-vork of druklager kaduuk zijn waardoor deze veel te 'los' zitten tegenover de afstand die de hulpcylinder aflegt. Als je de kopplingsarm/vork met de hand probeert te 'bedienen' (lukt je niet ;) ) dan is hij verder wel solide als je er tegen duwt? Geen gewiebel of gevoel dat er iets schuift of los zit?

De hulpcylinder kan neem ik aan maar op 1 lokatie/posite vastgezet worden en heeft niet een instelbaar uiteinde of zo? Op Audi fora of in technische docs nog wat te vinden over de afstand die de zuiger in de hulpcylinder moet afleggen? Meestal is het ook weer niet zo enorm veel.. Systeem van hefbomen en zo..

Koppelingspedaal en druk-stang bij de hoofd-cylinder bewegen vrij over de volledige afstand? Aka. het pedaal komt uit zichzelf helemaal (bijna) tot aan z'n bovenste stop (en de drukstang zit niet los?) en kan in z'n geheel naar de vloer? (vast wel, maar just in case...)

Afhankelijk van het ontwerp van de hulpcylinder kan je nog proberen een tie-wrap/bindbandje er omheen te doen en zo de zuiger volledig terug in de behuizing te drukken en dan te ontluchten. Sommige hulp-cylinder soorten kunnen nog wel eens lucht 'vangen' in de cylinder zelf als de zuiger verder weg is en dat komt dan niet uit de ontluchtingsnippel. (jemig.. plastic nippels?? Da's ellendig.. :( ) Misschien komt er nog een paar bubbels lucht uit.

Lucht in het systeem kan erg vervelend zijn want het samendrukken van de lucht 'kost' je gewoon afstand die hij kan overbruggen bij de hulpcylinder. Soms kan je testen door snel het pedaal te 'pompen' of de koppeling dan wel werkt. Zo ja, dan weret je zeker dat het probleem luchtbellen in het systeem zijn...

En ja.. Sommige auto's cq. opstellingen kunnen enoooorm irritant zijn om goed te ontluchten.. :(

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door aboellaard »

Wederom dank Arno. Dat van die vork had ik ook bedacht, maar die voelt solide en is inderdaad niet in te drukken. Hulpcilinder is maar op een manier vast te zetten. Er zit, voor zover ik het kan vinden dan, in het hele systeem ook geen nastel mechanisme. Ingedrukte zuiger had ik ook geprobeerd (zowel voor hulp als voor hoofd). Het lijkt me alleen dat de pal van de hulpcilinder in de uitsparing van de vork moet liggen als het pedaal bovenaan staat. In die hulpcilinder zit een veer die hem automatisch laat stuiten op de vork, zou je zeggen. En als je in die positie ontlucht, aannemend dat je alle lucht wegkrijgt, dan kan die zuiger maar een kant op. Dus. Of beter, dus niet. Pedaal gaat allemaal prima, zuiger van de hoofdcilinder werkt etc. ls je op het pedaal drukt en de nippel is open, komt er ook een straal vloeistof uit. En van dit model is het bekend dat je alleen kan ontluchten als de auto vlak staat of iets naar voren helt. Dus achter een paar centimeter hoger gezet. Nee hoor. Mijn conclusie:
1. Lucht, maar dan zo dat ik het er niet uit krijg
2. Hoofd- of hulpcilinder kapot. Dan gok ik op hoofd. Beide zijn nieuw, maar dat kan natuurlijk ook kapot zijn
3. Toch iets met de koppeling zelf

Kan 't ding ondertussen niet meer zien. Maandje rust en wat valium zou wel lekker zijn
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door S. Gonzales »

Heb zoiets ooit (heel lang geleden :roll: ) wel eens meegemaakt met een Simca 1000. Uiteindelijk lukte dat met druk zetten op de ontluchtingsnippel van de hulp (slave) cilinder. Zorg dan eerst dat je reservoir zo leeg mogelijk is, dat het koppelingspedaal goed terugkomt in ruststand en laat iemand meekijken of er luchtbellen in het reservoir naar boven komen tijdens deze handeling. Daar wordt je namelijk blij van wanneer je dat ziet. :lol: Het zelfde trucje gebruikte ik ook wel bij motoren met schijfrem. Nog een mogelijkheid is:
je koppelingspedaal snel repeterend intrappen tot waar de druk begint op te bouwen.
In combinatie met de suggesties van Arno moet het zo lukken.
Pilletje innemen en goan! :wink:
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door aboellaard »

In weer bedankt voor de suggestie. Ik heb ondertussen echt alles geprobeerd wat ik zelf kan, inclusief de druk op de nippel truuk. Niets lijkt te werken. Ik laat 'm door de garage ophalen. Dat zo iets, in principe, simpels zo'n drama kan zijn :evil:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door Arno »

Ja, soms moet je het probleem dan maar gewoon bij iemand anders neergooien. Alleen maar frustratie..

Wel heel benieuwd wat uiteindelijk nou het probleem is/was wanneer ze het gefixed hebben. Defecte nieuwe onderdelen kan je helaas idd. ook niet altijd uitsluiten :(

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Audi koppeling vraag

Bericht door aboellaard »

Meld ik nog even. Dinsdag aan de beurt. Ik hoop dat ze niet gelijk van alles gaan vervangen
Plaats reactie