Engine Swap

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Engine Swap

Bericht door timmyboy55 »

Ik vroeg mij af wat het slimste is om te doen ivm met mijn oude blok die waarschijnlijk heel veel olie verbruikt. Ik denk dat ik tevreden moet zijn met rond de 250 pk om te beginnen.

Opties zijn:
- B207R SC/Turbo (waarschijnlijk veel te duur, dat zullen mensen hier wel vertellen denk ik)
- Z22SE en al mijn mods overzetten (blijf ik weer hangen op maximaal 190 pk mits ik er een M62 op bouw)
- Z20LET (Easy 260 PK te behalen)

Waarom zet ik er een Z20LET bij? Ik heb dus gehoord dat ze dus toch een Z20LET kunnen swappen in een NA Speedster en dat het past.. ik zal er nog meer informatie over proberen te krijgen... Deze gasten halen een Z20LET blok uit een Astra bijvoorbeeld en bouwen deze in de NA Speedster en hebben alleen de bracket voor de motorsteunen en een Koelwaterslang van specifiek de Speedster nodig....
Men weet waarschijnlijk al dat ik gek ben van Turbo's, dus zou dit een leuke oplossing zijn, ze hebben het al vaker gedaan.. ik had in gedachte dat dit onmogelijk was ivm met de verschillende achterclam van de Turbo en NA..
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Engine Swap

Bericht door Daan »

Wat wil je uitgeven en wat doe je zelf?
250pk en gek van turbo? Rij naar DBilas en tik € 4300,- af. (850,- OBD-tuner erop en tune hem zelf naar de 280-300pk).
250pk en lekker goedkoop? Kijk Exmanta lief aan voor een SC
250pk en nog goedkoper? Bouw zelf je SC setup voor <€ 3000,-

En als je blok gaar is, is het het makkelijkst om een andere Z22SE erin te lepelen met minder km;s.

Maargoed, een andere Z22SE + DBilas kit is wellicht weer net zo duur als een LET er in laten lepelen....

Keuzes keuzes ... :bash:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Engine Swap

Bericht door Smiley »

Zowel de B207 en de Z20LET zijn maatwerkoplossingen, dus je bent je speedster een tijdje kwijt.
Dat moet natuurlijk wel in je planning passen.
Een Z22SE swap kan in 1 dag gedaan zijn. (ongeacht wat je er daarna mee gaat doen; ie SC of turbo kit erop)

Dat zou ik ook even goed meerekenen, gezien het je dagelijkse auto is.

Z22SE met garantie:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... antie.html
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Weazle
Actief lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 16 dec 2011 15:35

Re: Engine Swap

Bericht door Weazle »

Als je leuk setje wilt ik adviseer je dan gewoon een z20leh erin lepelen en 280-300pk chippen en kompleet blok haal je voor 2400,- euro met een beetje goed zoeken en de tijd nemen.
Ik heb mijn blok voor een 1100 pond opgehaald 60.000km gedraait met precat vervangen alles erop eraan en ik kan je met zekerheid zeggen dat de let turbo echt saai is 260 heb je een leuk
vermogen maar bovenin de toeren doet deze turbo niks meer boven de 150km is het een dood autotje. Na montage van een leh turbo had ik toch echt een :mrgreen: op met gezicht ook op de snelweg.

Je kan ook goed een let aanschaffen en gelijk er een leh turbo injectors en maffie 80mm precat en grotere intercooler erop zetten dit voldoet ook aan een :mrgreen:

Daarom bouw ik zelf nu ook weer met een leh turbo maar dan hybrid snellere opspoel en iets groter turbinewiel met alleen de mods geeft deze op de snelweg de extra pk"s

280-300 pk is max wat rijdbaar is alles daarboven moet je gaspedaal minder indrukken bij het stoplicht anders heb je wielspin.

Je auto krijgt ook meerwaarde met een z20leh of let en niet met een opbouw chargertje.

Een goed let blok met weinig km haal je voor 1500 euro dan ben je 600,- euro kwijt leh turbo 200 euro injectors 150 euro maff 300 euro intercooler 179 precat inbouwen 800 euro ongeveer en alles extra"s 300-600 euro

Cijfers geven aan de de turbo wagens veel sneller zijn als na met superchargers bij de drifboxmeeting bij herman
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Engine Swap

Bericht door tibby »

a20nft

je hebt pm
captain slow
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Engine Swap

Bericht door aKra »

tibby schreef:a20nft

je hebt pm
Geef mij ook maar die A20NFT informatie per PM of e-mail :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Engine Swap

Bericht door Daan »

Waarom niet in het A20NFT draadje van Tibby? Interessant genoeg om er eens verder mee te gaan. Zeker gezien de ontwikkelingen nu op UK forum.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Engine Swap

Bericht door Exmantaa »

Het gaat hier weer aardig los zie ik. :wacko:
Misschien moet Tim er even bij zeggen dat ie een "budget oplossing" zoekt met liefst wel zoveel mogelijk power. En qua zelf inbouwen en grote modificaties doen mag ie het verder zelf aangeven...
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Engine Swap

Bericht door Smiley »

Voor mijn B207R (zonder SC) was ik ongeveer 3000 kwijt, ex arbeid. (ter indicatie)
(blok, vliegwiel, klepveren, cams, koppeling)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Engine Swap

Bericht door Neetmans »

En gewoon de oorzaak van het olieverbruik eerst aanpakken?

Mogelijk bijv klepseals die lekken. Gelijk kettingsetje meepakken. Etc.

Goedkoopste optie voor vermogen is denk ik de SC conversie of DIY turbo.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Engine Swap

Bericht door timmyboy55 »

Mooiste zou inderdaad zijn om het olieprobleem aan te pakken, Het is nog niet eens zeker DAT hij olie verbruikt, Maar Speedster4Fun heeft achter mij gereden en veel Blauwe rook gezien, dus dan zal het wel zo zijn...

Ik wil toch eerst ff OBDTuner eraan hangen en de ECU ff goed inleren en kijken wat hij dan doet... want ik heb wel gemerkt, naarmate ik langer sportief rijd, des te meer hij begint te roken... en wanneer ik een lange tijd rustig rijd, dan rookt hij met een keer volgas weer amper.. Probleem is dat ik een ELM327 stekker gekocht heb, en ik niet weet of de stekker uberhaupt werkt... is er iemand in de buurt die dat ff makkelijk kan checken voor mij of mijn kabel stuk is of niet?? anders is er wat aan de hand met de ECU... ff door speerke laten reflashen dan..

Ik zoek inderdaad nu voorlopig ff een budget oplossing, maar hoe meer pk'tjes hoe beter natuurlijk he... Voordat ik alles een beetje op een rijtje heb kwa op mezelf gaan wonen, 2e auto voor woonwerk verkeer aanschaffen, etc.. wil ik nog niet teveel geld gooien tegen mn hobby (alhoewel het nu mn daily is).. wanneer dat allemaal geregeld is kunnen we natuurlijk met wat groot geld gaan smijten en wat echt vermogen eruit stampen :lol: :lol: :P
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Engine Swap

Bericht door Speedster4Fun »

Ja, komt aardig wat blauwe rook uit als ik achter je rijdt en je geeft gas.
Met starten na een tijdje stil te hebben gestaan komt er geen rook uit, lijkt niet de klepgeleider seals te zijn.
Eerst maar eens een compressie test doen, maar ik denk dat het de zuigers/veren/cilinderbussen zijn.

We hebben laatst je olie lekkage van het olie filter huis opgelost (gewoon 2 nieuwe pakkingen) dus de olie verbruik die je nu nog hebt zal waarschijnlijk wel verbrand via de uitlaat naar buiten komen.

Je hebt er al weer wat mee gereden dus hoe is je olie verbruik nu?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Engine Swap

Bericht door Smiley »

Compressietest is een half uurtje werk Tim.

- Ontstekingsmodule eraf (4 schroeven, en 1 stekker)
- Grijze brandstof relay in de koffer er even uit.
- Compressietool aansluiten op elke bougie ingang en klaar.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Engine Swap

Bericht door timmyboy55 »

Moeten we wel een compressietester hebben.. :yes: Ik heb hem niet, Exmantaa misschien??
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Engine Swap

Bericht door aKra »

Met de TTT reed ik vaak achter je, hij ruikt ook ontzettend rijk. En inderdaad blauwe rook met een verbrande oliegeur :bag:
Plaats reactie