Pagina 1 van 3

Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 11:03
door Daan
Heren,

Ik ben bezig om de luchtaanvoer te optimaliseren. Ik heb namelijk het idee dat de intercooler en ic-buizen aardig heatsoaken als ik even stil sta en dat het een eeuwigheid duurd voordat de temperaturen weer verder dalen naar een acceptabel niveau. Zaterdag twee logs gemaakt:

1. Opstarten en in een kwartiertje over de snelweg naar een maat van me. Onderweg even een BMW gepest maar voor de rest ca. 120/130 km/u rechterbaanwerk. Intake temps rond de 45C.
2. Na aankomst auto uit, spullen verzameld en na 15 minuten weer getart en verder gereden, eerste stukje door de stad. Intake temp startte bij 73C en daalde snel naar 58C maar bleef daar dus ook de hele rit van 30 minuten over de snelweg ook hangen. Ik zou verwachten dat met voldoende rijwind en geen zware belasting de temperaturen wel verder zouden zakken.

Bovenstaande was zonder de bodemplaat en diffusor!

Nu wil ik de volgende zaken doen:

1: Mijn bodemplaat terug aanbrengen want ik merk een onstabiele achterkant bij hoge snelheden (+140km/u). Hierbij een extra luchtinlaat te maken als een "schep" met een geleidende rand richting turbo / ic-pijp:

Afbeelding

Wat is het effect van dit "schep"-model en/of zou een nacaduct beter werken i.c.m. de luchtgeleider (ik wil de flow omhoog hebben).
Ik heb dit schep-idee al een paar keer eerder gezien.

2: Ik wil de aan,- en afvoer door mijn intercooler verbeteren door er (Eltech?) oren op te monteren i.c.m. afvoer (louvre / rooster) in mijn wielkuip aan de achterzijde van de intercooler.

3: ic-pijpen voorzien van stralingwerende folie omdat deze behoorlijk dicht tegen mn blok aan lopen. Vraag is nu echter... kan de warme lucht nu afkoelen (nee) of wordt de lucht nu minder warm omdat de warmte (door straling) er niet in kan. De ic-pijpen zijn na een rondje rijden behoorlijk warm. Moet eens een thermogun er op zetten om de exacte temps te bepalen. Kan ik gelijk een inschatting maken van de effectieviteit van mn intercooler.

Jullie ervaring graag 8)

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 11:26
door tibby
Tja, mijn ervaring is zonder bodemplaat groot en klein blijft hij op de baan (+200 per uur mee gereden) (Lotus Europa concept), met de laatste bodemplaat (klein) erop zijn er problemen wegens 'schepeffect'.

Zonder beide bodemplaten in de winter krijg ik m'n motorolie moeilijk op temperatuur MAAR dat kan zoals AKRA aanhaalde wegens andere afftapping (bij mij oliefilterhuis) van de temperatuurmeter.
Ook in de zomer bij stevig gassen MET bodemplaat (beide) schakelt m'n bak moeilijker. MAAR rij ik in de winter zonder bodemplaten krijgt m'n bak het niet warm en schakelt hij ook moeilijk. (korte afstanden van 10km)
In de zomer dien ik 'performance olie' in m'n bak te doen en in de winter oem Opel bak olie ivm schakelgedrag....

In jou geval turbo oren erop zonder roosters (zeker nu jou oem NA roosters die 50% van de wind wegpakken, Speerke gemeten gehad)

Ik ben verder gegaan op de Nipper vx ivm koeling. Bij mij werkt dit maar geen idee bij een turbo conversie NA......Mss zo'n verhoogde motorkap plaatsen??
M'n ic buizen zijn koel ook de buis (loopt over de cilinderkop) van de dumpvalve naar de intake is koel.

grtzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 11:27
door Smiley
Ik heb ook wel eens over 1cm spacers op de bouten tussen de diffuser en onderplaat gedacht, maar nooit uitgevoerd.
Ben ook benieuwd naar de stress op de 2 imbusbouten die de diffuser vastzetten, want die mogen alle krachten opvangen van die constructie.
The Duke heeft eens in zijn diffuserplaat wat gaas gezet, nadat zijn achterste motorsteun poly insert gesmolten was.

Met 57 graden continue lijk je inderdaad wel ergens een heat soak te hebben.
Erg zorgwekkend als dat zonder onderplaat is.

Voor de rest geen advies. (geen verstand van turbo's en best practices)
(hoewel de turbo kofferklep wel een groter gaasdeel heeft. Misschien dat dat iets doet?)


Voordat je die oren erin gaat lijmen, kun je ook even kijken hoe het gaat met de roosters eruit.
(Maik rijd al een tijdje zonder linker rooster)

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 11:36
door tibby
Smiley schreef:Ik heb ook wel eens over 1cm spacers op de bouten tussen de diffuser en onderplaat gedacht, maar nooit uitgevoerd.
Ben ook benieuwd naar de stress op de 2 imbusbouten die de diffuser vastzetten, want die mogen alle krachten opvangen van die constructie.
The Duke heeft eens in zijn diffuserplaat wat gaas gezet, nadat zijn achterste motorsteun poly insert gesmolten was.

Met 57 graden continue lijk je inderdaad wel ergens een heat soak te hebben.
Erg zorgwekkend als dat zonder onderplaat is.

Voor de rest geen advies. (geen verstand van turbo's en best practices)
(hoewel de turbo kofferklep wel een groter gaasdeel heeft. Misschien dat dat iets doet?)


Voordat je die oren erin gaat lijmen, kun je ook even kijken hoe het gaat met de roosters eruit.
(Maik rijd al een tijdje zonder linker rooster)

IDD Pm Speerke eens over de oem zijroosters ivm rijwind :yes:
ps zaterdag kan je wat snuffelen :wink:

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 13:10
door Daan
Ik heb idd het idee dat die roosters zo schuin staan dat de wind er makkelijker langs gaat dan er in gaat.

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 13:18
door Smiley
Chill uit de UK rijd met een 350pk systeem op de track met de standaard roosters.
Zelfde intake temps als wij (tot 90) (ik heb tot 95 op warme dagen, en ik heb oortjes)
Gaat volgens mij meer hoe de warme lucht er beter uit kan, dan dat er meer lucht in moet. (zegt mijn gevoel)

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 13:40
door Daan
Chill heeft een CC voor zijn koeling en in de neus. Extra lucht via de roosters zal voor een dergelijke setup weinig doen qua intake temps. Meer voor de temperaturen in het motorruim lijkt mij.
Peter eens eem pm doen over de roosters en zijn bevindingen.

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 14:50
door S. Gonzales
Sinds dit jaar heb ik deze
viewtopic.php?f=13&t=6864
tussen mijn diffuser geplaatst, net als 'buurman' trouwens. :wink:

Daarvoor had ik kunsstof busjes van 10 mm hoog, dus nu kan er beduidend meer hitte 'weg'. Die kunsstof busjes zagen er na een aantal trackdays ook niet zo fris meer uit, zeg maar "well done". :lol:
Over zo'n 'schep/ brievenbus in mijn bodemplaat heb ik ook gedacht maar tot nu toe, met de nieuwe spacers, niet nodig gehad. Overigens zou ik die 'schep' anders construeren om te voorkomen dat het echt een schep wordt. Dus de achterkant omhoog cq naar binnen plaatsen zodat je bodem vlak blijft.

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 14:59
door Smiley
Het moet toch ook echt een schep worden?

Incl Gonzales spacers aan de achterkant:
Afbeelding

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 15:12
door Daan
met de spacers tussen de diffusor ontstaat idd een extra afvoer. Mijn vraag zou dan zijn: Als ik een extra inlaat in de bodemplaat maak (naca duct style zoals Gonzales zegt) zonder opstaande rand om de lucht naar boven te sturen, dan denk ik dat ik die extra lucht gelijk aan de achterkant via de spacers kwijt ben? Correct?

De spacers werken denk ik i.d.d. wel, maar dan zou die opstaande rand er wel bij moeten om de koude lucht naar boven te blazen.

@Smiley: bedankt voor het betere knip, plak en kleur werk :wink:

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 15:21
door S. Gonzales
Ik ga er vanuit dat de verbeterde flow met de spacers, er tevens voor zorgt dat er veel meer lucht door de turbo oren naar binnen gezogen wordt. Er wil natuurlijk geen (koel)lucht naar binnen wanneer het niet heel snel weg kan.

Overigens zou ik de buizen van het hele inlaattraject, dus vanaf je luchtfilter, isoleren.

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 15:37
door Smiley
Daan schreef:@Smiley: bedankt voor het betere knip, plak en kleur werk :wink:
Het is ook voor mezelf interessant.
Pakte laatst mijn reserve kentekenplaat vast die achter in de koffer lag, en verbrande bijna mijn vingers.
Best heet achterin bij mij ook :mrgreen:

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 16:53
door Daan
S. Gonzales schreef:Ik ga er vanuit dat de verbeterde flow met de spacers, er tevens voor zorgt dat er veel meer lucht door de turbo oren naar binnen gezogen wordt. Er wil natuurlijk geen (koel)lucht naar binnen wanneer het niet heel snel weg kan.

Overigens zou ik de buizen van het hele inlaattraject, dus vanaf je luchtfilter, isoleren.
Bedoel je puur de intake? Dat is maar 1 buis. Luchtfilter - buis - turbo. Deze ligt wel boven de vbak maar wordt niet zo heel warm
Of bedoel de intercoolerbuizen? Turbo - ic buizen - intercooler - ic buizen - inlaatspruitstuk.

Edit: Alles dus als ik het nu goed lees :yes:

Trouwens eens op je linkje geklikt.... vette fiets man! :beta:

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 18:02
door Arno
IMHO zal je sowieso hetzelfde als op de Z20LET's moeten doen en de intercooler (wanneer die achterin zit) voorzien van luchtdichte geleiding zodat eventueel binnenkomende lucht door de IC *moet*.

Als er gaten/kieren zitten tussen de inlaat en de IC dan zal de lucht de weg van de minste weerstand kiezen en lekker om je IC heen stromen en dan heb je er weinig aan.

Maar.... Wat hier al wordt opgemerkt is dat een groter probleem op de Speedster vaak het weer kwijtraken van de (warme) lucht uit de motor-ruimte is.

Extra 'scheppen' helpen weinig als er een overdruk opgebouwd wordt die niet weg komt.

Het rooster in de 'motorkap' zit precies in de val- cq. draaiwind die over het dak/rollbar naar achter en omlaag draait, dus eigenlijk probeert daar alleen maar meer lucht naar binnen te komen in plaats dat er uit komt.

De lucht kan er normaal gesproken alleen weer uit via de 4-tal kanalen/buizen in het subframe, dan door de uitlaat-ruimte en via de gaten onderin de achterclam er weer uit.

De diffuser omlaag spacer'en van de achterclam zodat er een open 'brievenbus' ontstaat kan wel eens helpen. Da's een optie die veel S1 Elises ook doen, hoewel daar ook populair is om het fiberglas achter/rond het mistachterlicht en achteruitrijlicht (zitten onderaan) er uit te zagen en zo gaten naar de uitlaat en motorruimte te krijgen. Maar det heeft de Speedster dan weer niet.. Het maken van gaten met gaas in de achterclam zoals op het UK forum populair is kan ook helpen.

De roostertjes op de 2.2 zijn IMHO sowieso een probleem. Het is eigenlijk veel te fijnmazig en de flauwe hoek zorgt ervoor dat de lucht liever 'erlangs' als 'erdoor' gaat.

Haal zo'n ding er voor de lol eens uit, ga met de auto rijden en steek zo'n gaas stukje eens uit het raam en voel hoeveel luchtweerstand dat oplevert..

Evt. kan je nog wel proeven doen zoals autofabrikanten met flink wat stukjes garen/draad rond openingen te plakken als een soort 'staartjes' en dan op een stukje test-weg rijden en iemand van buiten foto's/video laten maken. Aan de richting van de draadjes kan je dan goed zien wat de lucht aan het doen is en of die soms iets heel anders aan het doen is als wat je verwacht en kan je evt. controleren of een wijziging ook echt iets doet of niet.

Bye, Arno.

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 13 jul 2016 22:03
door Daan
Dank voor jullie reacties. Van Peter het volgende ontvangen aangaande de zijroosters:

"..Bijna niet werken zou ik niet willen zeggen maar er is wel een flinke verbetering te halen. Ik heb een tijdje met een intercooler in de sidepod gereden en aangezien ik niet erg onder de indruk was van het koelend vermogen heb ik met een drukverschil meter (Magnehelic) het drukverschil tussen de voorkant en achterkant van de koeler gemeten. Het blijkt dat het drukverschil ongeveer verdubbeld door het verwijderen van het originele rooster. Ook een kleine luchthapper van een paar cm aan de zijkant geeft een flinke toename van de lucht stroming. Wat ook veel helpt is er voor zorgen dat de lucht niet om de koeler heen kan..."

Peter