Pagina 2 van 3

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 14 jul 2016 1:58
door Herman
Is er wel eens een proef gedaan met een geforceerde koeling op de IC? M.a.w. een flinke ventilator erop? Dat zou zeker bij lage snelheden (stad) helpen.

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 14 jul 2016 6:07
door S. Gonzales
Herman schreef:Is er wel eens een proef gedaan met een geforceerde koeling op de IC? M.a.w. een flinke ventilator erop? Dat zou zeker bij lage snelheden (stad) helpen.
Dat zal zeker een bijdrage leveren, maar........dan moet die ingeblazen (of naar binnen gezogen) lucht alsnog makkelijk weg kunnen.
Alle voorgaande suggesties bij elkaar zal zeker een positief resultaat geven :yes:

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 14 jul 2016 14:54
door Daan
Mailtje naar Eltech gedaan voor de N/A oren. Maat van me had nog een zooi alu busjes liggen.
We gaan er aan beginnen :idea:

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 24 jul 2016 9:46
door Daan
Vanmorgen de diffuser maar eens aangepakt. Aluminium strip gemaakt waar de verlengde boutjes doorheen steken. Principe is nu boutjes van boven naar beneden steken i.p.v. andersom. Plaatje om de druk te verdelen over de clam. Ik heb een 13mm spacer gestoken tussen de twee grote M8 bouten en 2x 13mm busjes voor de laatste M5 boutjes.

De diffuser er weer onder was iig een duidelijk verbetering qua wegligging op hogere snelheden. Deze blijft er dus onder. We gaan eens kijken wat er gebeurd nu deze verlaagd is.

De Eltech oren zijn ook besteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 24 jul 2016 9:59
door Smiley
Schep je nu nog lucht binnen met spacers tussen de bouten waar de diffuser tegen de onderplaat zit?

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 24 jul 2016 10:35
door Daan
Nee, die heb ik op de normale manier aan elkaar gezet.
Als je dat wilt, moet je ook een plaatje maken voor de bouten omdat de diffuser normaal boven de bodemplaat ligt.

Daarnaast denk ik dat de diffuser te ver naar achteren ligt om vanaf dat punt lucht in te laten dat werkelijk iets doet. Waarschijnlijk enkel je uitlaat zal ervan profiteren denk ik. Nu heb je de aanvoer van je naca's.

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 29 nov 2016 13:13
door tibby
Nog eentje gevonden ivm koeling

watergespritz auf die ladeluftkoeler (2.2 turbo) :P

Afbeelding

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 29 nov 2016 13:29
door timmyboy55
Dit hebben Lancer Evo's standaard met een knopje 'manueel en Auto'... ik heb ooit eens een test gezien en het scheelde bijna 10 graden door alleen wat water op je intercooler te sprinkelen... ook maar eens over nadenken hier.....

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 29 nov 2016 14:18
door tibby
klopt!

JDM evo x has the system installed, it's for spraying water to the intercooler, helps in cooling.
Evos 7-9 have it too, since it was used in rally cars, it had to be present in production cars also to comply with homologation rules.

MY 06 Subaru STi had it too


https://youtu.be/GQd1bTycb2A


Beter nitrous spray 8)

https://www.youtube.com/watch?v=-U4vtU6ilVw

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 29 nov 2016 21:23
door Daan
Dat is idd een aardig systeem. Je moet er echter wel rekening mee houden dat een EVO een fmic heeft waar al serieus meer rijwind door gaat (nat + wind = koud...).
In een Speedster is er minder rijwind voor handen waardoor het effect van deze sproeiers voor de speedster waarschijnlijk ook minder zal zijn.

Als je dan toch voor een "bak-water-in-je-speedster"- oplossing gaat, kijk dan naar waterinjectie als koelmiddel denk ik.

... of koop mijn mooie Eltech turbo oren...

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 30 nov 2016 6:26
door Arno
Daan schreef: Als je dan toch voor een "bak-water-in-je-speedster"- oplossing gaat, kijk dan naar waterinjectie als koelmiddel denk ik.
Op zich is dat waar, maar voordeel van de sproeiers op de IC gericht is dat het wel of geen water sproeien geen (re)acties van een ECU nodig heeft.

De mapping is feitelijk niks aan veranderd. Je optimaliseert hooguit de koeling waardoor de inlaat temperatuur wat minder wordt of langer laag blijft.

Met 'directe' water injectie kom je in een moeilijker gebied. Als er water mee geinjecteerd wordt kan je namelijk over het algemeen ook wat meer boost draaien en vaak moet je ook meer vervroeging op de ontsteking draaien omdat de waterdamp in de cylinders de snelheid van de verbranding gaat beinvloeden.

Echter.... Wanneer dan een keer het water op raakt, dan moet de ECU dat wel weten en snel terug schakelen op een 'veilige' mapping zonder water injectie anders is de kans groot dat 1 en ander niet heel erg lang heel blijft. Als je dan nog methanol en zo door het water gooit wordt het effect nog sterker omdat dit nog eens gaan 'meehelpen' met de verbranding.

Dus tja.. Water injectie kan prima, maar voor maximaal effect heb je vaak wel enige interactie met de ECU (of minimaal een externe boostcontroller) nodig om de zaak heel te houden als het water op raakt.

Bij sproeiers op de IC verandert er voor de motor/ECU helemaal niks. Hij 'ziet' hooguit wat langer koelere inlaatlucht, maar dat is het ook.. Het blijft het normale lucht-brandstof mengsel zonder extra dingen. Stukken makkelijker.. Wat minder effectief wellicht, maar je hoeft er dan ook weer niet bossen voor te investeren/bouwen..

Bye, Arno.

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 30 nov 2016 6:44
door Co'tje
Daan schreef:Ik heb een 13mm spacer gestoken tussen de twee grote M8 bouten en 2x 13mm busjes voor de laatste M5 boutjes.
Je kunt ook een goede zaag kopen :lol: :lol: :lol:

Afbeelding

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 30 nov 2016 8:48
door timmyboy55
@Daan, Zonder wind door de IC helpt water sproeien op je intercooler ook al hoor! Water onttrekt namelijk gewoon de warmte van de IC en met condenseren neemt het de warmte dus ook gewoon mee.
Wanneer jij een vluchtige vloeistof over je hand mieterd zoals Alcohol of aceton ofzo hoef je je hand niet te bewegen en je krijgt je al een koude hand... als je met je hand gaat zwaaien bevorder je natuurlijk wel de temperatuur afname, dus hoe meer lucht je er alsnog doorheen krijgt de beter. Maar het zal al een heel stuk schelen die watersproeiers, ik ga er ook maar eens naar kijken!

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 30 nov 2016 10:02
door aboellaard
1 Liter water is ongeveer 56 mol en dus ongeveer 1.2 kuub aan pure waterdamp. Lucht bij 20C kan maximaal 2.4% waterdamp opnemen, dus je hebt ongeveer 50 kuub aan droge lucht nodig om die hoeveelheid waterdamp kwijt te raken. Dus om nou te zeggen dat zonder wind sproeien met water al helpt is wat kort door de bocht. Die 50 kuub lijkt veel, maar met een beetje wind gaat dat heel snel. Is overigens wel wat meer dan 50 kuub, want droge lucht kennen we in NL niet.

Aceton en alcohol hebben een lager kookpunt en en een hogere dampdruk. Voor aceton ligt de dampdruk bij 20C ongeveer een factor 10 hoger dan voor water. Verdampt dus een stuk sneller. Maar ook daar heb je wel wat wind nodig, omdat de lucht verzadigd raakt. Je moet dus wel steeds nieuwe lucht aanvoeren en hoe sneller dat gaat, hoe sneller de verdamping.

Koelen met water door verdamping is wel heel efficient. Voor de fase overgang heb je ongeveer 5 keer zoveel energie nodig als voor het verwarmen van 0 tot 100C.

Re: Luchtaanvoer optimaliseren

Geplaatst: 30 nov 2016 11:56
door timmyboy55
aboellaard schreef:1 Liter water is ongeveer 56 mol en dus ongeveer 1.2 kuub aan pure waterdamp. Lucht bij 20C kan maximaal 2.4% waterdamp opnemen, dus je hebt ongeveer 50 kuub aan droge lucht nodig om die hoeveelheid waterdamp kwijt te raken. Dus om nou te zeggen dat zonder wind sproeien met water al helpt is wat kort door de bocht. Die 50 kuub lijkt veel, maar met een beetje wind gaat dat heel snel. Is overigens wel wat meer dan 50 kuub, want droge lucht kennen we in NL niet.

Aceton en alcohol hebben een lager kookpunt en en een hogere dampdruk. Voor aceton ligt de dampdruk bij 20C ongeveer een factor 10 hoger dan voor water. Verdampt dus een stuk sneller. Maar ook daar heb je wel wat wind nodig, omdat de lucht verzadigd raakt. Je moet dus wel steeds nieuwe lucht aanvoeren en hoe sneller dat gaat, hoe sneller de verdamping.

Koelen met water door verdamping is wel heel efficient. Voor de fase overgang heb je ongeveer 5 keer zoveel energie nodig als voor het verwarmen van 0 tot 100C.
Jij weet ook echt alles he :lol:
Alcohol en Aceton is idd een overdreven voorbeeld... laat ik dan het voorbeeld geven van zweet, je lichaam gaat zweten om zichzelf te verkoelen.. eigenlijk een beetje hetzelfde!

Maar ook wanneer je stilstaat zal je IC dankzij het meteen verdampen van het water door de hete IC een stuk verkoelen.. als deze waterdamp nergens heengaat creeer je een sauna en houd het natuurlijk op gegeven moment op met het koelen haha.
Tijdens het rijden heb je altijd wel wat luchtverplaatsing, ookal is het niet heel veel bij de speedster ook met oren.. je onttrekt toch die vochtige lucht uit de ruimte.

Ik denk dat het een hele mooie oplossing is voor ons, maar dat je wel goed verspreidde water stralen moet hebben ipv die op het eerste filmpje... lekker je hele IC vernevelen met water :D