nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door robertsabee »

Zeg mannen, moeten we hier zenuwachtig van worden? Als ik het goed begrijp worden aanpassingen aan het emissiesysteem per juni 2017 verboden. Geen werkende EGR (wie heeft die nog?) of aangepaste software (Speerke?) leidt tot intrekken van het kenteken. Belgische toestanden hier? :shock: :shock: :shock:


http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... k-10150330
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door tibby »

Oejejoei, die superduperchargers allemaal :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
captain slow
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door Arno »

Wilde plannen van de overheid altijd genoeg. Politici roepen graag kreten maar de praktische uitwerking is altijd een tweede.

Voor een praktische toepassing bij een APK zal de keurmeester over veeeeeel meer informatie moeten gaan beschikken als hij nu heeft over de desbetreffende auto.

Dat zal deze op de 1 of andere manier constant up-to-date moeten gaan krijgen, maar je kunt als overheid ook weer niet keuringstations opzadelen met enorme kosten aan test-apparatuur bovenop wat ze nu al moeten hebben of zoveel controles noodzakelijk gaan maken waardoor een APK plots 3 uur gaat duren en een paar honderd euro moet gaan kosten.

Als ik naar moderne auto's kijk met de zeer regelmatige software updates van ECU's, dan kom je niet meer weg met een eenvoudige checksum-database van ECU's en zo, maar zal er iets moeten zijn wat constant up-to-date gehouden wordt.

Als dit al in 1 of andere vorm ingevoerd wordt (wat ik wel verwacht.. ligt nu eenmaal in de lijn van meer info == meer controleerbaar), dan vermoed ik dat het voor auto's vanaf een zekere datum gaat gelden vanaf wanneer alle achtergrond data beschikbaar is cq. moet zijn gesteld door de autofabrikant. Aan die kant zal voor dit soort dingen ook van alles moeten worden afgestemd over hoe en wat er aangeleverd moet gaan worden en in welke vorm.

Leuke dingen bij dit soort plannen zijn dan wel weer vaak de 'uitzonderingen' die er links en rechts dan opduiken en waar ook van alles voor verzonnen moet worden. Hoe gaat het systeem bijvoorbeeld om met een import-auto van buiten de EU die hier nooit officieel is verkocht (pak een willekeurige USA auto of een JDM ) en waar dus de fabrikant-info waarschijnlijk helemaal niet in zo'n 'info-systeem' verwerkt zit? Daar zal waarschijnlijk dan weer een terugval-regel op 'oude stijl' APK voor nodig zijn want 'computer say no..'

Dit soort plannen zijn er regelmatig en er zullen zeker meer/strengere regels komen (bijv. hoe lang zal het duren voordat er allerlei specifieke controles komen aan het elektrische/aandrijf systeem van accu/hybride auto's ivm. de veiligheid want ook daar gaan mensen ongetijwfeld aan knutselen/tunen of gewoon veroudering..), maar vaak komt er dan toch weer zo'n spreekwoord om de hoek met iets van hete soep en zo ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door robertsabee »

In die richting dacht ik ook al, maar toch even fijn als iemand anders het ook zegt. Hoe houdbaar is het ook dat je eerst legale modificaties naderhand gaat verbieden.
Ik reken op nog heel veel onbezorgde kilometers met mijn SC'tje!!
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door timmyboy55 »

Doe jij iemand kwaad met je SC? Hebben mensen last van jou??
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door Pipo »

De Belgische keuring is nog een graad erger hoor. Vandaag ben ik ze een bezoekje gaan brengen met de Speedster, en voor het eerst in jaren kreeg ik een rode kaart :x Wegens "niet-degelijke bevestiging van de voorplaat met aanleiding tot herkeuring" :evil: Die hangt al jaren met industriële velcro van 3M vast (kan je 250 met rijden zonder problemen). En nu beginnen ze daar ineens moeilijk over te doen :evil: Dus ga ik ze voor de herkeuring even met een paar kunststof bindstraps aan het voorrooster vastmaken. Het is geen zicht, maar dan zit het goed vast en dat was het punt van discussie.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door Smiley »

Ik dacht dat de truuk was om mevrouw pipo te sturen.
En als dat niet werkt 100 euro aan de onderkant van de auto te plakken :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door robertsabee »

Pipo schreef:De Belgische keuring is nog een graad erger hoor. Vandaag ben ik ze een bezoekje gaan brengen met de Speedster, en voor het eerst in jaren kreeg ik een rode kaart :x Wegens "niet-degelijke bevestiging van de voorplaat met aanleiding tot herkeuring" :evil: Die hangt al jaren met industriële velcro van 3M vast (kan je 250 met rijden zonder problemen). En nu beginnen ze daar ineens moeilijk over te doen :evil: Dus ga ik ze voor de herkeuring even met een paar kunststof bindstraps aan het voorrooster vastmaken. Het is geen zicht, maar dan zit het goed vast en dat was het punt van discussie.
Ja, waar gaaaaaat dit over zeg..... :bangin:
Echt jaren geleden had de Hollandse keuring ook nare trekjes. Ik kan me herinneren dat mijn Golfje werd afgekeurd omdat er wat tectyl op een remslang zat. Veeg het er even af dude! Diezelfde keurmeester stond ook net zolang met een schroevendraaier te rammen totdat hij door een stukje plaatwerk was. Zogenaamd 'doorgeroest', terwijl je na de schroevendraaieraanval gewoon een gat in het blanke metaal zag zitten.

Maar afijn, in Belgie kan je beter een biertje drinken dan naar de keuring gaan :P
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door 911Speedster »

Pipo schreef:De Belgische keuring is nog een graad erger hoor. Vandaag ben ik ze een bezoekje gaan brengen met de Speedster, en voor het eerst in jaren kreeg ik een rode kaart :x Wegens "niet-degelijke bevestiging van de voorplaat met aanleiding tot herkeuring" :evil: Die hangt al jaren met industriële velcro van 3M vast (kan je 250 met rijden zonder problemen). En nu beginnen ze daar ineens moeilijk over te doen :evil: Dus ga ik ze voor de herkeuring even met een paar kunststof bindstraps aan het voorrooster vastmaken. Het is geen zicht, maar dan zit het goed vast en dat was het punt van discussie.

Ik dacht dat de kentekenplaat met minimaal 2 schroeven vast dient te zitten. Dus even 2 schroefkopjes met wat seconde lijm op de plaat plakken ;-).
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door sooike »

Ik heb een plastic reproductieplaat van Hubo, zonder gaten, vastgekleefd met velcro, volledig legaal!

Art. 29 zegt: de reproductieplaat vooraan het voertuig moet stevig gemonteerd zijn, staat niks bij van schroeven oid, en bijkomende gaten boren is verboden!

Ik zit dus safe met m'n velcro, ook nog nooit een opmerking gehad!

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06-hs3afd1

Terug on topic,

zal zoals Arno schrijft moeilijk worden die software met al de updates te controleren, maar ja, niet-originele software = sjoemelsoftware, uitstoot wijkt af van gehomologeerde waarden!
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door S. Gonzales »

Arno schreef:Wilde plannen van de overheid altijd genoeg. Politici roepen graag kreten maar de praktische uitwerking is altijd een tweede.
Hahaha.. héél herkenbaar Arno! Ben járen bij de overheid werkzaam geweest, en o.a. (ex) keurmeester APK2.
Ben het volledig met je toelichting eens!
Eerst zien en dan geloven.
Maar wel een alerte melding van Robert die kennelijk ook de AMT leest. :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door robertsabee »

S. Gonzales schreef:
Maar wel een alerte melding van Robert die kennelijk ook de AMT leest. :yes:
:D
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door Pipo »

sooike schreef:Ik heb een plastic reproductieplaat van Hubo, zonder gaten, vastgekleefd met velcro, volledig legaal!
Art. 29 zegt: de reproductieplaat vooraan het voertuig moet stevig gemonteerd zijn, staat niks bij van schroeven oid, en bijkomende gaten boren is verboden!
Ik zit dus safe met m'n velcro, ook nog nooit een opmerking gehad!
Vergeet het maar dat je safe zit met je velcro :wink: . De keurder in Sint-Niklaas rukte mijn plaat er af en zei "ze is niet stevig gemonteerd, want ik kan ze er aftrekken" En geen discussie kon hem van mening doen veranderen :evil: Eerst beweerde hij ook nog dat ze moest vastgeschroefd zijn, maar toen ik dat tegensprak is hij het op zijn PC gaan checken. Hij vond het duidelijk niet leuk dat ik gelijk had :) . Maar goed; ik heb het vandaag eens geprobeerd, en de plaat is eenvoudig in 5 min. met twee straps over het logo heen aan het rooster vast te maken. Probleem opgelost. En na de keuring .... :lol:

En nu back to topic. Sorry Robertsabee :oops:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door robertsabee »

sooike schreef:En nu back to topic. Sorry Robertsabee :oops:
no problem.

het geeft aan dat we het in Nederland nog niet zo slecht getroffen hebben met de APK :lol: :lol: :lol:
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software

Bericht door tibby »

mijn station in Heers: sportkoppeling? Ik ja. Meer vermogen? Ik ja (ff grafiek erbij pakken) :lol:
captain slow
Plaats reactie