nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
Zeg mannen, moeten we hier zenuwachtig van worden? Als ik het goed begrijp worden aanpassingen aan het emissiesysteem per juni 2017 verboden. Geen werkende EGR (wie heeft die nog?) of aangepaste software (Speerke?) leidt tot intrekken van het kenteken. Belgische toestanden hier?
http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... k-10150330
http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... k-10150330
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
Oejejoei, die superduperchargers allemaal
captain slow
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
Wilde plannen van de overheid altijd genoeg. Politici roepen graag kreten maar de praktische uitwerking is altijd een tweede.
Voor een praktische toepassing bij een APK zal de keurmeester over veeeeeel meer informatie moeten gaan beschikken als hij nu heeft over de desbetreffende auto.
Dat zal deze op de 1 of andere manier constant up-to-date moeten gaan krijgen, maar je kunt als overheid ook weer niet keuringstations opzadelen met enorme kosten aan test-apparatuur bovenop wat ze nu al moeten hebben of zoveel controles noodzakelijk gaan maken waardoor een APK plots 3 uur gaat duren en een paar honderd euro moet gaan kosten.
Als ik naar moderne auto's kijk met de zeer regelmatige software updates van ECU's, dan kom je niet meer weg met een eenvoudige checksum-database van ECU's en zo, maar zal er iets moeten zijn wat constant up-to-date gehouden wordt.
Als dit al in 1 of andere vorm ingevoerd wordt (wat ik wel verwacht.. ligt nu eenmaal in de lijn van meer info == meer controleerbaar), dan vermoed ik dat het voor auto's vanaf een zekere datum gaat gelden vanaf wanneer alle achtergrond data beschikbaar is cq. moet zijn gesteld door de autofabrikant. Aan die kant zal voor dit soort dingen ook van alles moeten worden afgestemd over hoe en wat er aangeleverd moet gaan worden en in welke vorm.
Leuke dingen bij dit soort plannen zijn dan wel weer vaak de 'uitzonderingen' die er links en rechts dan opduiken en waar ook van alles voor verzonnen moet worden. Hoe gaat het systeem bijvoorbeeld om met een import-auto van buiten de EU die hier nooit officieel is verkocht (pak een willekeurige USA auto of een JDM ) en waar dus de fabrikant-info waarschijnlijk helemaal niet in zo'n 'info-systeem' verwerkt zit? Daar zal waarschijnlijk dan weer een terugval-regel op 'oude stijl' APK voor nodig zijn want 'computer say no..'
Dit soort plannen zijn er regelmatig en er zullen zeker meer/strengere regels komen (bijv. hoe lang zal het duren voordat er allerlei specifieke controles komen aan het elektrische/aandrijf systeem van accu/hybride auto's ivm. de veiligheid want ook daar gaan mensen ongetijwfeld aan knutselen/tunen of gewoon veroudering..), maar vaak komt er dan toch weer zo'n spreekwoord om de hoek met iets van hete soep en zo
Bye, Arno.
Voor een praktische toepassing bij een APK zal de keurmeester over veeeeeel meer informatie moeten gaan beschikken als hij nu heeft over de desbetreffende auto.
Dat zal deze op de 1 of andere manier constant up-to-date moeten gaan krijgen, maar je kunt als overheid ook weer niet keuringstations opzadelen met enorme kosten aan test-apparatuur bovenop wat ze nu al moeten hebben of zoveel controles noodzakelijk gaan maken waardoor een APK plots 3 uur gaat duren en een paar honderd euro moet gaan kosten.
Als ik naar moderne auto's kijk met de zeer regelmatige software updates van ECU's, dan kom je niet meer weg met een eenvoudige checksum-database van ECU's en zo, maar zal er iets moeten zijn wat constant up-to-date gehouden wordt.
Als dit al in 1 of andere vorm ingevoerd wordt (wat ik wel verwacht.. ligt nu eenmaal in de lijn van meer info == meer controleerbaar), dan vermoed ik dat het voor auto's vanaf een zekere datum gaat gelden vanaf wanneer alle achtergrond data beschikbaar is cq. moet zijn gesteld door de autofabrikant. Aan die kant zal voor dit soort dingen ook van alles moeten worden afgestemd over hoe en wat er aangeleverd moet gaan worden en in welke vorm.
Leuke dingen bij dit soort plannen zijn dan wel weer vaak de 'uitzonderingen' die er links en rechts dan opduiken en waar ook van alles voor verzonnen moet worden. Hoe gaat het systeem bijvoorbeeld om met een import-auto van buiten de EU die hier nooit officieel is verkocht (pak een willekeurige USA auto of een JDM ) en waar dus de fabrikant-info waarschijnlijk helemaal niet in zo'n 'info-systeem' verwerkt zit? Daar zal waarschijnlijk dan weer een terugval-regel op 'oude stijl' APK voor nodig zijn want 'computer say no..'
Dit soort plannen zijn er regelmatig en er zullen zeker meer/strengere regels komen (bijv. hoe lang zal het duren voordat er allerlei specifieke controles komen aan het elektrische/aandrijf systeem van accu/hybride auto's ivm. de veiligheid want ook daar gaan mensen ongetijwfeld aan knutselen/tunen of gewoon veroudering..), maar vaak komt er dan toch weer zo'n spreekwoord om de hoek met iets van hete soep en zo
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
In die richting dacht ik ook al, maar toch even fijn als iemand anders het ook zegt. Hoe houdbaar is het ook dat je eerst legale modificaties naderhand gaat verbieden.
Ik reken op nog heel veel onbezorgde kilometers met mijn SC'tje!!
Ik reken op nog heel veel onbezorgde kilometers met mijn SC'tje!!
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
Doe jij iemand kwaad met je SC? Hebben mensen last van jou??
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
De Belgische keuring is nog een graad erger hoor. Vandaag ben ik ze een bezoekje gaan brengen met de Speedster, en voor het eerst in jaren kreeg ik een rode kaart Wegens "niet-degelijke bevestiging van de voorplaat met aanleiding tot herkeuring" Die hangt al jaren met industriële velcro van 3M vast (kan je 250 met rijden zonder problemen). En nu beginnen ze daar ineens moeilijk over te doen Dus ga ik ze voor de herkeuring even met een paar kunststof bindstraps aan het voorrooster vastmaken. Het is geen zicht, maar dan zit het goed vast en dat was het punt van discussie.
A thing of beauty is a joy forever!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
Ik dacht dat de truuk was om mevrouw pipo te sturen.
En als dat niet werkt 100 euro aan de onderkant van de auto te plakken
En als dat niet werkt 100 euro aan de onderkant van de auto te plakken
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
Ja, waar gaaaaaat dit over zeg.....Pipo schreef:De Belgische keuring is nog een graad erger hoor. Vandaag ben ik ze een bezoekje gaan brengen met de Speedster, en voor het eerst in jaren kreeg ik een rode kaart Wegens "niet-degelijke bevestiging van de voorplaat met aanleiding tot herkeuring" Die hangt al jaren met industriële velcro van 3M vast (kan je 250 met rijden zonder problemen). En nu beginnen ze daar ineens moeilijk over te doen Dus ga ik ze voor de herkeuring even met een paar kunststof bindstraps aan het voorrooster vastmaken. Het is geen zicht, maar dan zit het goed vast en dat was het punt van discussie.
Echt jaren geleden had de Hollandse keuring ook nare trekjes. Ik kan me herinneren dat mijn Golfje werd afgekeurd omdat er wat tectyl op een remslang zat. Veeg het er even af dude! Diezelfde keurmeester stond ook net zolang met een schroevendraaier te rammen totdat hij door een stukje plaatwerk was. Zogenaamd 'doorgeroest', terwijl je na de schroevendraaieraanval gewoon een gat in het blanke metaal zag zitten.
Maar afijn, in Belgie kan je beter een biertje drinken dan naar de keuring gaan
- 911Speedster
- Actief lid
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
- Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
Pipo schreef:De Belgische keuring is nog een graad erger hoor. Vandaag ben ik ze een bezoekje gaan brengen met de Speedster, en voor het eerst in jaren kreeg ik een rode kaart Wegens "niet-degelijke bevestiging van de voorplaat met aanleiding tot herkeuring" Die hangt al jaren met industriële velcro van 3M vast (kan je 250 met rijden zonder problemen). En nu beginnen ze daar ineens moeilijk over te doen Dus ga ik ze voor de herkeuring even met een paar kunststof bindstraps aan het voorrooster vastmaken. Het is geen zicht, maar dan zit het goed vast en dat was het punt van discussie.
Ik dacht dat de kentekenplaat met minimaal 2 schroeven vast dient te zitten. Dus even 2 schroefkopjes met wat seconde lijm op de plaat plakken .
- sooike
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
- Locatie: Noorderkempen (België)
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
Ik heb een plastic reproductieplaat van Hubo, zonder gaten, vastgekleefd met velcro, volledig legaal!
Art. 29 zegt: de reproductieplaat vooraan het voertuig moet stevig gemonteerd zijn, staat niks bij van schroeven oid, en bijkomende gaten boren is verboden!
Ik zit dus safe met m'n velcro, ook nog nooit een opmerking gehad!
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06-hs3afd1
Terug on topic,
zal zoals Arno schrijft moeilijk worden die software met al de updates te controleren, maar ja, niet-originele software = sjoemelsoftware, uitstoot wijkt af van gehomologeerde waarden!
Art. 29 zegt: de reproductieplaat vooraan het voertuig moet stevig gemonteerd zijn, staat niks bij van schroeven oid, en bijkomende gaten boren is verboden!
Ik zit dus safe met m'n velcro, ook nog nooit een opmerking gehad!
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06-hs3afd1
Terug on topic,
zal zoals Arno schrijft moeilijk worden die software met al de updates te controleren, maar ja, niet-originele software = sjoemelsoftware, uitstoot wijkt af van gehomologeerde waarden!
Einfach nur ein nackter Sportler
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
Hahaha.. héél herkenbaar Arno! Ben járen bij de overheid werkzaam geweest, en o.a. (ex) keurmeester APK2.Arno schreef:Wilde plannen van de overheid altijd genoeg. Politici roepen graag kreten maar de praktische uitwerking is altijd een tweede.
Ben het volledig met je toelichting eens!
Eerst zien en dan geloven.
Maar wel een alerte melding van Robert die kennelijk ook de AMT leest.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
S. Gonzales schreef:
Maar wel een alerte melding van Robert die kennelijk ook de AMT leest.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
Vergeet het maar dat je safe zit met je velcro . De keurder in Sint-Niklaas rukte mijn plaat er af en zei "ze is niet stevig gemonteerd, want ik kan ze er aftrekken" En geen discussie kon hem van mening doen veranderen Eerst beweerde hij ook nog dat ze moest vastgeschroefd zijn, maar toen ik dat tegensprak is hij het op zijn PC gaan checken. Hij vond het duidelijk niet leuk dat ik gelijk had . Maar goed; ik heb het vandaag eens geprobeerd, en de plaat is eenvoudig in 5 min. met twee straps over het logo heen aan het rooster vast te maken. Probleem opgelost. En na de keuring ....sooike schreef:Ik heb een plastic reproductieplaat van Hubo, zonder gaten, vastgekleefd met velcro, volledig legaal!
Art. 29 zegt: de reproductieplaat vooraan het voertuig moet stevig gemonteerd zijn, staat niks bij van schroeven oid, en bijkomende gaten boren is verboden!
Ik zit dus safe met m'n velcro, ook nog nooit een opmerking gehad!
En nu back to topic. Sorry Robertsabee
A thing of beauty is a joy forever!
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
no problem.sooike schreef:En nu back to topic. Sorry Robertsabee
het geeft aan dat we het in Nederland nog niet zo slecht getroffen hebben met de APK
Re: nieuwe APK: EGR verplicht en geen andere software
mijn station in Heers: sportkoppeling? Ik ja. Meer vermogen? Ik ja (ff grafiek erbij pakken)
captain slow