Technische issues met de race auto
Geplaatst: 26 sep 2016 10:15
Eerst nog over het uitvallen in race 1. We hadden 2 problemen:
- kokende remmen en geen pedaal druk meer. Ontluchten was nodig maar werkte niet . Probleem was volledig opgelost in race 2 door de nog redelijk verse AP racing vloeistof te vervangen door Gulf 5.1.
- 2e probleem was enorme trillingen, Paul omschreef het als met 150 km/u over een gravel weg met gaten rijden. Probleem werd voor race 2 gedeeltelijk opgelost. We hadden gloednieuwe set slicks op set gloednieuwe velgen. Normaal gesproken balanceer je die niet op een race auto ( pick-up doet onmiddellijk het uitbalanceren teniet namelijk) . 1 wiel had echter extreem veel onbalans (120 gram, normaal is dat 10-15 gram). Dat probleem zit niet in de velg maar in de band, gebeurt niet vaak, maar kan een keer gebeuren). Verder ALLES nagelopen ( van motor en baksteunen tot alle bouten in de wielophangingen, schokdempers op lek etc., niks gevonden). Balanceren na race 1 betreffende wiel hielp enigszins ( hij reed er toch nog 1.54,4 mee...) maar niet volledig, zie hierna.
TOEKOMST
Aan Paul gevraagd, nu we een jaartje ervaring met de Speedster in competitie trim hebben, wil je ermee verder. Antwoord ja: en liefst lange(re) afstand races, zoals de uurs races op Assen en Supercar challenge sportklasse, de 5 uurs races etc. Je kunt je voorstellen dat zowel nav de performances van Paul ( die is heel hoog maar impliciet daarmee ook de eisen aan de auto) als het feit dat we geen sprintraces 25 minuten rijden, de techniek van de Speedster tot het uiterste beproefd wordt. Dit jaar rijden we niet meer., Paul heeft nog Formule Ford 1600 Festival Silverstone op het programma staan in November en dan in 2017 weer het circuit op met de Speedster . De winter moet benut worden om een paar problemen met de Speedster op te lossen. Daar gaat-ie:
1. Versnellingsbak koeling. Deze moet er absoluut op. Iemand ervaring met montage punten flenzen voor feed en return op de bak ( NB: Turbo motor en bak ) en plek van koeler ? Foto's, tips ?
2. De homokineet aan de bakzijde moet absoluut koeling hebben. De driehoek uitsnijding in de bodemplaat gebruiken om met slang of duct, whatever, rij lucht naar de homokineet te krijgen. Tips, foto's ?
3. De as hoes homokineet bakzijde. We zijn dit weekend begonnen met een compleet nieuwe hoes, met WD40 rietje en RedLine vet. Maakt niet uit, ding smelt helemaal weg. Ik wil van veel hoogwaardiger en stijver en hittevast rubber een homokineet hoes laten maken. Tips ?
4. Dan de trillingen als eerder beschreven., We zijn er na evaluatie van de issues gisteren, bijna zeker van dat het probleem veroorzaakt door dat feitelijk als gevolg van de verlaging van de Speedster de aandrijfassen onder andere hoek zitten dus te kort zijn wat je alleen merkt met de extreme bochten snelheden van Paul.Ik wil er spacers op hebben, op beide assen, aandrijfzijde. Tips, foto's ?
gr
Harry
- kokende remmen en geen pedaal druk meer. Ontluchten was nodig maar werkte niet . Probleem was volledig opgelost in race 2 door de nog redelijk verse AP racing vloeistof te vervangen door Gulf 5.1.
- 2e probleem was enorme trillingen, Paul omschreef het als met 150 km/u over een gravel weg met gaten rijden. Probleem werd voor race 2 gedeeltelijk opgelost. We hadden gloednieuwe set slicks op set gloednieuwe velgen. Normaal gesproken balanceer je die niet op een race auto ( pick-up doet onmiddellijk het uitbalanceren teniet namelijk) . 1 wiel had echter extreem veel onbalans (120 gram, normaal is dat 10-15 gram). Dat probleem zit niet in de velg maar in de band, gebeurt niet vaak, maar kan een keer gebeuren). Verder ALLES nagelopen ( van motor en baksteunen tot alle bouten in de wielophangingen, schokdempers op lek etc., niks gevonden). Balanceren na race 1 betreffende wiel hielp enigszins ( hij reed er toch nog 1.54,4 mee...) maar niet volledig, zie hierna.
TOEKOMST
Aan Paul gevraagd, nu we een jaartje ervaring met de Speedster in competitie trim hebben, wil je ermee verder. Antwoord ja: en liefst lange(re) afstand races, zoals de uurs races op Assen en Supercar challenge sportklasse, de 5 uurs races etc. Je kunt je voorstellen dat zowel nav de performances van Paul ( die is heel hoog maar impliciet daarmee ook de eisen aan de auto) als het feit dat we geen sprintraces 25 minuten rijden, de techniek van de Speedster tot het uiterste beproefd wordt. Dit jaar rijden we niet meer., Paul heeft nog Formule Ford 1600 Festival Silverstone op het programma staan in November en dan in 2017 weer het circuit op met de Speedster . De winter moet benut worden om een paar problemen met de Speedster op te lossen. Daar gaat-ie:
1. Versnellingsbak koeling. Deze moet er absoluut op. Iemand ervaring met montage punten flenzen voor feed en return op de bak ( NB: Turbo motor en bak ) en plek van koeler ? Foto's, tips ?
2. De homokineet aan de bakzijde moet absoluut koeling hebben. De driehoek uitsnijding in de bodemplaat gebruiken om met slang of duct, whatever, rij lucht naar de homokineet te krijgen. Tips, foto's ?
3. De as hoes homokineet bakzijde. We zijn dit weekend begonnen met een compleet nieuwe hoes, met WD40 rietje en RedLine vet. Maakt niet uit, ding smelt helemaal weg. Ik wil van veel hoogwaardiger en stijver en hittevast rubber een homokineet hoes laten maken. Tips ?
4. Dan de trillingen als eerder beschreven., We zijn er na evaluatie van de issues gisteren, bijna zeker van dat het probleem veroorzaakt door dat feitelijk als gevolg van de verlaging van de Speedster de aandrijfassen onder andere hoek zitten dus te kort zijn wat je alleen merkt met de extreme bochten snelheden van Paul.Ik wil er spacers op hebben, op beide assen, aandrijfzijde. Tips, foto's ?
gr
Harry