Technische issues met de race auto

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

Technische issues met de race auto

Bericht door harrys »

Eerst nog over het uitvallen in race 1. We hadden 2 problemen:
- kokende remmen en geen pedaal druk meer. Ontluchten was nodig maar werkte niet . Probleem was volledig opgelost in race 2 door de nog redelijk verse AP racing vloeistof te vervangen door Gulf 5.1.
- 2e probleem was enorme trillingen, Paul omschreef het als met 150 km/u over een gravel weg met gaten rijden. Probleem werd voor race 2 gedeeltelijk opgelost. We hadden gloednieuwe set slicks op set gloednieuwe velgen. Normaal gesproken balanceer je die niet op een race auto ( pick-up doet onmiddellijk het uitbalanceren teniet namelijk) . 1 wiel had echter extreem veel onbalans (120 gram, normaal is dat 10-15 gram). Dat probleem zit niet in de velg maar in de band, gebeurt niet vaak, maar kan een keer gebeuren). Verder ALLES nagelopen ( van motor en baksteunen tot alle bouten in de wielophangingen, schokdempers op lek etc., niks gevonden). Balanceren na race 1 betreffende wiel hielp enigszins ( hij reed er toch nog 1.54,4 mee...) maar niet volledig, zie hierna.

TOEKOMST
Aan Paul gevraagd, nu we een jaartje ervaring met de Speedster in competitie trim hebben, wil je ermee verder. Antwoord ja: en liefst lange(re) afstand races, zoals de uurs races op Assen en Supercar challenge sportklasse, de 5 uurs races etc. Je kunt je voorstellen dat zowel nav de performances van Paul ( die is heel hoog maar impliciet daarmee ook de eisen aan de auto) als het feit dat we geen sprintraces 25 minuten rijden, de techniek van de Speedster tot het uiterste beproefd wordt. Dit jaar rijden we niet meer., Paul heeft nog Formule Ford 1600 Festival Silverstone op het programma staan in November en dan in 2017 weer het circuit op met de Speedster . De winter moet benut worden om een paar problemen met de Speedster op te lossen. Daar gaat-ie:

1. Versnellingsbak koeling. Deze moet er absoluut op. Iemand ervaring met montage punten flenzen voor feed en return op de bak ( NB: Turbo motor en bak ) en plek van koeler ? Foto's, tips ?
2. De homokineet aan de bakzijde moet absoluut koeling hebben. De driehoek uitsnijding in de bodemplaat gebruiken om met slang of duct, whatever, rij lucht naar de homokineet te krijgen. Tips, foto's ?
3. De as hoes homokineet bakzijde. We zijn dit weekend begonnen met een compleet nieuwe hoes, met WD40 rietje en RedLine vet. Maakt niet uit, ding smelt helemaal weg. Ik wil van veel hoogwaardiger en stijver en hittevast rubber een homokineet hoes laten maken. Tips ?
4. Dan de trillingen als eerder beschreven., We zijn er na evaluatie van de issues gisteren, bijna zeker van dat het probleem veroorzaakt door dat feitelijk als gevolg van de verlaging van de Speedster de aandrijfassen onder andere hoek zitten dus te kort zijn wat je alleen merkt met de extreme bochten snelheden van Paul.Ik wil er spacers op hebben, op beide assen, aandrijfzijde. Tips, foto's ?


gr
Harry
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Technische issues met de race auto

Bericht door Smiley »

Wat betreft je kokende remolie;
Uit je shakedown topic haal ik dat je de "gegroevde schijven van de eliseshop en de CL6 blokken" gebruikt.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat de mistlampen al vervangen zijn voor remschijfkoeling slangen?
Optimaal gebruik van die lucht zou de volgende kit zijn, omdat de lucht precies aansluit op de koelsleuven in de schijf:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/14 ... oling-kits

Wat betreft de schijven zelf, optimaal zou zijn zo breed mogelijke koelsleuven, en een aluminium hart.
(Alu hart om de hitte van je schijf niet/minder in de zuiger van je remklauw, dus ook je remolie te krijgen)
Dan kom je al snel op AP:
https://www.eliseparts.com/products/sho ... cing-discs

Om je remolie de beste overlevingskans mogelijk te geven, moet je ook kijken naar de wet ERBP.
Afbeelding
(Wet ERBP is kookpunt als er eenmaal vocht inzit)

Je ziet dat de castrol srf er daar met kop en schouders bovenuit steekt. (Daarom zijn die flesjes ook zo pokkeduur :mrgreen: )

Voor de rest van je vragen wachten we even op de echte techneuten :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Technische issues met de race auto

Bericht door S. Gonzales »

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat tot dusver. :thumbsup: En leuk dat jullie ermee doorgaan. :thumbup:

Een paar vragen ter verduidelijking:

Trillen:
je geeft aan dat het balanceren van (1) wiel al hielp......waarom voor de zekerheid niet allemaal gedaan om dat uit te sluiten? Een gebalanceerd wiel is sowieso een goede basis. Alleen....wanneer je een maandagmorgenband treft met een hoogteslag, dan helpt balanceren idd niet(s).
Trilt de hele auto, alleen in het stuur, alleen tijdens het remmen, alleen in de bochten?

Aandrijfashoes:
onlangs hebben we het hier (op het forum) nog uitgebreid over gehad...... Zoveel mogelijk (koele) lucht erin helpt wanneer de hete lucht er ruim voldoende uit kan.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Technische issues met de race auto

Bericht door Smiley »

Wat betreft het vet voor de CV, gaat de redline CV-2 tot 260 graden.
De neo HPCC1 gaat tot 649 graden. https://www.vx220parts.com/products/sho ... -cv-grease

Hoe laag ligt de speedster momenteel?
Bij een cm of 10 vreet ie inderdaad ashoezen.
Ik had wel eens begrepen (maar weet het niet 100% zeker) dat we met onze setup bij 12 cm op moeten houden. (oem is 14cm)
Bij flinke verlaging komt dit om de hoek kijken:
https://www.vx220parts.com/products/sho ... r-uprights
https://www.vx220parts.com/products/sho ... t-uprights
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Technische issues met de race auto

Bericht door Arno »

Natuurlijk wat droog-redeneren :wink: , maar nav. de homokineet hoes die er aan gaat.. Is het originele hitteschild boven de uitlaat en voor de binnenste homokineet nog wel op z'n plek? Als je het rubber weet te schroeien, dan is er denk ik iets meer aan de hand als normaal. In dat geval zijn waarschijnlijk ook de schakel-kabels naar de bak in de 'gevarenzone' qua temperatuur want ook die willen van binnen dan nog wel eens gaan smelten wat ook zo rot schakelt na een tijdje..

Extra koel-lucht is natuurlijk altijd goed, maar meer/betere afscherming tegen de hitte/IR straling gaat waarschijnlijk dan een langduriger beter resultaat geven als je lange-afstand races wilt gaan doen. Wat werk met Nimbus plaat in vorm kloppen en om/over de uitlaatpijp kan hier waarschijnlijk een hoop helpen om het hitte-stralingprobleem aan de bron aan te pakken.

Oh.. En voor 'bal' homokineten is NEO HPCC #1 vet zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen. Is wat apart spul wat de neiglng heeft om onder belasting en hitte juist 'plakkeriger' te worden in plaats van in een dunne vloeistof te veranderen die uit de hoes loopt. (is niet geschikt voor tripode koppelingen met naald-lagers). Draag wel handschoenen als je het in de homokineet doet, want het zit echt binnen no-time overal aan en op :lol:

Bak koeling is iets wat Elise endurance racers ook hebben toegepast. Meestal is de makkelijkste oplossing om een fitting te vinden die past in de olie aftap-plug als de aanzuig-opening voor de pomp en dan bovenop de bak een gat te maken waar een fitting op gelast of in geschroefd kan worden voor de retour-olie als het ontluchtings-gat niet groot genoeg is om tegelijk als retour en ontluchting te dienen. Gat/gaas in de achterclam bij het achterwiel en dan een olie-radiatortje, al dan niet met een radiator-ventilator van een motorfiets er op, daar monteren. Zaakje met een thermo-schakelaar laten aan- en uitschakelen zodat de pomp niet te koude/dikke olie moet rondpompen.

Of de assen te kort zijn met de verlaging.. Zou kunnen, of omgekeerd te lang juist, maar dan zou je nu al redelijke slijtsporen of beschadiging verwachten als je de homokineten stript en uit elkaar haalt.

Maar dat zou te testen zijn door de zaak te strippen en de zaak 'droog' te monteren zonder vet en de hoezen, dempers/veren er op en dan de ophanging door z'n hele veer-weg te bewegen en te markeren hoe veel/ver de as de binnenste homokineet naar binnen of buiten duwt en of deze dan inderdaad te ver naar buiten wil komen of juist te diep naar binnen gedrukt wordt.

Zo ja, dan weet je hoeveel er geschoven moet worden, zo nee, dan is er iets anders aan de hand ;)

Sowieso ga je denk ik de auto in de winter qua onderstel helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten? Wellicht komt er dan nog wel het 1 en ander naar boven wat speling heeft gekregen wat niet direct zichtbaar is zo.

In jullie geval zou ik denk ik sowieso remschijven van AP of Alcon overwegen. Zijn prijzig, maar in dit soort zwaar gebruik met CL blokken wel een stuk 'standvastiger' als de reguliere (sport)schijven. Zoals al geschreven kan dan wat ducting vanuit de mistlamp-openingen naar de acherkant van de schijven geen kwaad. Op het UK VX forum was iemand die alu platen maakte die tussen de naaf en fusee werden gemonteerd en zo een ansluiting had voor een koel-slang en de achterzijde van de naaf afdichtte.

Zo:

Afbeelding

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Technische issues met de race auto

Bericht door Smiley »

Arno's plaatje is van de kit van Ducati996Senna uit mijn eerdere link :thumbup:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Technische issues met de race auto

Bericht door tibby »

Versnellingsbak olie cooler kit.

Te koop via Hoffman.

Wordt gebruikt in een Lotus Europa met M32 6bak. Zal ook wel toepasbaar zijn op een F23 bak.

http://www.hofmanns.co.uk/motorsport/en ... oil-cooler


Net gelezen dat hij voor een VX220 (speedster) ook toepasbaar is...
captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Technische issues met de race auto

Bericht door Exmantaa »

Harry, kun je misschien de huidige configuratie van de Speedster hier weer even kort neerzetten? Dan kunnen we misschien wat gerichter advies geven, alhoewel Paul de Speedster waarschijnlijk een stuk zwaarder belast dan de gemiddelde tracker hier. :wink:
En voor endurance zal het voornamelijk neerkomen op koeling...

Koelslangen naar de voorremmen lijkt me wel een minimun, maar de inlaat door de standaard mistlamp openingen is niet echt optimaal. In de UK is iemand daar ooit serieus mee bezig geweest en had ook de mistlamp openingen vervangen door knap gevormde naca ducts die veel meer lucht vingen.
Zit er al een remdrukverdeler in? De standaard Speedster kan op het circuit wel wat meer remkracht achter gebruiken. (Voor remkoeling achter gebruiken ze soms plastic scoops op de onderste draagarmen die de lucht richting remmen geleiden.)

Ook die -40mm verlaagde race hubs (EliseParts) lijkt me wel wenselijk om de wielgeometrie te behouden, echter helpen die niets voor de driveshaft angles. Ook hier, koeling, hoes ontluchten en high temp homokineet vet helpt... (Ooit ergens iets gelezen over race spec homokineet ombouw, maar weet verder geen details.)

Bak koeling => Hoffman kitje als basis? Die man weet wel wat van endurance racen met een Lotus Europa (= Speedster Turbo met lotus badge en 6 bak. :wink: )

Oh ja, zitten er eigenlijk al ball joints in de wielophangingen? Met slicks lijkt me dat wel een nuttige upgrade.
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

Re: Technische issues met de race auto

Bericht door harrys »

allen:
remmen, wielophangingen , geo, etc zijn dus geen issues.
Het gaat hier om extreme en langdurige belasting. Voornoemde dingen zijn allemaal in orde en buiten suspect.

1. dank voor tip bakkoeling
2. ik ga kijken of we spacers voor de aandrijfassen kunnen maken en anders laat ik custom langere steekassen en homokineten maken , idem voor hoezen

gr
Harry
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Technische issues met de race auto

Bericht door tibby »

captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Technische issues met de race auto

Bericht door Exmantaa »

Hebben jullie die homokineet al uit elkaar gehad om te zien of daar overmatige slijtage op te zien was?
(Zoals je gemerkt hebt zitten de homokineten niet gebout aan een bakflens oid, dus als dat de oorzaak van het probleem is zul je een langere aandrijfas moeten laten fabriceren.)

Misschien hier nog wat ideeën om de Speedster meer endurance-vast te maken => http://www.hofmanns.co.uk/blog/archive/201108
Plaats reactie