Pagina 1 van 1

P0107 foutcode

Geplaatst: 28 sep 2016 9:06
door S. Gonzales
Goedemorgen,

Zojuist wilde ik op weg naar de APK keuring.....maar krijg een code P0107 (pressure inlet manifold to low, defecte map sensor). Heb de afspraak helaas af moeten zeggen.
Ik heb een Tmapsensor in het laminova spruitstuk. Laatste rit was vanuit Duitsland, zoals gewoonlijk probleemloos en snel. Auto is zo weggezet, bij de eerste startpoging merkte ik het direct :shock: Motor slaat in eerste instantie normaal aan maar gaat dan vrijwel direct 'galoperen' en slaat af. MLL brandt direct. Balen. :wacko:
Heb de stekker van de tmapsensor losgehaald en ingespoten met WD40, draadbomen gecontroleerd en verschoven. Allemaal geen effect.
Wie heeft er een praktische tip of een tmapsensor die ik kan proberen? Zie ik iets over het hoofd? Misschien tmapsensor testen met OBDtuner?
Alvast mijn dank.

Re: P0107 foutcode

Geplaatst: 28 sep 2016 9:29
door Smiley
Bij mij was een keer de stekker die ik gebruikte (aftermarket en van relatief zacht plastic) losgekomen door de warmte.
Maar dat zul je vast al gecontrolleerd hebben.

Exmantta of Speedster4fun zullen vast een extra tmap hebben liggen die je even kunt proberen.
Anders heb ik er nog wel een paar liggen. (wel 3 bar)

Re: P0107 foutcode

Geplaatst: 28 sep 2016 10:04
door S. Gonzales
Alvast bedankt voor het aanbod Stefan. De stekker heb ik idd als eerste gecontroleerd, ziet er prima uit. Zojuist de massa gecheckt van de stekker (1 van de 4 draden) en die is prima. Op de middelste twee draden meet ik respectievelijk 4,99 V en 5.01 V. P0107 zou verband kunnen hebben met twee andere foutmeldingen (die ik overigens niet heb) en dat zijn P0122 e P0123. Daarin wordt aangegeven dat de ingaande spanning niet boven de 4,89 V mag zijn. Dat zou dus de oorzaak kunnen zijn. Maar hoe zou dat komen? Accu spanning is nu 11,7 V. :roll:

Re: P0107 foutcode

Geplaatst: 28 sep 2016 10:48
door Exmantaa
PIn 1 = ground
Pin 3 = +5v
Pin 2 = signaal en bij motor uit (~1000mbar luchtdruk) zou die 2,5 bar sensor dus ca. 2v aan moeten geven.
Jij meet daar nu 4.99v en dan is er óf een enorm hogedrukgebied boven Akersloot, maar waarschijnlijk eerder je TMAP sensor naar z'n grootje. :wink:
In Alkmaar liggen er nog wel een paar, of anders even shoppen naar een Z20LET MAP sensor. Dat is dezelfde.

Edit; wacht ff... Je meette waarschijnlijk de connectorpinnen zonder aangesloten sensor? Dan kun je ook rare waardes op pin 2 meten door inwendige pull-up weerstandjes etc. (Vraag Richard om details... :wacko: ) Afijn, even sensor wisselen.

Re: P0107 foutcode

Geplaatst: 28 sep 2016 11:06
door S. Gonzales
Thanks :thumbup:

Ik wilde juist melden dat hij nu weer als een zonnetje loopt. Ik had nog een gelijmd exemplaar liggen dat destijds uit de USA meekwam. Fijn dat je de meetgegevens even heb opgezocht Frank! Het is hier trouwens nog best wel mooi weer hoor. :lol:
Maar z.s.m. een nieuw exemplaar bestellen, Bosch 0261 230 042.
Dank voor het meedenken allen!

Re: P0107 foutcode

Geplaatst: 28 sep 2016 11:43
door stefan
joop check eens alternator + regelaar.grtz de belg

Re: P0107 foutcode

Geplaatst: 28 sep 2016 12:27
door S. Gonzales
stefan schreef:joop check eens alternator + regelaar.grtz de belg
Goede tip Stefan, ik begrijp waarom. Maar mijn scangauge II zit constant aangesloten (ik zie altijd graag wat er gebeurt :D ) en die geeft 13,7 a 13,8 V aan. Keurig dus en zeker niet te hoog.
Mijn eerste tmapsensor sneuvelde ook na een snelle rit in Duitsland, maar dat was een Chinees exemplaar. Daarna een nieuwe originele Bosch gemonteerd en tot vanmorgen :evil: probleemloos mee gereden. Is dat 'gewoon' toeval of ligt het aan die Duitse autobahnen? :roll:

Re: P0107 foutcode

Geplaatst: 28 sep 2016 12:37
door Exmantaa
S. Gonzales schreef:Thanks :thumbup:

Ik wilde juist melden dat hij nu weer als een zonnetje loopt. Ik had nog een gelijmd exemplaar liggen dat destijds uit de USA meekwam. Fijn dat je de meetgegevens even heb opgezocht Frank! Het is hier trouwens nog best wel mooi weer hoor. :lol:
Maar z.s.m. een nieuw exemplaar bestellen, Bosch 0261 230 042.
Dank voor het meedenken allen!
Dat zijn geen harde meetgegevens hoor, maar meer een logisch gevolg van schaalbereik en voltage sensor: 0 <> 250KPa = 0 <> 5v :wink:
Mooi dat ie weer loopt!

Re: P0107 foutcode

Geplaatst: 28 sep 2016 12:51
door Smiley
Was die "originele" bosch toevallig erg goedkoop?

Ik vraag het maar, want jouw haat liefde verhouding voor china spullen zit erg diep :mrgreen:

Re: P0107 foutcode

Geplaatst: 28 sep 2016 13:29
door S. Gonzales
Smiley schreef:Was die "originele" bosch toevallig erg goedkoop?

Ik vraag het maar, want jouw haat liefde verhouding voor china spullen zit erg diep :mrgreen:
Hahaha daar heb je gelijk in. :yes: Ik sta altijd open voor goedkope(re) alternatieven, iemand moet het doen toch? :wink:
Maar dit was echt een originele en speciaal besteld bij meneer Bosch. :yes:
Ik heb daar wel van geleerd dat je zo'n zogenaamde Bosch sensor dus niet moet kopen bij een firma die een afbeelding laat zien waarvan je de bovenkant 'toevallig' niet kan zien. Dan kan je er vanuit gaan dat de kans op een Chinese immitatie bijna 100% is. Daar kan je natuurlijk best mazzel mee hebben, deze originele heeft het immers ook begeven. Maar ja, gewoon pech denk ik.