Pagina 1 van 1
hitteschild uitlaat
Geplaatst: 03 okt 2016 12:14
door Rob
Tja de speedster heeft 2.5 jaar stil gestaan (een kleine uitstap vorig jaar niet meegerekend) en k ben hem binnenstebuiten aan het keren, nu dus t volgende issue dat ik ben tegen gekomen.
Links achter in de wielkast zit een uitlaatbocht waarover een hitteschild hoort te zitten, dit hitteschild is bij mij los waardoor er warmte vrijkomt in de wielkas, kan dit met het oog op een trackday in het vooruitzicht kwaad? en zoja, asap vervangen of kan dat wachten tot na de trackday.
Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 03 okt 2016 12:18
door Smiley
Zou wel aanraden er hittetape om te doen.
Dat doen de meesten met een aftermarket demper.
Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 03 okt 2016 15:28
door aKra
Zonder hitteband/shield/tape/vul maar in smelt zelfs je achterband...
Nadeel van hitteband is dat het ruikt naar aangebrande spaghetti als er wat water bij komt kwam ik achter tijdens het ritje van en naar de Ring

Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 03 okt 2016 18:56
door André R
Heb je beide schalen van het schild nog wel of is het echt weg?
Zoals gezegd is zonder rijden geen optie.
Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 03 okt 2016 20:09
door S. Gonzales
Met een origineel uitlaatsysteem, 'standaard' motor inormaal gebruik op de openbare weg is het geen probleem.
Voor trackdays en SC of Turbo's wordt het een ander verhaal. In dat geval zit er meestal ook een aftermarket uitlaatsysteem op.
Zoals al eerder gezegd, heatwrap erom en het is opgelost.
Meet even ruwweg hoeveel je nodig hebt om de bocht te omwikkelen (met overlap) en laat het minimaal een halfuur in een emmer water weken. Daarna (zo uit de emmer) zo strakmogelijk omwikkelen en vastzetten met rvs tiewraps.
Vervolgens even warm draaien zodat het water verdampt en 'job done'!
Succes!
Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 04 okt 2016 10:07
door Daan
Mijn bocht met heatwrap omwikkeld (half overlaps) en nog geen sporen in de plastic kuip gezien. Zal wel goed werken dus

Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 04 okt 2016 10:13
door Smiley
Titanium wrap. Doe maar duur

Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 04 okt 2016 12:26
door S. Gonzales
Netjes........alleen......je hebt slangklem(men)? gebruikt

en die gaan echt niet lang mee op een uitlaatsysteem.
Vandaar de rvs tie wraps.

Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 04 okt 2016 14:19
door Daan
S. Gonzales schreef:Netjes........alleen......je hebt slangklem(men)? gebruikt

en die gaan echt niet lang mee op een uitlaatsysteem.
Vandaar de rvs tie wraps.

I know..
Maar tot nu toe geven ze geen krimp.
Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 04 okt 2016 14:57
door Dominique
Titanium tape blijft heel lang goed....totdat je lang door regen moet rijden. Mijn ritje vanuit zuid Frankrijk door de regen heeft een flink deel van de tape weg gespoeld.
Ik weet niet hoe zich dat verhoud t.o.v. keramische tape.
Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 04 okt 2016 16:37
door Arno
Dominique schreef:Titanium tape blijft heel lang goed....totdat je lang door regen moet rijden. Mijn ritje vanuit zuid Frankrijk door de regen heeft een flink deel van de tape weg gespoeld.
Daar is op zich een redelijk goede hulp voor..
- Draai zoals gewoonlijk de isolatie-band om de uitlaat (al dan niet nat gemaakt)
- Laat goed drogen zodat evt. vocht er helemaal uit is
- Doordrenk het hele gewarpte deel in een hitte-bestendige verf (gewoon zwarte hittebestendige van de Flexa, MOTIP, etc.) totdat het niet meer 'opzuigt'
- Laat drogen
- Doe nog een keer.. Meeste van de verf zal er weer in zuigen..
- Laat drogen
- En nog eens.. Nu zou de verf echt meteen op het oppervlak moeten gaan staan ipv. er in wegzakken.
En dan na drogen een stuk mee gaan rijden en even geleidelijk heet stoken.
Gaat roken als een gek en stinkt, maar hitte-bestendige verf heeft een speciale samenstelling waardoor het pas echt uithardt onder hitte. Bij dat proces 'bindt' het ook alle vezels van de hitte-band bij elkaar en maakt het hele zaakje niet meer water-absorberend en geeft een hardere 'schil' die niet zo gauw uit elkaar valt als alleen hitteband.
Tenzij je nu er tegenaan gaat duwen en trekken blijft de band (die meestal bros wordt onder hitte) nu veel beter intact en zal langer op z'n plek blijven.
Nou blijft hitteband iets wat gewoon slijt en stuk gaat na enige tijd op 'vrijliggende' delen (hoewel bovenstaande helpt).
Wil je het echt oplossen dan is het devies meestal om de U-bocht bij Zircotec van een coating te laten voorzien. Da's wel prijzig, maar de witte variant daarvan werkt erg goed en is zeeeeer vasthoudend..
Bye, Arno.
Re: hitteschild uitlaat
Geplaatst: 06 okt 2016 21:36
door Rob
Super, merci voor de uitleg in t weekend is werk van maken. Komt helemaal goed