Pagina 1 van 1

Uitlijnen SC pulley

Geplaatst: 05 nov 2016 20:31
door Silber
De afgelopen weekenden en avonden ben ik bezig geweest met mijn SC ombouw.
Dit ging zonder problemen dankzij alle beschrijvingen en tips op het forum.
1e keer starten en gelijk lopen!

Het enige wat nog moet gebeuren is het uitlijnen van de SC pulley.
Als ik de snaar op de buitenste 5 ribben liggen hoor ik een tikkend geluid bij stationair toerental.
Leg ik de snaar op de binneste ribben hoor ik het geluid niet. Echter na een proefritje van 10 minuten
kwam het tikkend geluid bij hogere toerentallen toch weer terug.
Ik denk dat de pulley toch nog 1.5mm verschoven moet worden.

Wat is de beste manier om de pulley naar buiten te zetten?
Ik weet dat hier tools voor zijn maar dat is een beetje prijzig voor eenmalig gebruik.

http://zzperformance.com/ecotec/pulleys ... uller.html

Re: Uitlijnen SC pulley

Geplaatst: 06 nov 2016 10:46
door S. Gonzales
Bij mijn (fabrieksnieuwe) M62 met de originele pulley, loopt de snaar over de binnenste groeven. Normaal gesproken zou de snaar gaan piepen (bij gas geven) i.p.v. tikken wanneer je hem op de buitenste groeven legt. Wat dan veroorzaakt wordt door het wringen en scheef lopen over de kunsstof spanrol van de riemspanner. Heb je wel een nieuwe riemspanner gebruikt? Het lager van de spanrol zou weleens de boosdoener kunnen zijn.

Re: Uitlijnen SC pulley

Geplaatst: 06 nov 2016 11:47
door Silber
De mijne is een gebruikte met standaard LSJ pulley. Ik heb geen nieuwe spanner gemonteerd. Wat is de levensduur van een spanner, de auto heeft nu 50k gelopen?

Je hebt gelijk dat het geluid eerder klinkt als een versleten lager. Mischien ook maar gelijk vervangen.
Maar de pulley moet nog steeds verzet worden denk ik, wat is de beste manier om dat te doen?



Sent from my GT-I9195 using Tapatalk

Re: Uitlijnen SC pulley

Geplaatst: 06 nov 2016 12:02
door Exmantaa
Vroeger werd er inderdaad gesproken over het 1,5mm verplaatsen van de SC poelie, maar bij en later vergelijken van de 6 vs. 5-ribs krukas poelie's blijkt dat de binnenste ribben van een 6 rib LSJ poelie precies overeen komen met de 5 ribs krukas poelie van een Z22SE.
Dus snaar over de binneste ribben leggen en de oorzaak van dit het tikken/piepen ergens anders zoeken.

PS; tikkend geluid kan ook wel eens de EVAP klep zijn bij je koolfilter!

Re: Uitlijnen SC pulley

Geplaatst: 06 nov 2016 12:15
door Smiley
Hier het geluid van een andere haperende evap klep.
https://www.youtube.com/watch?v=XXsKAL5_f1s

Re: Uitlijnen SC pulley

Geplaatst: 06 nov 2016 13:55
door Silber
Het geluid klinkt anders als op jouw filmpje. Als ik de riem verwijder hoor ik het geluid ook niet meer.
Ik heb inmiddels de spanrol losgemaakt en er zit wel iets speling op. Ook is de rol een beetje ingesleten
dus ik ga spanner en rol zowiezo vervangen.

Re: Uitlijnen SC pulley

Geplaatst: 13 dec 2016 22:46
door Silber
Ik heb nog eens nauwkeurig gemeten maar bij staat de pulley toch ongeveer 1-1.5mm uit de lijn van de krukas.
Zelf een trekker gemaakt en de pulley iets verschoven.
Ook de oude spanner vervangen en nu loopt ie lekker, geen vreemde geluiden meer te horen.

Re: Uitlijnen SC pulley

Geplaatst: 14 dec 2016 8:38
door timmyboy55
Gaaf!

Re: Uitlijnen SC pulley

Geplaatst: 14 dec 2016 14:50
door S. Gonzales
:thumbup: