BlueDemon Awakens

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door tibby »

jeugd he :lol:
captain slow
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door timmyboy55 »

Ik durf hem niet in te trappen nee!
Maar ik voel wel het vermogen zitten...
En ik ben veel te bang dat ik het sloop dus ik doe voorzichtig


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door tibby »

timmyboy55 schreef:Ik durf hem niet in te trappen nee!
Maar ik voel wel het vermogen zitten...
En ik ben veel te bang dat ik het sloop dus ik doe voorzichtig


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

:thumbsup:
captain slow
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door timmyboy55 »

Het kritieke is nu de dumpvalve die zn werk niet doet. Maar dit is op te lossen door het gas niet abrupt los te laten (wel leuk geluidje) maar rustig lineair het gas los te laten en het terugslaan te beperken.

De basemap die ik van Daan heb lijkt al spot on als ik rij maar ik zal nu de Wideband ook werkt eens een eigen inleersessie doen.
Maar zo lang de blowoff niet werkt is dat volgensmij nutteloos, en verkloot ik gewoon de turbo met inleer rijgedrag... tot dan blijft hij lekker staan of op zn hoogst zoveel mogelijk non boost rijden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Exmantaa »

Heb je inbouw nog niet gezien, maar neem aan dat die blow-off ongeveer zo ingebouwd zit?
Afbeelding

Geen idee wat voor type het precies is, maar die vacuumaansluiting eerst maar eens testen op lekkage lijkt me.


Qua inleren; het belangrijke basis/cruise gedeelte inleren gebeurt in closed-loop mode met de standaard narrrowband sensor en dan is het wel belangrijk dat je de motor niet teveel belast omdat ie zonder vollastverrijking loopt. Dat deel moet je eerst doorlopen wil je gaan denken aan de vol gas fueling met de wideband sensor.

Sowiezo raadzaam om daarbij eerst goed te checken of je wideband sensor in closed loop mode de juiste AFR aangeeft (mengsel schommelt rond de 14.7) en deze waarde ook in OBD juist binnenkomt.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Daan »

Ik heb deze Forge 004 dual valve met deze verenset en heb de groene in de bov zitten met 1 shim
Afbeelding
Afbeelding

Hoe het werkt:
http://www.forgemotorsport.com/Dual_Pis ... --752.html

Hoe een bov werkt:
http://www.google.nl
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door tibby »

Exmantaa schreef:Heb je inbouw nog niet gezien, maar neem aan dat die blow-off ongeveer zo ingebouwd zit?
Afbeelding

Geen idee wat voor type het precies is, maar die vacuumaansluiting eerst maar eens testen op lekkage lijkt me.


Qua inleren; het belangrijke basis/cruise gedeelte inleren gebeurt in closed-loop mode met de standaard narrrowband sensor en dan is het wel belangrijk dat je de motor niet teveel belast omdat ie zonder vollastverrijking loopt. Dat deel moet je eerst doorlopen wil je gaan denken aan de vol gas fueling met de wideband sensor.

Sowiezo raadzaam om daarbij eerst goed te checken of je wideband sensor in closed loop mode de juiste AFR aangeeft (mengsel schommelt rond de 14.7) en deze waarde ook in OBD juist binnenkomt.
Precies een recirculation valve wat hij heeft. Een gesloten systeem dus :yes:

Wil je een goedkoop en degelijke recirculation valve (enkel bij de lagere vermogens), kan ik je een Bosch 710 (a/p) recirculation valve aanraden die oem in de VAG 1.8 turbo's zitten....
grtz
Laatst gewijzigd door tibby op 08 mar 2017 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door tibby »

Daan schreef:Ik heb deze Forge 004 dual valve met deze verenset en heb de groene in de bov zitten met 1 shim
Afbeelding
Afbeelding

Hoe het werkt:
http://www.forgemotorsport.com/Dual_Pis ... --752.html

Hoe een bov werkt:
http://www.google.nl
Huh? Dit is toch een twin piston valve voor Maf sensor uitgeruste wagens. (had deze zelf trouwens)

https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... =13&t=6622
captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Exmantaa »

tibby schreef:
Precies een recirculation valve wat hij heeft. Een gesloten systeem dus :yes:

Dit is zoals ie oorspronkelijk bij de turbo set van Timmie zat, maar geen idee of ie 'm nu ook weer als gesloten systeem gemonteerd heeft.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door tibby »

Dbilas verkoopt open dumpvalves:

met MAF : http://www.dbilas-shop.com/Products/Pop ... :1801.html (twin piston voor de zlet)

zonder MAF: http://www.dbilas-shop.com/Products/Pop ... :1802.html (voor hun z22se turbo's)

Er zit wel degelijk verschil in....

Mss gewoon je 'open' dumpvalve via Dbilas kopen wat zij gebruiken bij hun turbokits? (gelieven wel even na te vragen...)

grtz
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door tibby »

Post eens een foto Timmy van de valve??? En idd, hoe gebruik je deze??
grtz
captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Exmantaa »

tibby schreef:Post eens een foto Timmy van de valve??? En idd, hoe gebruik je deze??
grtz

Zie m'n foto vaneen paar postings hierbovenr; dat is dus de valve in Tim's kitje. Alleen weet ik dus niet hoe ie 'm nu heeft aangesloten.

Edit, detail (oeps, sorry voor het formaat)=>
Zie Smiley edit. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Exmantaa op 08 mar 2017 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Smiley »

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Daan »

Heren:

Een bov voor specifieke auto's of turbokits zijn er niet.
Een bov blaast overdruk af na het sluiten van de gasklep. De afgeblazen lucht heeft een aantal opties:

1. De lucht is eerder door een MAF gemeten en de ecu regelt hierop het brandstofvolume om de juiste mengselverhouding te krijgen
-> A) De afgeblazen (gemeten) lucht kan d.m.v. recirculatie teruggevoerd worden ACHTER de MAF. Hierdoor blijft de zuurstof/brandstofbalans in tact.
-> B) De afgeblazen (gemeten) lucht kan d.m.v. open afvoer in de atmosfeer worden afgevoerd. De ecu spuit hetzelfde volume brandstof in maar er ontbreekt nu een deel zuurstof = Rijk mengsel (vlammen, knallen etc. mogelijk maar niet echt schadelijk.

Een optie in deze setup kan zijn om de MAF ACHTER de bov te plaatsen. Dan wordt er ook geen gemeten lucht afgeblazen.

2. De lucht is niet gemeten omdat je een MAP hebt. Wat er nu feitelijk VOOR de MAP gebeurd is niet echt van belang omdat de mengselverhouding pas in het inlaatspruitstuk (MAP-locatie) wordt bepaald. Het wel of niet recirculeren of atmosferisch afblazen van de boost moet geen verschil maken voor je mengselverhouding en daarmee je ontbranding c.q. functioneren van je motor.

Een dual spring bov heeft als voordeel dat er een kleinere veer en plaat in zit die de bov altijd gesloten houdt bij vacuum. De gaatjes staan wel open (de grote cilinder wordt open getrokken door het vacuum) maar een tweede veer houdt het kleine klepje op z'n plaats om het gat tussen de bov en ic-buis dicht te houden.

Het stotteren van een bov (shatteren) komt door het feit dat de veer om de bov dicht e drukken sterker is dan het vacuum. Het vacuum zuigt er aan maar krijgt de piston niet in 1 x open.

De foto van smiley is een recirc bov.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door Smiley »

Foto Smiley = poging tot foto van Exmantaa
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie