Ondertussen ergens op de Veluwe
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Ondertussen ergens op de Veluwe
Een paar jaar geleden had ik ooit het goede idee een B207 te kopen. Speciale aanbieding van Neobrothers. Het idee was die motor te houden als reserve voor als de Z22SE er mee ophoudt. En dan gewoon vervangen. Nu bleek dat gewoon vervangen ook nog een heel gedoe: ander vliegwiel, extern triggerwheel etc. En die Z22SE is niet kapot te krijgen. Ik ben nu op het punt gekomen dat ook na de midlife crisis (endlife crisis?) nog iets leuks moet gebeuren en die B207 leek me wel wat. Geen NFT, wordt te duur. B207 heb ik al. OBDTuner heb ik al en ik kan het een en ander mooi zelf doen. Plan is uiteindelijk rond de 350-400 PK uit te komen en, ook belangrijk, een en ander betrouwbaar te houden.
Alvast begonnen met het blok uit elkaar halen. Dat gaat in ieder geval makkelijk.
Cilinderkop: ligt in het hoge noorden om geport te worden. Daarna het standaard recept: ander nokkenassen (stage 2) en sterkere klepveren
Blok: sterkere zuigers (waarschijnlijk de ZZP JE zuigers) en drijfassen (ook ZZP denk ik). Drijfassen misschien niet eens nodig, maar als je ze toch los hebt.
Distributie: naar 6 rib (met een standaard LSJ crank pulley en een -hoop ik- TTV underdrive alternator pulley)
Dan kan het blok weer in elkaar en getimed worden. Leuk die niet gekeyde nokkenastandwielen. En dan komt het geklooi:
Extern triggerwheel: TCE denk it
Oliekoeling: zoals het er standaard op zit, of de koeling van de Z22SE. Of allebei
Uitlaat: Tullett spruitstuk, Team Alkmaar downpipe met HJS kat (?), demper weet ik nog niet
Oh ja, moet ook nog een compressor oid op. Iets wat wel wat lucht levert en ook blijft leveren. Zit aan een C38-61 van Rotrex te denken. Voordeel: chargecoolen (PWR barrel), gewicht en efficientie. Moet makkelijk richting de 350PK gaan.
Afijn dat gaat nog wel een tijdje duren. Maar wel leuk aan zo'n motor sleutelen. Alle commentaar van harte welkom.
Alvast begonnen met het blok uit elkaar halen. Dat gaat in ieder geval makkelijk.
Cilinderkop: ligt in het hoge noorden om geport te worden. Daarna het standaard recept: ander nokkenassen (stage 2) en sterkere klepveren
Blok: sterkere zuigers (waarschijnlijk de ZZP JE zuigers) en drijfassen (ook ZZP denk ik). Drijfassen misschien niet eens nodig, maar als je ze toch los hebt.
Distributie: naar 6 rib (met een standaard LSJ crank pulley en een -hoop ik- TTV underdrive alternator pulley)
Dan kan het blok weer in elkaar en getimed worden. Leuk die niet gekeyde nokkenastandwielen. En dan komt het geklooi:
Extern triggerwheel: TCE denk it
Oliekoeling: zoals het er standaard op zit, of de koeling van de Z22SE. Of allebei
Uitlaat: Tullett spruitstuk, Team Alkmaar downpipe met HJS kat (?), demper weet ik nog niet
Oh ja, moet ook nog een compressor oid op. Iets wat wel wat lucht levert en ook blijft leveren. Zit aan een C38-61 van Rotrex te denken. Voordeel: chargecoolen (PWR barrel), gewicht en efficientie. Moet makkelijk richting de 350PK gaan.
Afijn dat gaat nog wel een tijdje duren. Maar wel leuk aan zo'n motor sleutelen. Alle commentaar van harte welkom.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Nou... hierbij dan commentaar:
LEUK!!
Hier zit ik dus ook al een tijdje mee. Wil lekker aan een blok klussen maar heb het eigenlijk nog niet nodig
Succes er mee
LEUK!!

Hier zit ik dus ook al een tijdje mee. Wil lekker aan een blok klussen maar heb het eigenlijk nog niet nodig

Succes er mee

Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Ha, hij is begonnen.
Blokkeuzes hangen samen met je compressor keuze; turbo of Rotrex kun je 2.0 blijven en druk draaien, maar voor een eventuele blower (m62 / Harrop) is een groter volume (2.2 krukas) weer raadzaam voor max power...
Rotrex en 2.0 dus, ik ben benieuwd.
Blokkeuzes hangen samen met je compressor keuze; turbo of Rotrex kun je 2.0 blijven en druk draaien, maar voor een eventuele blower (m62 / Harrop) is een groter volume (2.2 krukas) weer raadzaam voor max power...
Rotrex en 2.0 dus, ik ben benieuwd.

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
COOL!!!!!!!! Een Rotrex ombouw! Goed voor de Belgen
Superbenieuwd ernaar. Vermogen etc.... Zeker aangezien je hem de volle teut kan zetten. Mark/Peter z'n bouw is ook wel leuk natuurlijk, maar de max is er niet uitgehaald....... Dacht dat Peter destijds 320 pk uithaalde??










captain slow
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Ik blijf zeker ook volgen. Ondertussen al veel gelezen hier over rotrex, en ik begin het te snappen.
het uitvoeren zal iets anders worden...
het uitvoeren zal iets anders worden...

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Leuk project Alex, ga ik volgen aangezien ik hier ook nog zo'n blok werkloos heb liggen
Het externe triggerwheel is niet persee nodig he, moet je alleen een nieuw triggerwheel laten maken en uitwisselen voor de bestaande. Vraag Dominique maar naar details als je daarin geinteresseerd bent, hij heeft dat gedaan met zijn B'tje.
Ga je nog iets van watermist inbouwen voor jouw beoogde vermogen?
*gaat PWR barrel cooler googlen*

Het externe triggerwheel is niet persee nodig he, moet je alleen een nieuw triggerwheel laten maken en uitwisselen voor de bestaande. Vraag Dominique maar naar details als je daarin geinteresseerd bent, hij heeft dat gedaan met zijn B'tje.
Ga je nog iets van watermist inbouwen voor jouw beoogde vermogen?
*gaat PWR barrel cooler googlen*

- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Ik begin het eindelijk de link te zien..
Wil je snoeihard over een circuit kunnen scheuren? Leg een B207 blok in je garage

Wil je snoeihard over een circuit kunnen scheuren? Leg een B207 blok in je garage


Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Voor dat interne triggerwheel moet je alleen wel je hele blok uit elkaar halen (helften splitsen) en alle rekbouten vervangen...
Extern triggerwiel is de makelijke optie. (heb er nog één liggen die je evt. kan kopiëren)
Over makkelijke optie gesproken; wat belet je om de Rotrex gewoon op het standaard B207 blok te schroeven en het bij de 350-360pk voor gezien te houden? Snap dat je graag wat extra zekerheid hebt, maar wij zitten met de Harrop al een tijdje rond de 350pk, alleen verliezen we power door het gebrek aan chargecooling. (Hitte en knock killen zuigers...)

Extern triggerwiel is de makelijke optie. (heb er nog één liggen die je evt. kan kopiëren)
Over makkelijke optie gesproken; wat belet je om de Rotrex gewoon op het standaard B207 blok te schroeven en het bij de 350-360pk voor gezien te houden? Snap dat je graag wat extra zekerheid hebt, maar wij zitten met de Harrop al een tijdje rond de 350pk, alleen verliezen we power door het gebrek aan chargecooling. (Hitte en knock killen zuigers...)
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Hoeveel houd het stock B207 blok??
Dit klinkt nu opeens aantrekkelijker dan een blok bouwen (behalve de 0.2 minder inhoud).
Dit klinkt nu opeens aantrekkelijker dan een blok bouwen (behalve de 0.2 minder inhoud).
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Dat is net het moeilijkste, omdat de Saab community zelf lekker naar de tunert gaat, en die houd op bij 310pk en 400nm op een standaard B207R blok.
Dan hebbie van die gare speedster rijders, die daar graag overheen willen. Gewoon omdat het kan.
Dat vinden ze maar raar.
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... 066e132bd8
Blijft over wat we zelf doen.
Ultimate in DL, olieverbruik problemen rond de 350pk. Heeft een nieuwe B207R opgebouwd.
Zijn oude uit elkaar, maar kon niks vinden.
Rob rijd sinds kort rond met 364pk. Nog niet op het circuit geweest. Nog geen melding van bovenmatig olieverbruik.
Smiley is een schijtluis van jewelste, en blijft nog even hangen op 335. Al mijn olie komt er uit het kleppendekselontluchting uit. Op het circuit.
Dan hebbie van die gare speedster rijders, die daar graag overheen willen. Gewoon omdat het kan.

Dat vinden ze maar raar.

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... 066e132bd8
Blijft over wat we zelf doen.
Ultimate in DL, olieverbruik problemen rond de 350pk. Heeft een nieuwe B207R opgebouwd.
Zijn oude uit elkaar, maar kon niks vinden.
Rob rijd sinds kort rond met 364pk. Nog niet op het circuit geweest. Nog geen melding van bovenmatig olieverbruik.
Smiley is een schijtluis van jewelste, en blijft nog even hangen op 335. Al mijn olie komt er uit het kleppendekselontluchting uit. Op het circuit.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Leuke mensen op dat Saabforum
Maar veel meer dan de twee bekende lekkages hebben "we" dus nog niet. In UK rijden er toch wel al aardig wat rond zonder olieverbruik en gesmeed spul?

Maar veel meer dan de twee bekende lekkages hebben "we" dus nog niet. In UK rijden er toch wel al aardig wat rond zonder olieverbruik en gesmeed spul?
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Nee, er zijn er veel die versterkt spul erin gezet hebben.
Omdat Vocky dat wel goed vond denk ik.
De enige was Martin, en die heeft zoveel shit in het algemeen gehad met dat blok en de ombouw, dat durf ik hier niet eens neer te pennen.
Hij heeft het opgegeven en een lotus gekocht. Een V6, dat dan weer wel.
Omdat Vocky dat wel goed vond denk ik.
De enige was Martin, en die heeft zoveel shit in het algemeen gehad met dat blok en de ombouw, dat durf ik hier niet eens neer te pennen.
Hij heeft het opgegeven en een lotus gekocht. Een V6, dat dan weer wel.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Mhh... 300pk op een z22se of 330 op een b207 maakt dan ook weinig uit als je de boel dicht laat.
Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Er zijn inderdaad meer 2.0 B207's ingebouwd hier in NL dan in de UK. Daar gebruikt men de nieuwe B207 kop samen met het B207 carter om het hele onderzwikkie van een Z22SE + rods + pistons in over te zetten. Met een 2.2 kun je gewoon meer max vermogen krijgen uit een roots blower, maar wij cheapo Hollanders vinden het dan weer een beetje zonde om de helft van een perfect werkend nieuw motorblok weg te gooien.
(Scheelt ook dat Rob en ik op een LSJ ecu zitten, welke plug en play is met de B207 blokken. )
Dit zijn wat virtual dyno plaatjes van afgelopen jaar waar we op de koele herfstdagen wat aan het spelen waren met onze ontsteking. (Virtual Dyno is ongeveer hetzelfde wat in OBD ingebouwd zit en werkt ook met versnelling van de auto op de weg.)
Kijk even niet naar de absolute getallen, maar meer de winst die behaald is. (Al zijn die Virtual Dyno parameters redelijk afgestemd met behaalde testresultaten op de MAHA dyno testbank.)
Rob voor en na ontsteking optimalisatie:

Hij mag zelf vertellen hoe dat verschil aanvoelt.
En nog wat curves waar de rode lijn mij gele VX220 was met alleen een kleine optimalisatie nadat ie 353 op de MAHA bank deed (blauwe lijn) Rob komt nu redelijk in m'n buurt (lichtgroene lijn):


(Scheelt ook dat Rob en ik op een LSJ ecu zitten, welke plug en play is met de B207 blokken. )
Dit zijn wat virtual dyno plaatjes van afgelopen jaar waar we op de koele herfstdagen wat aan het spelen waren met onze ontsteking. (Virtual Dyno is ongeveer hetzelfde wat in OBD ingebouwd zit en werkt ook met versnelling van de auto op de weg.)
Kijk even niet naar de absolute getallen, maar meer de winst die behaald is. (Al zijn die Virtual Dyno parameters redelijk afgestemd met behaalde testresultaten op de MAHA dyno testbank.)
Rob voor en na ontsteking optimalisatie:

Hij mag zelf vertellen hoe dat verschil aanvoelt.

En nog wat curves waar de rode lijn mij gele VX220 was met alleen een kleine optimalisatie nadat ie 353 op de MAHA bank deed (blauwe lijn) Rob komt nu redelijk in m'n buurt (lichtgroene lijn):

Laatst gewijzigd door Exmantaa op 14 mar 2017 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Ondertussen ergens op de Veluwe
Laatste nieuws van MartinS; Die draait eindelijk weer nadat ie er een nieuwe poelie en krukasspie heeft ingezet! Z'n poelie en dus ook triggerwiel zat los/was verdraaid!! Maar inderdaad kun je een een heel forum vullen met de motorproblemen die hij gehad heeftSmiley schreef:Nee, er zijn er veel die versterkt spul erin gezet hebben.
Omdat Vocky dat wel goed vond denk ik.
De enige was Martin, en die heeft zoveel shit in het algemeen gehad met dat blok en de ombouw, dat durf ik hier niet eens neer te pennen.
Hij heeft het opgegeven en een lotus gekocht. Een V6, dat dan weer wel.