Gewoon je tijd nemen en idd. verschillende dingen uitzoeken over hoe en wat rond motor-bouw
Inderdaad dingen als de speling op de zuigerveren juist instellen voor de verwachte thermische belasting. Te krap is niet goed (vastloper), maar te ruime speling is ook slecht (blowby, olieverbruik).
Niet alleen de speling zelf qua breedte, maar ook voor het slijpen bijvoorbeeld investeren in een speciaal daarvoor bedoeld slijpwieltje met houder die de uiteinden van de zuigerveer goed parallel aan elkaar houdt. Gewoon een handbediend dingetje maar kan weer een hoop ellende schelen en dan netjes afbramen.
Ja.. Er zijn bossen mensen die het gewoon met een vijl of haakse slijper voor elkaar krijgen, maarja.. Misschien hebben die al zoveel van die dingen gebouwd dat ze dat 'uit de losse pols' dan wel doen.
Oh ja.. En van die truukjes als de speling controleren door op een zuiger alleen een (oude) olieschraapveer te doen en die dan ondersteboven gebruiken als 'mal' om de zuigerveer waar je aan werkt een paar cm gelijkmatig in de cylinder te drukken om dan de speling te meten.
Ook een subtiele die ik pas geleden nog hoorde.. Veel mensen duwen zuigerveren als een soort 'kurketrekker' op de zuigers. Dus randje eerst en dan er rondom omheen 'werken'.
Dat schijnt dus nou net niet zo handig te zijn. Ja.. Het werkt, maar de zuigerveer wordt in een (lichte) 'wokkel' vorm gedrukt die ervoor zorgt dat hij niet goed meer vrij in de sleuf in de zuiger vrij kan bewegen. Hier was dus ook het advies: koop gewoon een zuigerveer tang en plaats ze door ze licht open te spreiden en volledig vlak te houden.
Rustig, schoon en nauwkeurig werken is meestal al een goede start. En liever 5x meten/controleren als 1x fout monteren/afstellen
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..