HARC vrij rijden dag

Na praten over een evenement.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

HARC vrij rijden dag

Bericht door markv »

Zo, vandaag (euh, ok eigenlijk gister :) ) eindelijk de speedster eens goed kunnen uitlaten op het circuit. Er was een vrij rijden dag van de HARC op Zandvoort. 4 sessies van ongeveer 30 minuten.

Aangezien ik heel wat wijzigingen heb gedaan sinds de laatste keer dat ik op Zandvoort heb gereden, heb ik het maar even rustig opgebouwd. Eerste sessie even gevoeld hoe de auto zicht houdt, wat de dempers doen, hoe de remmen nu voelen, hoe de motor loopt bij langere belasting. Dat bleek allemaal goed te zijn. Na de eerste sessie iets van 0.3 bar per band de druk verlaagd. Door de hogere temperatuur in de band was de druk te hoog geworden.

Resultaat in de tweede sessie was al een stuk beter. Auto voelde veel neutraler aan en gaf meer vertrouwen. Deze sessie wat harder gereden en wat meer stress op de remmen gezet. Het goede nieuws is dat zowel de banden (Toyo Proxes) als de remmen (VXR ABS Unit) PRIMA werken. Ook de nieuwe blokjes werken erg goed. Erg weinig pedaal druk nodig, maar ook weer niet zo weinig dat de doseerbaarheid een probleem wordt. Een frictieindex van 0.48 blijkt dus prima te werken op de speedster. De ABS unit laat trouwens erg veel toe, tot en met gillende banden bij het aanremmen van de tarzanbocht. De vertraging die je haalt t.o.v. de standaar 175 banden is trouwens een stuk beter, je kunt echt HEEL snel je snelheid kwijtraken nu :)

Voor de derde sessie de druk van de banden nog iets verlaagd (ik moet het nog meten, maar ik denk dat ik bij koud nu op 1.5 voor, 1.65 achter zal zitten). En de nitrons iets harder gezet, nu op 12 van hard achter 14 van hard voor. Resultaat was nog een stuk stabieler, merkbaar minder rol. Auto blijft mooi vlak en je kunt hem in de bochten mooi over laten gaan van onder- naar overstuur.

Voor de vierde sessie niks veranderd, maar wel de hele tijd achter Arno aan gereden. Ging prima, kon hem met de nieuwe instellingen prima bijhouden. Helaas begon het wel wat warm te worden, en dat was ook te merken aan de banden. Richting het einde van de sessie begonnen die wel wat grip te verliezen.

Wat me verder is opgevallen dat ik uit het oogpunt van zitcomfort eigenlijk geen behoeft nu heb aan een 4 of 6 punts gordel (vanuit veiligheid wellicht wel). Ik had verwacht meer door m'n stoel te bewegen, maar door goed te letten op een relaxde manier van sturen en bewegen in de auto blijkt dit eigenlijk geen probleem te zijn. Als je jezelf wat aanpast, en je gewoon door de stoel laat bewegen en niet schrap zet kun je prima rijden. Stapte ook zonder druppeltje zweet weer uit de auto :)

De organisatie van de dag was ook netjes. Helaas wel een paar mensen die wat minder aardig waren met het inhalen. Maar door goed op te letten en regelmatig in je spiegels te kijken is dat niet zo'n probleem.

Al met al een geslaagde dag.

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Mark

Een goede oplossing zou zijn , om een CE-LOCK te gebruiken. Er zijn een paar gebruikers onder wie mijzelf .En het werkt echt , je zit veel strakker in je stoel.En dat voor iets van 59 euro meen ik. Want hoe gaat het als je met 1.3 of 1.4 G door een bocht gaat :?: :idea:
Misschien een idee om eens semi's te proberen. Dan heb je die CE-LOCK
in elk geval wél nodig.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Jans,

ikwil niet overgaan op semi slicks. Ja, je kunt er veel harder de bocht mee door, maar het betekend ook dat ik weer allemaal verstevigingen moet uitvoeren aan de ophanging enzo..
De auto haalt op dit moment zeker niet de limiet qua wat hij kan. Om sneller te kunnen is waarschijnlijk een upgrade van de bestuurder veeeel nuttiger dan upgrades aan de auto :).

Maar weer eens een bezoekje bij Andrew gaan inplannen denk ik :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoi Mark,
Leuk stukje wat je geschreven hebt. Maar het roept ook weer wat vragen op natuurlijk :wink: .
Maar de bandendruk is voor mij het meest interessant. Bandensoort (merk/type) heeft wel invloed op wat de beste bandenspanning zou moeten zijn (ook externe omstandigheden spelen een rol, temperatuur van asfalt en lucht), maar ik ben benieuwd wat jouw bandendruk nu is. Ik heb na mijn rondjes op de nordschleife mijn bandendruk ook niet meer gecheckt :oops: , maar zal dat binnenkort even doen.

Jans, Mark heeft de CG-lock al bij mij geprobeert, alhoewel niet op het circuit, maar een paar km's in de randstad :wink: . Eigenlijk zou je het een keer op een circuit moeten proberen Mark, snel maar eens afspreken op een leuke trackday :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hi Maik,
Maik schreef:Hoi Mark,
Leuk stukje wat je geschreven hebt. Maar het roept ook weer wat vragen op natuurlijk :wink: .
Maar de bandendruk is voor mij het meest interessant. Bandensoort (merk/type) heeft wel invloed op wat de beste bandenspanning zou moeten zijn (ook externe omstandigheden spelen een rol, temperatuur van asfalt en lucht), maar ik ben benieuwd wat jouw bandendruk nu is. Ik heb na mijn rondjes op de nordschleife mijn bandendruk ook niet meer gecheckt :oops: , maar zal dat binnenkort even doen.
Koud is de banden druk nu 1.55 rondom. Als ik hiermee het circuit op ga kom ik uit op een druk van 1.80 voor, 1.95 achter wanneer de banden op temperatuur zijn. Dat de achterbanden wamer worden kan heel goed, de geo is daar wat extremer en ik denk ook dat ik de auto meer op overstuur rij, wat natuurlijk ook weer extra stress is voor achter.
Jans, Mark heeft de CG-lock al bij mij geprobeert, alhoewel niet op het circuit, maar een paar km's in de randstad :wink: . Eigenlijk zou je het een keer op een circuit moeten proberen Mark, snel maar eens afspreken op een leuke trackday :)
Zoals ik nu rijd denk ik niet echt dat het voor mij iets toevoegd. Ik probeer me ook wat meer te focussen op hoe ik Andrew heb zien rijden. Die past zijn rijstijl aan aan de auto ipv andersom. Wat me daarbij is opgevallen is de relaxde houding die hij heeft in de auto. Dat heb ik gister dus ook geprobeerd en dat lijkt erg goed te werken. Spieren zo min mogelijk aanspannen, je niet schrap zetten in de bochten, gewoon relaxen :).

Geloof dat er over 2 weken weer een vrij rijden dag is :P. Maar das voor mij een beetje te snel. Eerst deze indrukken even verwerken.

Mark

PS. Wat voor een verbruik haal je met circuitrijden Maik? Ik zat gister op de 20 liter/100km (1 op 5) ongeveer.
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Verbruik weet ik niet precies. Op de ring leek het mee te vallen, maar dat was moeilijk te bepalen. De heenweg ergens getankt, toen 4 rondjes gedaan en toen stond hij op REFILL. Toen getankt net buiten het circuit, er ging 29 liter in en ik had 275km gereden. Dat was dus ongeveer 90km track en 185km autobahn en provinciale weg. Stel het laatste 1 op 12 dus 185/11 = 15 liter. Dan heb ik ongeveer 14 liter verstookt op de ring zelf, 100/14 = 7km. 1 op 7 dus. Maargoed, misschien heb ik die 185km wel een stuk zuiniger gereden, zou mij niets verbazen omdat het iets van 50-60km binnendoor was, 70-90km/u...

Dus aan mijn berekening heb je niets :lol:
Ik denk dat het ook zo rond de 1 op 5 uit zou moeten komen. Mijn seat leon deed 1 op 4 op Zandvoort, maar die had ~230pk, als je dat door zou schalen dan zou de speedy 230/150 x 4 = ongeveer 1 op 6 moeten rijden.

Maar zeg nou zelf, boeiend is het niet echt :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: Maar zeg nou zelf, boeiend is het niet echt :wink:
Nee, maar je kent het verhaal van de andere mapping. Ik ben benieuwd t.o.v. andere speedster hoe arm/rijk hij loopt. Maar als ik dit zo hoor dan lijkt er niet echt een significant verschil te zijn.

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie