Wishbone rubbers

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Wishbone rubbers

Bericht door Pascal »

Heb nou met mijn speedster 105000km's gemaakt en mijn ophang rubberkes worden een beetje moe :D
De rek is er een beetje uit zeg maar... en ga ze vervangen maar wil niet de originele terug.
Heeft er iemand ervaring met de PU types.

https://www.eliseparts.com/products/sho ... ne-bushes/
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Wishbone rubbers

Bericht door Arno »

Wel eens gebruikt. Ook weer verwijderd ;)

Deze combineren eigenlijk de zwakke punten van de OEM rubberen bussen met hardere nylon versies.. Precies wat je dus niet wilt.

Met dit soort polyurethaan versies in een Speedster krijg je:
  • Relatief zachte voering en flex net als de OEM
  • Onderhoud/smering noodzakelijk als harde bussen
  • Slijtage/schuren in de wisbone ogen en in de chassis punten wegens vrij 'slappe' passing in wishbone en vuil/zand tussen de montagevlakken
Uiteindelijk is voor mij persoonlijk er eigenlijk maar een keuze uit 2 typen:
Polyurethaan zie ik persoonlijk geen voordelen meer in en ook de Ertacetal versies (https://www.eliseparts.com/products/sho ... ne-bushes/) zie ik persoonlijk meer als een alternatief voor race auto's die wegens de reglementen geen kogellagers mogen monteren en toch een zo 'vast' mogelijke wishbone geleiding willen. Ook deze laatste hebben vaak problemen op straat auto's met vuil/zand/zout wat in de bussen/pennen komt en gaat liggen schuren/vastlopen/etc. Daarnaast meoten deze zeer secuur worden gemonteerd omdat ze vrijwel geen tolerantie hebben voor bouten die niet geheel recht/parallel aan elkaar staan op de auto qua wishbone punten en dat is niet ongebruikelijk. Deze moeten bij de montage vaak nog extra op maat worden op-geruimd en 'passend' worden gemaakt. Prima voor een race auto, minder praktisch op een straatauto.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Re: Wishbone rubbers

Bericht door Pascal »

Na lang denken ben ik er uit Arno, ik ga gewoon terug voor de onderhouds vrije originele rubbers van eliseparts.
Heb geen zin in onderhoud om de zoveel tijd.

Gr. Pascal
Plaats reactie