Pagina 2 van 2

Re: camber shims

Geplaatst: 17 apr 2017 8:15
door S. Gonzales
Wanneer je vóór nog iets negatiever gaat, naar -1 Gr, heb je daar 'gewoon op straat' ook echt wel plezier van! Aanrader :thumbup:

Re: camber shims

Geplaatst: 17 apr 2017 11:32
door Daan
Copypaste van mijn topic:
Camber heb ik gesteld op basis van de uitlijngegevens die ik mee kreeg bij aankoop (2013).
Voor was -0.24/-0.21. Rechts 2 shims van 1 mm verwijderd, link was er maar 1 shim en de abs bracket. De bracket ook verwijderd om hier ook 2mm meer camber te krijgen. Abs kabel met klemmetjes vastgezet, moet volgens mij verder geen probleem opleveren.
1mm = 0.25° bij de voorkant.

Voor nu dus -0.74/-0.71 graden camber dus. Waarschijnlijk wat meer omdat hij ook 10mm verlaagd is van voor.

Achter was -1.57/-2.10. Dit vond ik wat vreemd dat Zonneveld dit niet aangepast heeft blijkbaar volgens het uitlijnsheet. Voldoende shims om dit te corrigeren. LA 2 shims van 1mm verwijderd zodat het totaal nu op -2.17/-2.10 staat.
1mm = 0.30° bij de achterkant.
Zoals Speedy zegt... wat meer camber heb je veel plezier van op straat :yes:

Re: camber shims

Geplaatst: 17 apr 2017 12:25
door Smiley
Volgens Daan zijn berekeningen zou ik op 0.6/2.1 moeten zitten ipv wat ik dacht op 1.2/2.3

Wiens graden per mm plaatje klopt niet?

Re: camber shims

Geplaatst: 17 apr 2017 13:06
door Daan
Ik heb de mijne uit het handboek..

Re: camber shims

Geplaatst: 17 apr 2017 13:12
door Smiley
Dan ga ik er nog maar eens wat plaatjes uittrekken :mrgreen:

Re: camber shims

Geplaatst: 17 apr 2017 16:13
door Pipo
Ik heb al veel plezier gehad van mijn zelfgebouwde cambermeter :D Na een dagje testen, kwam ik tot volgende metingen (zonder gewicht in de zetels, wel halfvolle tank):
Mijn Speedster stond onveranderd op de fabrieksinstellingen. Dit houdt volgend in:
- Camber links en rechts waren identiek.
- Alle shims en abs-connector brackets rondom hebben een dikte van 0,8mm.
- Voor: aan iedere kant 3 shims + abs-bracket. Camber is -0.20°
- Achter: aan iedere kant 4 shims + abs-bracket. Camber is -1,75°

Vooraan heb ik nu 1 shim verwijderd, waardoor ik eindigde met -0,40°
Achteraan heb ik de camber gelaten zoals oorspronkelijk, dus -1,75°
Ik heb nog de originele fabrieksdempers. En voor mijn rustig baangebruik, lijkt dit me een goede setup die een gelijkmatige bandenslijtage garandeert.
De originele bevestigingsbouten met hardheid 8.8, heb ik ineens vervangen voor hardheid 10.8. Terug vastgezet met blauwe (middelsterke) loctite.

Re: camber shims

Geplaatst: 03 mei 2017 17:12
door alain
Wat raar is dat de na 3.8 ° caster heeft en een turbo 2.5 !
Ik heb de kans gehad om met smiley en Dominique hun auto te mogen rijden en deze sturen veel lichter en prettiger in de bochten.
Moet ik dan ook voor meer caster gaan op mijn turbo?
Wat effect heeft dat op de wegligging?

Alain

Re: camber shims

Geplaatst: 03 mei 2017 21:22
door Exmantaa
Volgens mij staat een Turbo wat hoger vooraan en misschien dat ze bij de latere bouwjaren iets andere uitlijning hebben gebruikt.

Caster geeft buiten rechtdoor stabiliteit ook meer Camber bij stuuruitslag, dus in de bochten extra grip. :wink:

Re: camber shims

Geplaatst: 04 mei 2017 11:19
door Arno
Exmantaa schreef:Caster geeft buiten rechtdoor stabiliteit ook meer Camber bij stuuruitslag, dus in de bochten extra grip. :wink:
Meer caster geeft dan wel weer sterkere neiging van de auto om stuur naar 'het midden' terug te willen duwen naarmate je meer instuurt. Stuur gevoel is daarom vaak wat zwaarder in scherpere bochten.

Voor de rest is de caster verandering maar beperkt die haalbaar is op deze auto's. Wordt eigenlijk in de praktijk vooral gebruikt door de fabriek om links en rechts gelijk te krijgen met de produktie-tolerlanties van zowel het chassis en de wishbones.

De shims/ringen die je kunt verplaatsen doen maar een 0.4 graad of zo per stuk, dus kan je maximaal met OEM wishbone bussen iets van 1.2 graad 'spelen' (3 shims) en met kogelgewrichten die niet de speciale rubberen spacer nodig hebben 1.6 graad (4 shims). Meer kan niet. Daarna zou je wishbones moeten gaan aanpassen zodat de fuseekogel meer voor-of achterwaarts geplaatst worden..

Idd. is zoals alle 'volges het boekje' getallen ook de standaard castor 3.8 graden (Elise en N/A) gegeven bij de standaard rij-hoogte van 130mm.

Ik weet niet in hoeverre de rijhoogte nog invloed heeft op deze. Vri j'interessante' relatie natuurlijk tussen wishbone hoeken, draai-hoek van de fusee (ik meen + en - 20 graden van rechtdoor) en dan de resulterende as-kanteling tov.
rechtdoor ;)

Als het castor heel erg anders is, dan misschien ook eens een metalen lineaal langs wat wishbone buizen leggen en checken dat er niks gebogen/geknikt is in de voor-armen..

Bye, Arno.