Compressor van HiTEC

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Hendrik-Jan schreef:Piet,

Geweldig! Nu is ie zeker ook sneller dan die oude Impreza?

Top! :thumbup:
Eh, ja en niet zo'n beetje.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

markv schreef:Klinkt goed Piet :)

Hoe is de reactie op het gaspedaal t.o.v. de standaard motor? Is ie nu ook wat vlotter met reageren?

En weet je toevallig waar ze de intercooler hebben ingebouwd?

Veel plezier! :)

Mark
Hoi, Mark

Als je nu gas geeft gaat ie je hoeft niet te wachten en bij elk toerental. Je hebt nu een heel bereik waarin in je kan spelen. Het grapige is dat je het niet alleen voelt maar ook hoort. Weinig gas normaal geluid, beetje meer gas, je hoort dat iets gaat mee blazen, nog meer gas je hoort een fluittoon die dan steeds harder wordt na mate je meer gas geeft.
En weet je toevallig waar ze de intercooler hebben ingebouwd?
Eh, niet echt. Ik weet wel dat de radiator van de intercooler aan de zijkant (bestuurders kant) zit achter de motor lucht inlaat. Ik weet niet of je dat bedoeld anders kan Maarten daar wel iets van zeggen.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik denk dat als ik aan deze ombouw toekom in de (verre) toekomst, ik HiTEC zou vragen om een chargekoeler te plaatsen met een extra radiator in de neus. Dus niet een koeler bij de zij-inlaat net voor de achterwielen maar een flinke pomp en leidingen helemaal naar voren voor maximale koeling vol in de rijwind.

Piet heel veel plezier ermee. En als je er helemaal aan gewend bent dan houd ik mij aanbevolen voor een uitgebreid proefrit ....

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

SteV6 schreef:Ik denk dat als ik aan deze ombouw toekom in de (verre) toekomst, ik HiTEC zou vragen om een chargekoeler te plaatsen met een extra radiator in de neus. Dus niet een koeler bij de zij-inlaat net voor de achterwielen maar een flinke pomp en leidingen helemaal naar voren voor maximale koeling vol in de rijwind.

Piet heel veel plezier ermee. En als je er helemaal aan gewend bent dan houd ik mij aanbevolen voor een uitgebreid proefrit ....

SteV6
Bedankt Stephan,

Er is volgens HiTEC in ieder geval heel veel verbeterd aan de koeling van de compressor ten opzichte van vroeger. Maar je kan wel het verschil goed merken tussen overdag in de hitte en s'avonds in relatieve koelte.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Er is een laminova intercooler (eigenlijk 4 stuks) in het spruitstuk gebouwd. (ik heb nu een trage verbinding dus een gokje: www.laminova.se ?) hierdoor stroom een appart koelcircuit, met een eigen radiatortje waarop een fan zit die temperatuur gestuurd is. Een waterpompje slaat aan zodra de motor op contact staat (kl 15).
Bij testen met het oude systeem kwam de temperatuur niet boven de 40 graden uit. Nu is door een andere opbouw van het circuit en een andere plaatsing van het pompje het stromingsrendement bijna verdubbeld, dus zal het systeem ook langer koel blijven. (Eventueel een override schakelaar voor de fan erop later?)

Een radiator in de neus zal niet veel extra koeling opleveren en veel extra leidingwerk wat op een of andere manier naar voren moet.

Verder heeft piet het goed samengevat, de weiziging aan de moter is een verlaagde compressie verhouding, om te compenseren voor de overdruk. De druk als de zuiger nu in zijn bdp is is dus ongeveer gelijk. Hierdoor kan de standaard computer gebruikt worden en blijven dus alle veiligheidsfuncties die erin zitten actief. Ook de knock regeling blijft gewoon werken.
Ok dit is niet de manier om er het maximale uit te halen, maar wel een hele veilige manier om er veel extra uit te halen.
Verder is de termostaat vervangen omdat de oliekoeler een beetje vreemd zit ingebouwd in onze speedsters, namelijk het koude water uit de radiator gaat eerst langs de hete olie en dan het blok in.
Bij langdurige zware belasting loopt de olietemperatuur snel en hoog op, waardoor de koeling van de motor minder effectief gaat worden. Door de termostaat die iets eerder open gaat (86 graden geloof ik uit mijn hoofd...), wordt de koeling iets verbeterd.

Verder is er aan de basis motor niks geweizigd.

Wel alles aan de inlaatzijde verwijderd en vervangen door een alu inlaatspruitstuk met de laminova intercoolers, waarop de compressor zit, aangepast en verplaatst luchtfilterhuis (of zoals bij Piet een sportluchtfilter voor het geluid), een radiatortje in het zijscherm, extra ecu in de bagageruimte welke de 2 extra injectoren aanstuur welke in het spruitstuk verwerkt zitten.
Dat zijn de grote dingen, dan zijn er nog wat kabelboom aanpassingen (de ECU verplaatst van het spruitstuk naar de beugel van het koelwater expansievaatje, en de extra ecu moet erbij en de fan, koelwaterpompje moeten aangestuurd worden) Nogal wat slangen werk. Oliepeilstok moet aangepast worden. Uitlaat vervangen (als dat nog niet gedaan is en het moet niet, maar scheelt wel veel vermogen)

En het belangrijkste: het ecotec plaatje verwijderen !
(Alhoewel hij nog steeds voldoet aan de Tüv eisen, welke veel strenger zijn dan onze APK)


Het is veel meer werk dan het lijkt. (als ik de onderdelen op tijd had gehad, had ik er ongeveer een week voor nodig met af en toe wat extra handen van een ervaren motorman) En omdat ik dezelfde setup heb als Piet kan bij mij dezelfde SW gebruikt worden, bij andere uitlaat ed moet er nog een aparte rollenbank calibratie gedaan worden.

Hopelijk zijn de meeste urgente vragen hiermee beantwoord.

Een groet vanuit Phoenix waar het een beetje warm is (46 graden).

Maarten
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Dank voor de info mannen!

Mark
C30-94@0.55bar
Paskal
Actief lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 aug 2005 6:56
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Bericht door Paskal »

Piet,

Mooi spul man :!:
Geluid komt me bekend voor :) In mijn 911 hoor je hem ook heerlijk meeloeien ware het niet dat het bij mij minder hoog en wat zwaarder klinkt wat ongetwijfeld te maken heeft met het 6-cylinder blok en de dikke RVS-uitlaat. Ik zal binnenkort ook eens een paar seconden opnemen.

Paskal
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Paskal schreef:Piet,

Mooi spul man :!:
Geluid komt me bekend voor :) In mijn 911 hoor je hem ook heerlijk meeloeien ware het niet dat het bij mij minder hoog en wat zwaarder klinkt wat ongetwijfeld te maken heeft met het 6-cylinder blok en de dikke RVS-uitlaat. Ik zal binnenkort ook eens een paar seconden opnemen.

Paskal
Ben benieuwd hoe dat bij jouw klinkt. De filmpjes geven wel een indruk maar in het echt beleef je het wel anders (vooral luider).
Gebruikersavatar
bassie
Actief lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 01 jun 2005 14:04
Locatie: Arnhem

Bericht door bassie »

Hoi Piet, 'klinkt' goed :P
Hoop het binnenkort te aanschouwen en aan te horen.

gr. Bassie

PS arme Ford KA ...
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

bassie schreef:Hoi Piet, 'klinkt' goed :P
Hoop het binnenkort te aanschouwen en aan te horen.

gr. Bassie

PS arme Ford KA ...
Komt goed Bassie, ik heb het vermoede dat je daar binnenkort alle gelegenheid voor krijgt. :wink:
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Jaja er is weer een 2.2 met kompressor erbij in nederland.

220PK en een koppel van 248Nm (op rollenbank gemeten).
Ingebouwd bij Delta Motor AG in Zwitserland.

Ze hebben eerst de bovenste helft van het motorblok afgehaald en gereviseerd, daarna alles weer teruggebouwd met daarbij de installatie van de Lysholm kompressor en andere software-besturing.

Gebeurd in Zwitserland, van woensdag t/m zaterdag :!:

.........tja wie is het :lol:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

:shock:

Marcel, wat heb je nou weer gedaan zonder ons om goedkeuring te vragen :?: :!: :idea:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Sorry ik ben het niet :P
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

jurgen volgens mij.

Gr, 8) martin
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Martin schreef:jurgen volgens mij.

Gr, 8) martin
YEP :!:
Plaats reactie