Compressor van HiTEC

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Compressor van HiTEC

Bericht door Piet »

Na lang wachten is het dan zover. De compressor van HiTEC zit erop. Het is in 1 woord geweldig. De acceleratie, het geluid, wow! En toch rijdt de auto nog net zo gedwee als hiervoor. Vandaag gewoon lekker wezen cruisen en zo af en toe een tussensprintje. De auto gedraagt zich voorbeeldig. Je hebt geen 1 keer het idee dat er iets niet klopt of dat je iets vreemd hoort. (Speedster)Petje af voor de mannen van HiTEC.

Een van de redenen waarom het nogal lang duurde ten opzichte van de normale tijd die voor het inbouwen van een compressor staat is omdat ze nogal wat kleine veranderingen hebben doorgevoerd ten opzichte van vroeger. Zo is de radiator van de intercooler op een andere plaats gezet en is de hoeveelheid water die door het systeem wordt gepompt verdubbeld. De sofware is aangepast. Een of andere sensor die er voor zorgt hoe de compressor op het gaspedaal reageert, hebben ze veranderd en zit op een andere (betere) positie. Vroeger was het schijnbaar zo dat 2 graden meer gas er een vermogens jump was van 15 pk dat is nu weg waardoor het rijden in de 2 versnelling de auto niet zenuwachtige op het gas reageert. Er zit tegenwoordig een sport filter in waardoor je de compressor beter hoort. Wat heet, het lijkt wel een Stuka duikbommenwerper! Gelukkig maakt hij dat geluid alleen als je vol op het gas gaat. Bij normaal rijden is het geluid niet veel anders dan standaard.

Zoals jullie weten ben ik geen techneut dus op de echte technische zaken moet ik het antwoord schuldig blijven.

Nog wat feitjes:

Ingebouwd HiTEC compressor Stage 2.
Vermogen 245 PK
275Nm bij 2000 toeren tot 300 Nm bij 6250 toeren.
Kosten 7200 EURO.
Bijlagen
Motor.jpg
Motor.jpg (123.74 KiB) 3775 keer bekeken
Compressor.jpg
Compressor.jpg (126.11 KiB) 3778 keer bekeken
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Nog wat filmpjes. Deze zijn genomen met een fototoestel dus geluid en beeld zijn niet top.
Bijlagen
Actie1.AVI
(1.32 MiB) 8097 keer gedownload
Actie2.AVI
(655.02 KiB) 8097 keer gedownload
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Wauw Piet :!:

Leuke cijfertjes......en het klinkt goed.

Goed dat het nog een auto is waar je normaal mee kan rijden.

En ook leuk als je een nietsvermoedende Turbo rijder tegen komt.....of anders snel speelgoed, veel plezier ervan en wees er zuinig op.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Dank je Marcel.
Er kwam gisteren een duitse Speedster Turbo naast me rijden. Nadat we naar elkaar hadden gezwaaid ging hij vlak voor me rijden. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om er gelijk vol gas er van door te gaan.
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Hij klinkt goed Piet en de acceleratie ziet er ook goed uit, Ga je nu nog verder met tunen? of is dit je eindstadium?
Heb je enig idee wat er allemaal aangepast is?
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Kan niet wachten tot ik weer thuis ben en de mijne kan gaan rijden.





(He Piet, inhalen over een verdringingsvlak en een doorgetrokken streep mag ook in duitsland niet hoor ) :wink: :wink: :wink:
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hej Piet"' wat maak jij nou :shock: Dat is toch niet normaal hé.
Man die is snel geworden zeg :!: :!: Denk dat je nu toch wel serieus
aan een sper diff moet gaan denken :idea: met al dat vermogen wordt het natuurlijk wel een beetje linker allemaal :!:
Zal mij straks benieuwen hoe het klinkt en loopt.
Doe het een beetje voorzichtig aan hé

jans
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Hij klinkt goed Piet en de acceleratie ziet er ook goed uit, Ga je nu nog verder met tunen? of is dit je eindstadium?
Ik zie me nog niet verder gaan met (motor)tunen.
Heb je enig idee wat er allemaal aangepast is?
In algemene termen wel. Maar mischien dat Maarten dat kan uitleggen voor ons want die bouwt tenslotte zelf er 1 in die heeft er echt verstand van.

Zover ik heb begrepen wordt er eigenlijk maar weinig veranderd aan de standaard motor, alleen de compressie wordt verlaagd. De computer blijft ook het zelfde alleen wordt er een extra computer in de tasbak in gebouwd die de extra benzine injectoren bestuurd. Van het normale koelsysteem wordt er alleen een andere termostaat in gebouwd. That's it. De compressor wordt er dus gewoon op gebouwd.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

(He Piet, inhalen over een verdringingsvlak en een doorgetrokken streep mag ook in duitsland niet hoor )

:bangin: Oeps, was mij niet eens opgevallen.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

jans schreef:Hej Piet"' wat maak jij nou :shock: Dat is toch niet normaal hé.
Man die is snel geworden zeg :!: :!: Denk dat je nu toch wel serieus
aan een sper diff moet gaan denken :idea: met al dat vermogen wordt het natuurlijk wel een beetje linker allemaal :!:
Zal mij straks benieuwen hoe het klinkt en loopt.
Doe het een beetje voorzichtig aan hé

jans
Gelukkig ben ik voorzichtig aangelegd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Piet, jij krijgt het nog druk in Zeist met aanvragen voor "een rondje" :wink:
Het klinkt goed hoor! :) Waar zit nu de toerenbegrenzer? Op 6800tpm nu toch? Ik denk dat je aan een shiftlight moet gaan denken.... Mark heeft een mooie!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Maik schreef:Piet, jij krijgt het nog druk in Zeist met aanvragen voor "een rondje" :wink:
Het klinkt goed hoor! :) Waar zit nu de toerenbegrenzer? Op 6800tpm nu toch? Ik denk dat je aan een shiftlight moet gaan denken.... Mark heeft een mooie!
Nee, hoor de standaard max toerentalen zijn nog steeds van kracht. Je kan niet meer toeren maken zonder aanpassingen aan de motor. Tenminste als je de boel heel wil houden.

Ik denk meer aan een shifthoorn :toot: schakelen!
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Piet,

Geweldig! Nu is ie zeker ook sneller dan die oude Impreza?

Top! :thumbup:
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Klinkt goed Piet :)

Hoe is de reactie op het gaspedaal t.o.v. de standaard motor? Is ie nu ook wat vlotter met reageren?

En weet je toevallig waar ze de intercooler hebben ingebouwd?

Veel plezier! :)

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie