Pagina 1 van 3

Compressor van HiTEC

Geplaatst: 04 sep 2005 14:46
door Piet
Na lang wachten is het dan zover. De compressor van HiTEC zit erop. Het is in 1 woord geweldig. De acceleratie, het geluid, wow! En toch rijdt de auto nog net zo gedwee als hiervoor. Vandaag gewoon lekker wezen cruisen en zo af en toe een tussensprintje. De auto gedraagt zich voorbeeldig. Je hebt geen 1 keer het idee dat er iets niet klopt of dat je iets vreemd hoort. (Speedster)Petje af voor de mannen van HiTEC.

Een van de redenen waarom het nogal lang duurde ten opzichte van de normale tijd die voor het inbouwen van een compressor staat is omdat ze nogal wat kleine veranderingen hebben doorgevoerd ten opzichte van vroeger. Zo is de radiator van de intercooler op een andere plaats gezet en is de hoeveelheid water die door het systeem wordt gepompt verdubbeld. De sofware is aangepast. Een of andere sensor die er voor zorgt hoe de compressor op het gaspedaal reageert, hebben ze veranderd en zit op een andere (betere) positie. Vroeger was het schijnbaar zo dat 2 graden meer gas er een vermogens jump was van 15 pk dat is nu weg waardoor het rijden in de 2 versnelling de auto niet zenuwachtige op het gas reageert. Er zit tegenwoordig een sport filter in waardoor je de compressor beter hoort. Wat heet, het lijkt wel een Stuka duikbommenwerper! Gelukkig maakt hij dat geluid alleen als je vol op het gas gaat. Bij normaal rijden is het geluid niet veel anders dan standaard.

Zoals jullie weten ben ik geen techneut dus op de echte technische zaken moet ik het antwoord schuldig blijven.

Nog wat feitjes:

Ingebouwd HiTEC compressor Stage 2.
Vermogen 245 PK
275Nm bij 2000 toeren tot 300 Nm bij 6250 toeren.
Kosten 7200 EURO.

Geplaatst: 04 sep 2005 14:50
door Piet
Nog wat filmpjes. Deze zijn genomen met een fototoestel dus geluid en beeld zijn niet top.

Geplaatst: 04 sep 2005 15:04
door Marcel
Wauw Piet :!:

Leuke cijfertjes......en het klinkt goed.

Goed dat het nog een auto is waar je normaal mee kan rijden.

En ook leuk als je een nietsvermoedende Turbo rijder tegen komt.....of anders snel speelgoed, veel plezier ervan en wees er zuinig op.

Geplaatst: 04 sep 2005 15:08
door Piet
Dank je Marcel.
Er kwam gisteren een duitse Speedster Turbo naast me rijden. Nadat we naar elkaar hadden gezwaaid ging hij vlak voor me rijden. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om er gelijk vol gas er van door te gaan.

Geplaatst: 04 sep 2005 15:37
door stef666
Hij klinkt goed Piet en de acceleratie ziet er ook goed uit, Ga je nu nog verder met tunen? of is dit je eindstadium?
Heb je enig idee wat er allemaal aangepast is?

Geplaatst: 04 sep 2005 16:00
door Maarten
Kan niet wachten tot ik weer thuis ben en de mijne kan gaan rijden.





(He Piet, inhalen over een verdringingsvlak en een doorgetrokken streep mag ook in duitsland niet hoor ) :wink: :wink: :wink:

Geplaatst: 04 sep 2005 16:20
door jans
Hej Piet"' wat maak jij nou :shock: Dat is toch niet normaal hé.
Man die is snel geworden zeg :!: :!: Denk dat je nu toch wel serieus
aan een sper diff moet gaan denken :idea: met al dat vermogen wordt het natuurlijk wel een beetje linker allemaal :!:
Zal mij straks benieuwen hoe het klinkt en loopt.
Doe het een beetje voorzichtig aan hé

jans

Geplaatst: 04 sep 2005 16:22
door Piet
Hij klinkt goed Piet en de acceleratie ziet er ook goed uit, Ga je nu nog verder met tunen? of is dit je eindstadium?
Ik zie me nog niet verder gaan met (motor)tunen.
Heb je enig idee wat er allemaal aangepast is?
In algemene termen wel. Maar mischien dat Maarten dat kan uitleggen voor ons want die bouwt tenslotte zelf er 1 in die heeft er echt verstand van.

Zover ik heb begrepen wordt er eigenlijk maar weinig veranderd aan de standaard motor, alleen de compressie wordt verlaagd. De computer blijft ook het zelfde alleen wordt er een extra computer in de tasbak in gebouwd die de extra benzine injectoren bestuurd. Van het normale koelsysteem wordt er alleen een andere termostaat in gebouwd. That's it. De compressor wordt er dus gewoon op gebouwd.

Geplaatst: 04 sep 2005 16:25
door Piet
(He Piet, inhalen over een verdringingsvlak en een doorgetrokken streep mag ook in duitsland niet hoor )

:bangin: Oeps, was mij niet eens opgevallen.

Geplaatst: 04 sep 2005 16:30
door Piet
jans schreef:Hej Piet"' wat maak jij nou :shock: Dat is toch niet normaal hé.
Man die is snel geworden zeg :!: :!: Denk dat je nu toch wel serieus
aan een sper diff moet gaan denken :idea: met al dat vermogen wordt het natuurlijk wel een beetje linker allemaal :!:
Zal mij straks benieuwen hoe het klinkt en loopt.
Doe het een beetje voorzichtig aan hé

jans
Gelukkig ben ik voorzichtig aangelegd. :mrgreen:

Geplaatst: 04 sep 2005 17:51
door Maik
Piet, jij krijgt het nog druk in Zeist met aanvragen voor "een rondje" :wink:
Het klinkt goed hoor! :) Waar zit nu de toerenbegrenzer? Op 6800tpm nu toch? Ik denk dat je aan een shiftlight moet gaan denken.... Mark heeft een mooie!

Geplaatst: 04 sep 2005 18:52
door Martin
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Geplaatst: 04 sep 2005 18:59
door Piet
Maik schreef:Piet, jij krijgt het nog druk in Zeist met aanvragen voor "een rondje" :wink:
Het klinkt goed hoor! :) Waar zit nu de toerenbegrenzer? Op 6800tpm nu toch? Ik denk dat je aan een shiftlight moet gaan denken.... Mark heeft een mooie!
Nee, hoor de standaard max toerentalen zijn nog steeds van kracht. Je kan niet meer toeren maken zonder aanpassingen aan de motor. Tenminste als je de boel heel wil houden.

Ik denk meer aan een shifthoorn :toot: schakelen!

Geplaatst: 04 sep 2005 19:07
door Hendrik-Jan
Piet,

Geweldig! Nu is ie zeker ook sneller dan die oude Impreza?

Top! :thumbup:

Geplaatst: 04 sep 2005 19:15
door markv
Klinkt goed Piet :)

Hoe is de reactie op het gaspedaal t.o.v. de standaard motor? Is ie nu ook wat vlotter met reageren?

En weet je toevallig waar ze de intercooler hebben ingebouwd?

Veel plezier! :)

Mark