Lenzen lijmen/kitten

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Lenzen lijmen/kitten

Bericht door André R »

Ik heb in de verschillende topics verschillende lijmen/kitten voorbij zie komen voor het vastzetten van de nieuwe licht unit lenzen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties nadat de lenzen er wat langer op zitten.

Ik heb eerst m’n achterlichtlens (GMS) vastgezet met Sikaflex 221. Opgeklemd en 2 dagen laten uitharden. Daarna vastgezet. Na een paar dagen zag ik alweer wat luchtblazen verschijnen in de zwarte rand. En na een paar weken was hij al voor de helft weer los.
Omdat hij naar de keuring moest heb ik hem opnieuw gekit, dit keer met Sikaflex 252. De keuring heeft hij gehaald. Maar toen ik thuis kwam was m’n lens verdwenen. Ik hoop niet dat hij bij een onfortuinlijke achterligger door de voorruit is gegaan.
Contact gehad met Karolis van GMS die zei dat ik de unit te strak heb aangedraaid. Dat is inderdaad plausibel, wat zo trekje het binnenwerk van de lens af. De Sikaflex 252 vond hij trouwens prima. Gelijk een set nieuwe lenzen bij hem besteld en bij aankomst gelijmd zoals geadviseerd door Karolis.
Ik heb hem nu vrij losjes vastgezet. Je kan de hele unit zelfs nog een beetje bewegen. Nog geen 2 dagen later zitten de eerste blazen er weer in. :x

Heeft er iemand iets gebruikt dat ook na langere tijd (in de zon e.d) goed blijft?
Bijlagen
lens2.jpg
lens2.jpg (53.98 KiB) 4193 keer bekeken
Lens1.jpg
Lens1.jpg (59.08 KiB) 4188 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Lenzen lijmen/kitten

Bericht door Smiley »

Met de koplampen die tape gebruiken, ben ik ook wel benieuwd wat de achterlampen oem hadden om de lens vast te zetten.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Lenzen lijmen/kitten

Bericht door timmyboy55 »

Je zou ze inderdaad kunnen tapen met dubbelzijdige tape en dan de rand afkitten tegen vocht.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Lenzen lijmen/kitten

Bericht door S. Gonzales »

Over de manieren en soorten kit staat genoeg beschreven, ik gebruik kit uit de bouw en kost ongeveer
€ 10,- voor een patroon. Staat hier ook ergens op het forum beschreven. Heb er inmiddels meerdere koplampen mee gedaan en die zitten nog prima.
Maar....de koplampunits en achterlichten te strak aandraaien is idd een bepalende factor voor succes.
Wanneer je de achterlichten monteert is het zaak om voldoende ringen (op de juiste plaats) over de draadeinden te schuiven vóór dat je de units monteert. Hou de achterlichtunit op zijn plaats en druk hem licht 'naar binnen' ter plaatse van de draadeinden. Monteer zoveel ringen dat de lens het bodywerk nét niet raakt. Je zal zien dat het aantal benodigde ringen (bijvoorbeeld carosserie- of plaatringen) per montagepunt verschilt. Na dit 'uitvullen' met beleid de moeren aandraaien en job done. :thumbsup:
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lenzen lijmen/kitten

Bericht door tibby »

Klein!!!! lijntje zwarte Tec7 leggen en behuizing/lens tegen mekaar klemmen. Daarna na 2 dagen uitharden rand netjes dichtkitten terug met Tec7. Komt NIET meer los. Ondertussen op verschillende speedsters lenzen geplekt gehad.

Een ander product was dit :Terostat/Teroson (alweer 7 jaar geleden)

https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... t=terostat
captain slow
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Lenzen lijmen/kitten

Bericht door Arno »

André R schreef:Nog geen 2 dagen later zitten de eerste blazen er weer in. :x
Heb je de kit er direct op gebruikt, of heb je nog iets als Sika-Activator 205 samen met Sika-Primer 209D (Perspex) of 209N (Polycarbonaat, afhankelijk van materiaal) gebruikt als oppervlakte-voorbereiding? Wellicht de rand nog wat opgeschuurd om een ietwat ruw oppervlak te krijgen? Goede oppervlakte voorbereiding is kritiek met lijm-verbindingen want daar valt en staat het hele zaakje mee.

Vooraf ook nog een goede siliconen verwijderdaar toepassen om evt. siliconen afzettingen/'besmetting' van middelen die worden gebruikt om spullen makkelijker van de mal te krijgen te verwijderen.

Is helaas niet altijd even makkelijk om een goede, gelijkmatige hechting te krijgen. Ook wil je de lens er wel stevig op drukken bij het uitharden, maar ook weer niet zo hard dat hij er uiteindelijk onder (trek) spanning in zit want dat gaat geheid los komen. Zo egaal mogelijk onder druk is het devies.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Lenzen lijmen/kitten

Bericht door André R »

De rand van de behuizing heb ik opgeschuurd en ontvet met spiritus.

Maar het probleem zit hem in de hechting van de Sikaflex met de verfrand van de lens. Ik ben nu extra voorzichtig geweest, want met de vorige lens heb ik de verf voorzichtig met wasbenzine ontvet. Toch niet het meest krachtige spul, maar ik wreef de verf er zo af. Die heb ik weer opnieuw moeten spuiten.
De verf van de lens heb ik nu ook ontvet met spiritus.
De oplossing zal zitten in wat S.Gonzales zegt met vulringen. Dat had Karolis ook al geadviseerd. Ik had gedacht dat het handvast aandraaien van de nyloc moertjes voldoende zou zijn, zolang ik de unit nog kon bewegen.

Ik twijfel alleen of ik nog een keer met de Sikaflex aan de gang ga.
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
kzentekik_et
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 feb 2009 19:51
Locatie: O-VL. België

Re: Lenzen lijmen/kitten

Bericht door kzentekik_et »

Het probleem begint al bij de povere pasvorm. Althans bij mijn set.
Hoe zit het bij jullie met de pasvorm alvoor jullie beginnen kitten ??

Dit zijn foto's Van Gert die de mijne onder handen nam. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Lenzen lijmen/kitten

Bericht door André R »

Die van mij was niet zo extreem afwijkend als die van jou.
Maar ik moest hem toch wel enigsinds in fatsoen duwen en klemmen.
Vooral in de buiten bovenhoek. Maar daat laat het nog niet los.
Gisterenavond heb ik de boel uitgevuld met ringen.
Ik hou het een paar dagen in de gaten. Als het niet erger wordt, ga ik opnieuw kitten.

Kitten jullie tussen het glas en de auto? Dat lijkt me een beetje rommelig gezicht.
Ik weet alleen niet of het foam nog genoeg afdicht met de ringen.
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Lenzen lijmen/kitten

Bericht door S. Gonzales »

André R schreef: Gisterenavond heb ik de boel uitgevuld met ringen. :thumbup:

Kitten jullie tussen het glas en de auto? Dat lijkt me een beetje rommelig gezicht.
Zeker, dus absoluut niet doen! En dat zorgt overigens ook niet voor de afdichting van de unit.

Ik weet alleen niet of het foam nog genoeg afdicht met de ringen.
Foam? :roll: Bedoel je het foam aan de onderkant van de unit? Zo ja, dat moet je sowieso verwijderen, het houdt water vast en/of zuigt het op, met kans op condens. Is vanuit de fabriek een 'dealer instructie' over afgegeven. Zie:
https://www.speedsterclub.nl/bibliothee ... ngress.pdf
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Lenzen lijmen/kitten

Bericht door André R »

De onderkant van die foam heb ik een aantal jaren geleden al weggesneden idd.

IDe boel zit nu al een paar dagen gemonteerd met vulringen. Eerst maar eens als test een paar dagen rondgereden met vulringen achter het achterlicht.
Het lampglas raakt nu nergens de body van de auto meer. Er staat dus geen kracht meer op het lampglas, dus als het goed is laat de lijm niet verder los. Niet dus.
Het is ook niet de lijm die loslaat van de geverfde rand. Het is de verf die loslaat van het polycarbonaat.

Voorlopige conclusie; Sikaflex 252 is prima. Sikaflex 221 trouwens ook, want daar heb ik de lens van het rechter achterlicht ooit mee vastgezet. Daarbij heb ik trouwens nooit last gehad dat er iets los liet, terwijl hij mooi strak tegen de body getrokken zit.
Omdat ik met ontvetten de verf beschadigde van de originele zwarte band verf, heb ik de lens die ik verloren ben opnieuw gespoten. Ik vermoedde al dat ik hem daarom kwijt ben geraakt. Misschien een slechte kwaliteit kunststof primer.
Daarom heb ik de lenzen kant en klaar gespoten besteld bij GMS, om zelf niet te hoeven tobben.
Ik vermoed dat de slechte pasvorm, in combinatie met de slechte verf de verf losscheurt van het glas. Ik zal nog eens een mailtje wagen aan GMS.
Bijlagen
IMG_2897.JPG
IMG_2897.JPG (109.45 KiB) 4051 keer bekeken
IMG_2898.JPG
IMG_2898.JPG (110.74 KiB) 4054 keer bekeken
IMG_2899.JPG
IMG_2899.JPG (100.29 KiB) 4054 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
Plaats reactie