Zoemend geluid uit motorruimte nabij injectors (contact aan)
Geplaatst: 16 aug 2017 12:04
Onlangs wilde ik met m'n Speedster (2.2 16V) weg en toen hoorde ik na het aanzetten van het contact een zoemend geluid uit de motorruimte vandaan komen wat ik niet eerder gehoord heb. Sindsdien heb ik de auto nog niet gestart totdat ik weet waar dat geluid vandaan komt en of dat problemen kan geven.
Veel op internet gezocht en in het Speedsterclub forum, maar nog niet echt iets gevonden waar het op zou kunnen lijken. Veel keer werd de brandstofpomp genoemd als mogelijke bron, maar die zit aan de linker zijde en niet rechtsboven op het motorblok. Via een tip van Van der Kooi Sportscars heb ik met een lange schroevendraaier aan het oor geluisterd en blijkt dat het geluid bij de injectors of metalen brandstofleidingen vandaan komt.
Ik heb een video-opname van het geluid gemaakt:
https://youtu.be/ZB3BBV552EA
Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken en of ik mij zorgen moet maken?
Kunnen de injectors zo'n geluid produceren of is het iets anders?
Hieronder las ik een interessant artikel over 'vervuilde injector geeft vertekend beeld':
https://automotive-werkplaats.nl/nieuws ... kend-beeld
Vooral het stukje onder Symptomen:
Door de compensatietechniek van de boordcomputer zijn de symptomen voor vervuilde injectoren vaak vaag. De auto start moeilijker, loopt wat rauwer stationair en trekt vaak wat slechter dan voorheen. Ook de gasreactie is vaak niet zo soepel meer, terwijl het brandstofverbruik slechter is dan voorheen. Pas wanneer de injectieproblemen te bont worden zal het OBD-controlelampje (MIL of Malfunction Indicator Lamp) gaan branden om aan te geven dat de lambdaregeling niet meer functioneert. Het storingsgeheugen meldt dan dat de lambdasensor of de stappenmotor van de stationaire regeling niet werkt. Over de injectoren zal het OBD geen melding geven, zolang deze elektrisch gezien functioneren. Of er wat uitkomt als ze aangestuurd worden, valt buiten de controle van het OBD.
De symptomen die bij vervuilde injectoren horen, hebben niet altijd een directe relatie met het functioneren. Soms treden er heel andere problemen op. Bij directe injectie kan een foute spuitrichting van de benzinestraal bijvoorbeeld tot een verhoogd olieverbruik leiden. De benzine spuit dan niet op de hotspot van de zuigerbodem, maar tegen de cilinderwand, waardoor de benzine via de zuigerveren in de motorolie terecht komt. De motorolie wordt daarbij van de cilinderwand gespoeld, waardoor er te weinig smering is en de zuigerveren snel slijten. Het vervangen van het motorblok of de zuigerveren helpt dan vaak maar kort, omdat de oorzaak van het probleem niet is verholpen. Datzelfde geldt voor een verstopte katalysator. Wanneer deze is dicht geroet door een slecht functionerende injector zal vervangen alleen het symptoom bestrijden, maar niet de oorzaak.
In juni heb ik nog een foutcode P0420 gehad, wat mogelijk verband houdt met een lek tussen de uitlaat onderdelen, welke Van der Kooi jaren geleden gerepareerd had waardoor ik jaren zonder foutcodes reed. De foutcode in juni gereset, maar bij de 4e rit sprong het motormanagement lampje weer aan. Ik heb de nieuwe code echter niet uit kunnen lezen na het zoemende geluid en weet dus niet of dat nog steeds dezelfde code is. In de laatste ritten heb ik niet echt iets raars opgemerkt tijdens het rijden en/of de performance, wel dat de JanSpeed uitlaad wat rumoeriger was dan anders, maar dat kan ook een andere oorzaak hebben
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Sjoerd
Veel op internet gezocht en in het Speedsterclub forum, maar nog niet echt iets gevonden waar het op zou kunnen lijken. Veel keer werd de brandstofpomp genoemd als mogelijke bron, maar die zit aan de linker zijde en niet rechtsboven op het motorblok. Via een tip van Van der Kooi Sportscars heb ik met een lange schroevendraaier aan het oor geluisterd en blijkt dat het geluid bij de injectors of metalen brandstofleidingen vandaan komt.
Ik heb een video-opname van het geluid gemaakt:
https://youtu.be/ZB3BBV552EA
Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken en of ik mij zorgen moet maken?
Kunnen de injectors zo'n geluid produceren of is het iets anders?
Hieronder las ik een interessant artikel over 'vervuilde injector geeft vertekend beeld':
https://automotive-werkplaats.nl/nieuws ... kend-beeld
Vooral het stukje onder Symptomen:
Door de compensatietechniek van de boordcomputer zijn de symptomen voor vervuilde injectoren vaak vaag. De auto start moeilijker, loopt wat rauwer stationair en trekt vaak wat slechter dan voorheen. Ook de gasreactie is vaak niet zo soepel meer, terwijl het brandstofverbruik slechter is dan voorheen. Pas wanneer de injectieproblemen te bont worden zal het OBD-controlelampje (MIL of Malfunction Indicator Lamp) gaan branden om aan te geven dat de lambdaregeling niet meer functioneert. Het storingsgeheugen meldt dan dat de lambdasensor of de stappenmotor van de stationaire regeling niet werkt. Over de injectoren zal het OBD geen melding geven, zolang deze elektrisch gezien functioneren. Of er wat uitkomt als ze aangestuurd worden, valt buiten de controle van het OBD.
De symptomen die bij vervuilde injectoren horen, hebben niet altijd een directe relatie met het functioneren. Soms treden er heel andere problemen op. Bij directe injectie kan een foute spuitrichting van de benzinestraal bijvoorbeeld tot een verhoogd olieverbruik leiden. De benzine spuit dan niet op de hotspot van de zuigerbodem, maar tegen de cilinderwand, waardoor de benzine via de zuigerveren in de motorolie terecht komt. De motorolie wordt daarbij van de cilinderwand gespoeld, waardoor er te weinig smering is en de zuigerveren snel slijten. Het vervangen van het motorblok of de zuigerveren helpt dan vaak maar kort, omdat de oorzaak van het probleem niet is verholpen. Datzelfde geldt voor een verstopte katalysator. Wanneer deze is dicht geroet door een slecht functionerende injector zal vervangen alleen het symptoom bestrijden, maar niet de oorzaak.
In juni heb ik nog een foutcode P0420 gehad, wat mogelijk verband houdt met een lek tussen de uitlaat onderdelen, welke Van der Kooi jaren geleden gerepareerd had waardoor ik jaren zonder foutcodes reed. De foutcode in juni gereset, maar bij de 4e rit sprong het motormanagement lampje weer aan. Ik heb de nieuwe code echter niet uit kunnen lezen na het zoemende geluid en weet dus niet of dat nog steeds dezelfde code is. In de laatste ritten heb ik niet echt iets raars opgemerkt tijdens het rijden en/of de performance, wel dat de JanSpeed uitlaad wat rumoeriger was dan anders, maar dat kan ook een andere oorzaak hebben

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Sjoerd