Pagina 5 van 7

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 29 mar 2018 10:30
door Co'tje
Exmantaa schreef:
+2 graden totaal sporing vooraan UITSPOOR
-2 graden totale sporing lijkt me dan TOESPOOR
De Turbo:
Toe out:
LF 1
RF 1
Toe in:
RL 1
RR 1

Camber (graden)
LF 1,6 neg
RF 1,0 neg
RL 2,8 neg
RR 2,8 neg

De Supercharged:
Toe out:
LF 3,2
RF 3,3
Toe in:
RL 1,1
RR 1,5

Camber (graden)
LF 2,1 neg
RF 2,3 neg
RL 2,18 neg
RR 2,24 neg

Trackday advies Verhiest:
Toe out:
LF 1
RF 1
Toe in:
RL 3
RR 3

Camber (graden)
LF 1 neg
RF 1 neg
RL 3 neg
RR 3 neg


Zal eens een infarood termometer meenemen om de temperatuurverdeling van de banden te controleren.

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 29 mar 2018 12:20
door aboellaard
Ik denk dat her en der graden en millimeters door elkaar worden gehaald. Kijk hier even: https://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups. Camber wordt vrijwel altijd in graden gemeten, omdat het vrijwel altijd een paar graden is. Toe wordt zowel in millimeter als in graden gemeten, maar dan krijg je discussies over minuten en seconden of decimaal. En bij millimeters de inch maat van de velg en waar je precies meet. Maar 1 graad toe met een 17" velg is 3,75 mm (naaf naar rand velg). Dat is voor heel erg veel. Als ik het me goed herinner had Harry de toe voor op 4 mm staan (per kant!), dus dan kan die 1 graad voor wel kloppen bij de turbo. Maar als je SC meer dan 3 graden toe heeft voor, dan staan je wielen aardig dwars :D Daar klopt dus iets niet. Die waarden van Verhiest zijn, denk ik, camber waarden in graden en toe waarden in millimeters. Dan klopt het aardig. Als het 1 mm toe is, dan vertaald dat zich naar 0,25 graden decimaal of 15 minuten of 4.4 EE-03 radials

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 29 mar 2018 12:28
door alain
Turbo Speedster stuurt om een of andere reden zwaarder dan een NA



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 29 mar 2018 13:00
door Smiley
Door de castor misschien?

Afbeelding

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 29 mar 2018 13:16
door Exmantaa
aboellaard schreef:Ik denk dat her en der graden en millimeters door elkaar worden gehaald. Kijk hier even: https://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups. Camber wordt vrijwel altijd in graden gemeten, omdat het vrijwel altijd een paar graden is. Toe wordt zowel in millimeter als in graden gemeten, maar dan krijg je discussies over minuten en seconden of decimaal. En bij millimeters de inch maat van de velg en waar je precies meet. Maar 1 graad toe met een 17" velg is 3,75 mm (naaf naar rand velg). Dat is voor heel erg veel. Als ik het me goed herinner had Harry de toe voor op 4 mm staan (per kant!), dus dan kan die 1 graad voor wel kloppen bij de turbo. Maar als je SC meer dan 3 graden toe heeft voor, dan staan je wielen aardig dwars :D Daar klopt dus iets niet. Die waarden van Verhiest zijn, denk ik, camber waarden in graden en toe waarden in millimeters. Dan klopt het aardig. Als het 1 mm toe is, dan vertaald dat zich naar 0,25 graden decimaal of 15 minuten of 4.4 EE-03 radials

^^ dat dus. Alleen meten ze volgens mij die mm's toe altijd van velgrand naar velgrand, dus niet vanaf de naaf naar de velgrand...

(6mm toe out vooraan remt nogal af, maar je voorbanden warmen wel weer lekker snel op zo. :mrgreen: )

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 29 mar 2018 13:24
door aboellaard
OK, als jij het zegt zal dat wel kloppen. Maar daar wordt het alleen maar 2 keer erger (in millimeters) van. Harry maakte ook die opmerking over lekker snel banden warm maken. Zal wel kloppen, maar toe in die grootte gaat het rijden wel interessant maken

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 29 mar 2018 18:08
door Exmantaa
From the lotus geo wiki:

Converting toe from mm to degrees:
Measure the rim diameter in mm as the size e.g. 17" is not the actual diameter your measurements are based on.
Multiply the result by PI to get the circumference.
Divide the result by 360 to get mm per degree.
Divide the toe mm by the mm/degree result to get toe in decimal degrees

Or Excel =DEGREES( ASIN( TOE_IN_MM / ( RIM_DIA_INCHES * 25.4 )))

Or use the calculator on this page, hypotenuse is the rim diameter the toe per wheel (total toe divided by 2) in mm is width (or toe in degrees is angle A). * http://joyfulcoder.net/sohcahtoa/


Oftewel, mm’s toe meten van velgrand naar velgrand, waarbij opgemerkt dat die lotus settings dus wel van lotus velgmaten uitgaan... (16” voor aan dus)

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 29 mar 2018 20:40
door Co'tje
Even de rapporten en mails erbij gehaald en het zijn mm's voor de toe.
De supercharged vind ik echt heerlijk rijden op het circuit. Zie nog geen reden om het te veranderen.

Turbo weet ik hopelijk na de eerste avondsessie van DF.
Op de snelweg is het niet fijn rijden in ieder geval ivm spoorvorming.


De Turbo (volgens meest recente rapport, weet niet wat het feitelijk is nu):
Toe out:
LF 1mm
RF 1mm
Toe in:
RL 1mm
RR 1mm

Camber (graden)
LF 1,6 neg
RF 1,0 neg
RL 2,8 neg
RR 2,8 neg

De Supercharged:
Toe out:
LF 3,2 mm
RF 3,3 mm
Toe in:
RL 1,1 mm
RR 1,5 mm

Camber (graden)
LF 2,1 neg
RF 2,3 neg
RL 2,18 neg
RR 2,24 neg

Trackday advies Verhiest:
Toe out:
LF 1 mm
RF 1 mm
Toe in:
RL 3 mm
RR 3 mm

Camber (graden)
LF 1 neg
RF 1 neg
RL 3 neg
RR 3 neg

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 29 mar 2018 21:22
door Exmantaa
Die rode heeft echt extreem veel toe-out vooraan, zelfs vergeleken met die race settings van Verbiest. :wacko:
(Remt nogal denk ik? Je voorbanden zijn wel snel op temperatuur, maar slijten waarschijnlijk teveel voor landurigere races?)

Dit zijn de Lotus settings van een V6 Cup R race:
Afbeelding

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 30 mar 2018 6:00
door aboellaard
Exmantaa schreef:From the lotus geo wiki:

Converting toe from mm to degrees:
Measure the rim diameter in mm as the size e.g. 17" is not the actual diameter your measurements are based on.
Multiply the result by PI to get the circumference.
Divide the result by 360 to get mm per degree.
Divide the toe mm by the mm/degree result to get toe in decimal degrees

Or Excel =DEGREES( ASIN( TOE_IN_MM / ( RIM_DIA_INCHES * 25.4 )))

Or use the calculator on this page, hypotenuse is the rim diameter the toe per wheel (total toe divided by 2) in mm is width (or toe in degrees is angle A). * http://joyfulcoder.net/sohcahtoa/


Oftewel, mm’s toe meten van velgrand naar velgrand, waarbij opgemerkt dat die lotus settings dus wel van lotus velgmaten uitgaan... (16” voor aan dus)
Dat werkt natuurlijk net zo goed als je toe tot de naaf meet en de velg straal ipv diameter neemt, want dan deel te tellen en noemer door twee :D Wat ook handig is, want dan kan je het ongeveer uit je hoofd doen, is ipv in graden in radialen werken, dan geldt als x klein is dat sin x ongeveer gelijk aan x en aan arcsin x. Voor x minder dan 6 graden (< 0.1 rad) is de fout minder dan 2 promille. En over de velgmaat hoef je ook niet heel veel zorgen te maken. Als je van 16 naar 17 gaat is de fout 1/16 en in toe is de fout die je met meten maakt al snel 10% of meer.

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 30 mar 2018 9:50
door Exmantaa
UIteraard kan dat ook met de straal omgerekend worden (alleen lastig meten en de foutmarge wordt groter), maar ging er hier even om dat al die verschiilende toe settings in mm's op de Seloc wiki page dus gemeten zijn op de velgdiameter.

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 30 mar 2018 11:10
door alain
Met toe in of out krijg je onregelmatig bandenslijtage

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 10 apr 2018 21:14
door Co'tje
Kentekenbewijs is binnen :D :D :D :D
Snel platen laten maken en ik hoop deze week al een APK :yes:

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 06 mei 2018 19:14
door Co'tje
Vandaag Steve (TeamVXRacing) op bezoek gehad en een nieuwe mapping in de Turbo gezet.

Dat rijdt wel een poepie lekkerder. Geen dip rond de 4000 toeren, goede gasrespons, loopt lekker lang door in toeren.
Rijdt een stuk beter dan met Driving Fun een paar weken geleden. Echt heel veel zin in dinsdag!

Re: Speedster Turbo #4800

Geplaatst: 06 mei 2018 20:06
door S. Gonzales
:thumbup: En het wordt nog prachtig weer ook! :D