Pagina 1 van 1

cold air feed turbo

Geplaatst: 16 okt 2017 15:32
door tibby
Vraagje:

Maakt dit echt iets uit op een turbo met wllk???

Het lijkt alsof het in m'n hoofd zit maar bij het vlot/full power rijden op kleine wegetjes, dus weinig koeling/heatsoak, lijkt het alsof er iets minder vermogen is dan in het begin van de rit.

M'n luchtfilter staat dan ook niet echt direkt in zijoor geplaatst. Staat geplaats zodat ik binnen de 2 minuten hem eruit heb gehaald langs boven.
Ik weet dat verse lucht natuurlijk meer zuurstof bevat maar maakt het echt zo'n verschil????


Snelweg rijden full power geen enkel probleem......

grtz

Re: cold air feed turbo

Geplaatst: 16 okt 2017 15:44
door timmyboy55
Volgensmij trek je dan eerder warme lucht uit je motor ruimte.
Als je hem direct bij de koude lucht opening zet trek je koudere lucht en hoef je het ook minder te koelen (of je koelt het dus juist meer en dus meer vermogen)!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Re: cold air feed turbo

Geplaatst: 17 okt 2017 12:30
door aboellaard
Ja scheelt. Die WLLM heeft een bepaalde koelcapaciteit, die afhangt van de temperatuur van het koelwater, de temperatuur van de instromende lucht en de stromingssnelheid van de lucht en het koelwater. Als je al lucht van pak 'm beet 80 graden aanzuigt, wordt dat na compressie alleen maar hoger en is de capaciteit van de WLLM niet meer voldoende om de temperatuur echt goed naar beneden te krijgen. Dus je verliest vermogen. Verschil tussen lucht van 40C en 80C is ongeveer 12% in massa. En dat scheelt dus ook ongeveer 12% vermogen. Is niet heel erg dat het filterhuis niet in de koele lucht zit, als de aanzuigbuis maar wel koele lucht aanzuigt. Of je hebt natuurlijk, net als ik, zo'n open filter. Dan gewoon in het oor met dat ding. Filter verwisselen doe je toch niet heel vaak.

Re: cold air feed turbo

Geplaatst: 03 nov 2017 8:58
door tibby
aboellaard schreef:Ja scheelt. Die WLLM heeft een bepaalde koelcapaciteit, die afhangt van de temperatuur van het koelwater, de temperatuur van de instromende lucht en de stromingssnelheid van de lucht en het koelwater. Als je al lucht van pak 'm beet 80 graden aanzuigt, wordt dat na compressie alleen maar hoger en is de capaciteit van de WLLM niet meer voldoende om de temperatuur echt goed naar beneden te krijgen. Dus je verliest vermogen. Verschil tussen lucht van 40C en 80C is ongeveer 12% in massa. En dat scheelt dus ook ongeveer 12% vermogen. Is niet heel erg dat het filterhuis niet in de koele lucht zit, als de aanzuigbuis maar wel koele lucht aanzuigt. Of je hebt natuurlijk, net als ik, zo'n open filter. Dan gewoon in het oor met dat ding. Filter verwisselen doe je toch niet heel vaak.
Na wat testjes is er een groot verschil eigenlijk :yes: Mocht het een verschil van 10% zijn scheelt hem dat wel wat. Ook alweer speelt die bodemplaat een grote rol bij mij...

thanks!

Re: cold air feed turbo

Geplaatst: 10 nov 2017 8:05
door Herman
tibby schreef:
aboellaard schreef:Ja scheelt. Die WLLM heeft een bepaalde koelcapaciteit, die afhangt van de temperatuur van het koelwater, de temperatuur van de instromende lucht en de stromingssnelheid van de lucht en het koelwater. Als je al lucht van pak 'm beet 80 graden aanzuigt, wordt dat na compressie alleen maar hoger en is de capaciteit van de WLLM niet meer voldoende om de temperatuur echt goed naar beneden te krijgen. Dus je verliest vermogen. Verschil tussen lucht van 40C en 80C is ongeveer 12% in massa. En dat scheelt dus ook ongeveer 12% vermogen. Is niet heel erg dat het filterhuis niet in de koele lucht zit, als de aanzuigbuis maar wel koele lucht aanzuigt. Of je hebt natuurlijk, net als ik, zo'n open filter. Dan gewoon in het oor met dat ding. Filter verwisselen doe je toch niet heel vaak.
Na wat testjes is er een groot verschil eigenlijk :yes: Mocht het een verschil van 10% zijn scheelt hem dat wel wat. Ook alweer speelt die bodemplaat een grote rol bij mij...

thanks!
Makkelijkste om op een Scangauge de IAT te bekijken. Dan zie je zo of er een probleem is.

Re: cold air feed turbo

Geplaatst: 10 nov 2017 10:20
door S. Gonzales
En een "aftermarket" diffuser monteren, natuurlijk wel met zo'n spacer setje van mij :wink: , zorgt sowieso dat die hitte in de motorruimte er ook weer wat makkelijker uit kan.
'Turbo Tim'(myboy) heeft dat setje en een 'Jimsan' lookalike er inmiddels ook al opzitten, denk ik.

Re: cold air feed turbo

Geplaatst: 10 nov 2017 10:53
door Smiley
Het is jammer dat dat hotspot spul niet zo makkelijk te meten is.
Heb wel eens gezocht naar goedkope sensoren met display waar je 2/3 meter kabel aan kan doen voor testdoeleinden, maar allemaal duur.

Dan kun je eens een dagje cpz doen, met diffuser eraf, motorklep eraf, spacers, etc etc.
Gezien Alain zijn positieve resultaat met zijn verhoogde klep, lijkt me dit wel leuk om uit te vogelen.

Re: cold air feed turbo

Geplaatst: 10 nov 2017 11:52
door aboellaard
Niets te vinden met een BTLE verbinding? Je hebt nogal wat van dat spul. Zijn nu al een paar jaar IC's op de markt met BTLE en andere wireless mogelijkheden, een microprocessor en I2C interface om sensoren aan te hangen. Dat spul kost twee keer niets. De sensoren ook niet. Packaging en app is weer wat anders, maar bij wat grotere volumes ook heel goed te overzien. Moet kunnen voor weinig. Zou me echt verbazen als er niets is. Anders: gat in de markt.

Re: cold air feed turbo

Geplaatst: 10 nov 2017 17:32
door timmyboy55
S. Gonzales schreef:En een "aftermarket" diffuser monteren, natuurlijk wel met zo'n spacer setje van mij :wink: , zorgt sowieso dat die hitte in de motorruimte er ook weer wat makkelijker uit kan.
'Turbo Tim'(myboy) heeft dat setje en een 'Jimsan' lookalike er inmiddels ook al opzitten, denk ik.

Nee :mrgreen: