aboellaard schreef:Goede tips. Had ik eerder moeten weten. Met de houtje touwtje methode gaat het allemaal wel, maar je kan niet bijstellen en meten tegelijk. Dus afstellen, touwtje weg, wiel eraan, auto van de krik, meten, gvd weer verkeerd, opkrikken etc. Gaat wel wat tijd inzitten.
Yup.. Ik speel beetje gemeen daar.. Ik zorg dat de borgmoeren gelost zijn, ballast in de stoelen en zet de auto op wat stapeltjes polycarbonaat platen die ik onderling ingevet heb, dus hij kan glijden/draaien zonder veel weerstand net als van die glijplaten op een uitlijn-bank. Even heen en weer rollen en 'stuiteren' en dan meten.
Als ik dan met draad of andere manier heb bepaald wat en hoeveel er aangepast moet worden dan zet ik een meet-klokje tegen de velg en draai dan de (hopelijk
) juiste verandering er in. De platen zorgen ervoor dat dat lukt zonder 'wringen'. Meetklokje is natuurlijk totaal overkill met 0.01mm nauwkeurigheid, maar makkelijk af te lezen.
Dan weer even aan de buitenkant meten en als alles OK ziet, weer de meetklok tegen velg en de borgmoer(en) in ieder geval weer (hand)vast zonder verloop.
Dan alleen nog even de borgmoeren weer helemaal vast zetten.
Toch ben ik er gauw wel een paar uur mee bezig, maar ach.. Is ook hobby
Oh ja! Iets wat Hunters en zo ook compenseren is slag/uitloop in de velg. Als je met draad en meetlatjes werkt is het verstandig om ook een keer een meetklok tegen je velgrand te zetten en het wiel 360 graden te draaien. Je zal merken dat het tot 1 a 2mm al gauw kan verlopen dus als je dan een 0.3mm toe probeer te zetten is de plaats op de leg waar je meet al enorm verschillend. Ik bepaal meestal even waar een tweetal punten tegenover elkaar liggen die bijna gelijke uitslag geven. Daarmee zou je het dichtste bij een paralelle opstelling moeten komen. Even met een verf-stift een puntje op die plaats, dan is hij nog terug te vinden
Hunter uitlijn spullen bepalen dit meestal zelf wanneer de units aan de wielen worden gehangen en je dan als onderdeel van het instellen de wielen ook moet draaien/spinnen. Hij bepaalt dan zelf de evt. compensatie/middeling die hij moet toepassen.
Bye, Arno.